ZESTAW MOBILNY DO BADANIA OPORU TOCZENIA „R2 MK.2”

Zestaw mobilny do badania oporu toczenia „R2 Mk.2”

LOKALIZACJA: Budynek główny dawnego Wydziału Mechanicznego, laboratorium ZPMiTW, (opiekunowie: dr hab. inż. Grzegorz Ronowski, prof. dr hab. inż. Jerzy A. Ejsmont, dr hab. inż. Piotr Mioduszewski, dr hab. inż. Stanisław Taryma, dr inż. Ryszard Woźniak, dr inż. Wojciech Owczarzak, mgr inż. Sławomir Sommer)

OPIS: Jedyne na świecie urządzenie badawcze do wykonywania efektywnych pomiarów oporu toczenia w warunkach drogowych.W skład zestawu wchodzi przyczepa pomiarowa zbudowana w ZPMiTW oraz pojazd holujący – Ford Kuga. Rozwiązania chronione są patentem. Urządzenie wykorzystywane jest do prac badawczych prowadzonych w ramach projektów międzynarodowych i krajowych oraz w badaniach dla przemysłu prowadzonych głównie za granicą. Umożliwia wykonywanie pomiarów oporu toczenia w zakresie prędkości 30 – 130 km/h metodą regulowanego albo zimnego ciśnienia pompowania.

Wykaz projektów w których urządzenie było i jest wykorzystywane: 5PRUE – SILVIA, 7PRUE – PERSUADE, Norway Grants – LEO, PolNor – ELANORE, NCBiR – ROLRES, NCBiR - SEPOR.

Wykaz zleceniodawców dla których prowadzone były/są badania: Fabryka opon MICHELIN, Francja; Fabryka samochodów HYUNDAIfilia w Niemczech; instytuty naukowe: DOT Minnesota, USA; VTI, Szwecja; DRD, Dania; BRRC, Belgia; SINTEF, Norwegia; M+P, Holandia, AECOM, Wielka Brytania, G+P, Szwajcaria; NCC, Szwecja.

MASZYNA BIEŻNA 2.0 DO BADANIA OPON DO SAMOCHODÓW OSOBOWYCH I CIĘŻAROWYCH „BĘBEN 2.0”

Maszyna bieżna 2.0 do badania opon do samochodów osobowych i ciężarowych „BĘBEN 2.0”

LOKALIZACJA: Budynek Starej Kuźni, (opiekunowie: dr hab. inż. Grzegorz Ronowski, prof. dr hab. inż. Jerzy A. Ejsmont, dr hab. inż. Piotr Mioduszewski, dr hab. inż. Stanisław Taryma, dr inż. Ryszard Woźniak, dr inż. Wojciech Owczarzak, mgr inż. Sławomir Sommer)

OPIS: Urządzenie badawcze do pomiarów oporu toczenia i hałaśliwości opon do samochodów osobowych i ciężarowych o unikatowych w skali światowej możliwościach badawczych. W odróżnieniu od typowych maszyn bieżnych „BĘBEN 2.0” umożliwia precyzyjny pomiar oporu toczenia w szerokim zakresie temperatur (-15 C do + 30 C) gdyż umieszczony jest w termostatycznej komorze wyposażonej w urządzenia chłodnicze i grzejne wysokiej mocy. Dodatkowo na bębnie mocowane są unikatowe repliki nawierzchni drogowych wykonane w oparciu o własny patent. Urządzenie wykorzystywane jest do prac badawczych prowadzonych w ramach projektów międzynarodowych i krajowych oraz w badaniach dla przemysłu i wojska.

Wykaz projektów w których urządzenie było i jest wykorzystywane: 5PRUE – HARMONOISE, 5PRUE – SILVIA, 6PRUE – IMAGINE, 7PRUE – PERSUADE, Norway Grants – LEO, PolNor – ELANORE, NCBiR – ROLRES, NCBiR – ROSOMAK, NCBiR - SEPOR.

Wykaz zleceniodawców dla których prowadzone były/są badania: Fabryka samochodów HYUNDAI filia w Niemczech; Fabryka samochodów elektrycznych LIGHTYEAR, Holandia; instytuty naukowe: VTI, Szwecja; DRD, Dania; BRRC, Belgia; SINTEF, Norwegia.

MASZYNA BIEŻNA 1.7 DO BADANIA OPON DO SAMOCHODÓW OSOBOWYCH „BĘBEN 1.7”

Maszyna bieżna 1.7 do badania opon do samochodów osobowych „BĘBEN 1.7”

LOKALIZACJA: Budynek główny dawnego Wydziału Mechanicznego, laboratorium ZPMiTW, (opiekunowie: dr hab. inż. Grzegorz Ronowski, prof. dr hab. inż. Jerzy A. Ejsmont, dr hab. inż. Piotr Mioduszewski, dr hab. inż. Stanisław Taryma, dr inż. Ryszard Woźniak, dr inż. Wojciech Owczarzak, mgr inż. Sławomir Sommer).

OPIS: Urządzenie badawcze do pomiarów oporu toczenia i hałaśliwości opon do samochodów osobowych. Na bębnie zamocowane są dwie nawierzchnie testowe – PERS oraz APS4. Przewiduje się wymianę tych nawierzchni ze względu na ich zużycie. Urządzenie wykorzystywane jest do prac badawczych prowadzonych w ramach projektów międzynarodowych i krajowych o mniejszej randze ze względu na gorsze parametry niż BĘBEN 2.0.

Wykaz projektów w których urządzenie było i jest wykorzystywane: 5PRUE – SILVIA, 7PRUE – PERSUADE, Norway Grants – LEO, PolNor – ELANORE, NCBiR - SEPOR.

Wykaz zleceniodawców dla których prowadzone są badania: Instytuty naukowe: VTI, Szwecja; SINTEF, Norwegia.

ZESTAW MOBILNY DO BADANIA HAŁASU OPON SAMOCHODOWYCH
I NAWIERZCHNI DROGOWYCH „TIRESONIC MK.4”

Zestaw mobilny do badania hałasu opon samochodowych i nawierzchni drogowych „TIRESONIC MK.4”

LOKALIZACJA: Budynek nr 16 „Kuźnia”, laboratorium ZPMiTW, (opiekunowie: dr hab. inż. Grzegorz Ronowski, prof. dr hab. inż. Jerzy A. Ejsmont, dr hab. inż. Piotr Mioduszewski, dr hab. inż. Stanisław Taryma, dr inż. Ryszard Woźniak, dr inż. Wojciech Owczarzak, mgr inż. Sławomir Sommer)

OPIS: Jedyne w Polsce urządzenie badawcze do wykonywania pomiarów hałasu opon samochodowych i nawierzchni drogowych w warunkach drogowych. W skład zestawu wchodzi przyczepa pomiarowa Tiresonic Mk.4 (zbudowana w ZPMiTW zgodnie z normą ISO 11819-2:2017 i całkowicie spełnia określone w niej wymagania certyfikacyjne) oraz pojazd holujący – Ford Mondeo. Urządzenie wykorzystywane jest do prac badawczych prowadzonych w ramach projektów międzynarodowych i krajowych oraz w badaniach dla przemysłu prowadzonych zarówno w Polsce jak i za granicą. Umożliwia wykonywanie pomiarów hałaśliwości nawierzchni metodą CPX zgodnie z normą ISO 11819-2.

Wykaz projektów w których urządzenie było i jest wykorzystywane: 5PRUE – SILVIA, 7PRUE – PERSUADE, 7PRUE – ROSANNE, Norway Grants – LEO, NCBiR – SEPOR, PolNor – ELANORE.

Wykaz zleceniodawców dla których prowadzone były/są badania: Projekty międzynarodowe: VTI Szwecja, VINNOVA Szwecja, DRD Dania, BASt Niemcy, M+P Holandia, NCC Szwecja, STA Szwecja, Svevia AB Szwecja, HTC AB Szwecja, Techconsult Węgry, Apollo Vredestein Holandia, G+P Szwajcaria.

Projekty krajowe: Colas, TPA, Strabag, Skanska, Mostostal-Warszawa, Energopol-Szczecin, IBDiM, LOTOS Asfalt, Pizzarotti, PORR Polska, Maycon Poland, PORR S.A., PSWNA, Eurovia, Ekkom, SAT Sp. z o.o., OAT Sp. z o.o., Politechnika Śląska, Machnik Sp. z o.o..

SYSTEM POMIAROWY DO BADANIA HAŁASU OPON SAMOCHODOWYCH
I NAWIERZCHNI DROGOWYCH METODĄ SPB I CPB

System pomiarowy do badania hałasu opon samochodowych i nawierzchni drogowych metodą SPB i CPB

LOKALIZACJA: Budynek nr 40 Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa, laboratorium ZPMiTW, (opiekunowie: dr hab. inż. Grzegorz Ronowski, prof. dr hab. inż. Jerzy A. Ejsmont, dr hab. inż. Piotr Mioduszewski, dr hab. inż. Stanisław Taryma, dr inż. Ryszard Woźniak, dr inż. Wojciech Owczarzak, mgr inż. Sławomir Sommer).

OPIS: System badawczy do wykonywania pomiarów hałasu opon samochodowych i nawierzchni drogowych w warunkach drogowych. W skład systemu wchodzi wielokanałowy analizator dźwięku, cztery mikrofony pomiarowe, radar do pomiaru prędkości pojazdu, zestaw fotokomórek oraz komputer sterujący ze specjalistycznym oprogramowaniem. System ten wykorzystywany jest do prac badawczych prowadzonych w ramach projektów międzynarodowych i krajowych. Umożliwia wykonywanie pomiarów hałaśliwości nawierzchni metodą statystycznego przejazdu (SPB) zgodnie z normą ISO 11819-1 oraz metodą kontrolowanego przejazdu (CPB).

Wykaz projektów w których urządzenie było i jest wykorzystywane: 5PRUE – HARMONOISE, 5PRUE – SILVIA, 6PRUE – IMAGINE, 7PRUE – PERSUADE, 7PRUE – ROSANNE, Norway Grants – LEO, NCBiR – SEPOR, PolNor – ELANORE, Swedish Road Administration - VENOM, Grant MNiSW“ Modelowanie hałasu zewnętrznego pojazdów samochodowych poruszających się z małymi prędkościami”.