STANOWISKO DYDAKTYCZNE DO DEMONSTRACJI BUDOWY I ZASADY DZIAŁANIA SYSTEMU POZIOMOWANIA ORAZ STATYCZNEGO I DYNAMICZNEGO DOŚWIETLANIA ZAKRĘTÓW W REFLEKTORACH SAMOCHODOWYCH

Stanowisko dydaktyczne do demonstracji budowy i zasady działania systemu poziomowania oraz statycznego i dynamicznego doświetlania zakrętów w reflektorach samochodowych A Stanowisko dydaktyczne do demonstracji budowy i zasady działania systemu poziomowania oraz statycznego i dynamicznego doświetlania zakrętów w reflektorach samochodowych B

LOKALIZACJA: Budynek nr 40 Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa, sala nr 515, (opiekun: dr hab. inż. Grzegorz Ronowski)

OPIS: Stanowisko dydaktyczne do demonstracji budowy i zasady działania systemu poziomowania oraz statycznego i dynamicznego doświetlania zakrętów w reflektorach samochodowych. Umożliwia demonstrację automatyki działania układów pozycjonowania pionowego i poziomego wiązki światła w zależności od prędkości jazdy oraz innych sygnałów sterujących takich jak skręt koła kierownicy, czy włączenie kierunkowskazu. Wykorzystany reflektor pochodzi z samochodu osobowego Volkswagen Passat B6. Stanowisko zostało zaprojektowane i wykonane w ramach realizacji pracy dyplomowej przez studenta.

Wykaz przedmiotów, w których stanowisko było i jest wykorzystywane:
 1. Osprzęt pojazdów samochodowych – wykład i laboratorium
 2. Mechatronika pojazdów i maszyn roboczych – wykład

STANOWISKO DYDAKTYCZNE DO DEMONSTRACJI BUDOWY I ZASADY DZIAŁANIA SYSTEMU POZIOMOWANIA ORAZ STATYCZNEGO I DYNAMICZNEGO DOŚWIETLANIA ZAKRĘTÓW W REFLEKTORACH SAMOCHODOWYCH

Stanowisko dydaktyczne do demonstracji budowy i zasady działania elektrycznego progresywnego układu wspomagania kierownicy

LOKALIZACJA: Budynek nr 40 Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa, sala nr 515, (opiekun: dr hab. inż. Grzegorz Ronowski)

OPIS: Stanowisko zbudowane jest na bazie oryginalnego sterownika układu wspomagania kierownicy dostarczonego przez koncern Fiat. Odtworzono warunki panujące w rzeczywistym pojeździe. Do zadawania prędkości pojazdu oraz symulowania oryginalnej magistrali cyfrowej CAN, przygotowano dedykowany sterownik stanowiska, który został wyposażony w dotykowy wyświetlacz LCD. Oprócz wymienionych wyżej funkcji, umożliwia on ponadto, odczyt i prezentację wartości z czujników układu wspomagania kierownicy, rejestrowanie i kasowanie błędów zgłaszanych przez sterownik, a w trybie kalibracji symuluje narzędzie diagnostyczne.

Wykaz przedmiotów, w których stanowisko było i jest wykorzystywane:
 1. Mechatronika pojazdów i maszyn roboczych – wykład
 2. Diagnostyka pojazdów samochodowych – wykład i laboratorium

STANOWISKO DYDAKTYCZNE DO POMIARU CIŚNIENIA SPRĘŻANIA
W SAMOCHODOWYM SILNIKU SPALINOWYM

Stanowisko dydaktyczne do pomiaru ciśnienia sprężania  w samochodowym silniku spalinowym

LOKALIZACJA: Budynek nr 40 Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa, sala nr 515, (opiekun: dr hab. inż. Grzegorz Ronowski)

OPIS: Stanowisko dydaktyczne do pomiaru ciśnienia sprężania w samochodowym silniku spalinowym. Umożliwia badanie i wnioskowanie o stanie technicznym silnika spalinowego na podstawie pomiaru ciśnienia sprężania. Stanowisko zostało zaprojektowane i wykonane w ramach realizacji pracy dyplomowej przez studenta.

Wykaz przedmiotów, w których stanowisko było i jest wykorzystywane:
 1. Diagnostyka pojazdów samochodowych – wykład i laboratorium
 2. Badania pojazdów samochodowych – wykład i laboratorium

STANOWISKO DYDAKTYCZNE DO DEMONSTRACJI BUDOWY I ZASADY DZIAŁANIA AUTOMATYCZNEJ SKRZYNI BIEGÓW DO SAMOCHODÓW OSOBOWYCH

Stanowisko dydaktyczne do demonstracji budowy i zasady działania automatycznej skrzyni biegów do samochodów osobowych

LOKALIZACJA: Budynek nr 40 Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa, sala nr 515, (opiekun: dr hab. inż. Grzegorz Ronowski)

OPIS: Stanowisko dydaktyczne do demonstracji budowy i zasady działania automatycznej skrzyni biegów do samochodów osobowych. W skład stanowiska wchodzi hydrauliczna skrzynia biegów samochodu osobowego ze sterowaniem elektronicznym napędzana silnikiem elektrycznym w zakresie prędkości obrotowych odpowiadającym prędkościom silnika spalinowego pojazdu. Umożliwia ono między innymi wizualną prezentację bieżącego ustawienia elementów wykonawczych (m.in. wskazanie załączonego biegu) i działania skrzyni na schemacie poglądowym umieszczonym na stanowisku, pomiar i odczyt prędkości obrotowej silnika (na wale wejściowym do skrzyni), prędkości obrotowej na wale wyjściowym ze skrzyni, prędkości jazdy pojazdu, symulowanego obciążenia silnika pojazdu oraz zadawanie usterek sygnałów wejściowych.

Wykaz przedmiotów, w których stanowisko było i jest wykorzystywane:
 1. Mechatronika pojazdów i maszyn roboczych – wykład

STANOWISKO DYDAKTYCZNE DO DEMONSTRACJI BUDOWY I ZASADY DZIAŁANIA SYSTEMU ZINTEGROWANEGO TYPU MOTRONIC ML 4.1

Stanowisko dydaktyczne do demonstracji budowy i zasady działania systemu zintegrowanego typu MOTRONIC ML 4.1

LOKALIZACJA: Budynek nr 40 Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa, sala nr 515, (opiekun: dr hab. inż. Grzegorz Ronowski)

OPIS: Stanowisko dydaktyczne do demonstracji budowy i zasady działania systemu zintegrowanego typu MOTRONIC ML 4.1. Stanowisko umożliwia praktyczny pokaz funkcjonowania systemu sterowania pracą silnika w zakresie kąta wyprzedzenia zapłonu oraz zmian dawki paliwa.

Wykaz przedmiotów, w których stanowisko było i jest wykorzystywane:
 1. Osprzęt pojazdów samochodowych – wykład i laboratorium

STANOWISKO DYDAKTYCZNE DO DEMONSTRACJI BUDOWY I ZASADY DZIAŁANIA SYSTEMU ZINTEGROWANYCH UKŁADÓW PRZECIWPOŚLIZGOWYCH ABS/ASR

Stanowisko dydaktyczne do demonstracji budowy i zasady działania systemu zintegrowanych układów przeciwpoślizgowych ABS/ASR

LOKALIZACJA: Budynek nr 40 Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa, sala nr 515, (opiekun: dr hab. inż. Grzegorz Ronowski)

OPIS: Stanowisko dydaktyczne do demonstracji budowy i zasady działania systemu zintegrowanych układów przeciwpoślizgowych ABS/ASR. Stanowisko umożliwia praktyczny pokaz funkcjonowania systemu przeciwpoślizgowego ABS przy hamowaniu oraz systemu ASR podczas ruszania i jazdy pojazdu.

Wykaz przedmiotów, w których stanowisko było i jest wykorzystywane:
 1. Osprzęt pojazdów samochodowych – wykład i laboratorium
 2. Mechatronika pojazdów i maszyn roboczych – wykład

STANOWISKO DYDAKTYCZNE DO DEMONSTRACJI BUDOWY I ZASADY DZIAŁANIA SKRZYNI BIEGÓW DO SAMOCHODÓW OSOBOWYCH

Stanowisko dydaktyczne do demonstracji budowy i zasady działania skrzyni biegów do samochodów osobowych

LOKALIZACJA: Budynek nr 40 Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa, sala nr 515, (opiekun: dr hab. inż. Grzegorz Ronowski)

OPIS: Stanowisko dydaktyczne do demonstracji budowy i zasady działania manualnej skrzyni biegów do samochodów osobowych ze zblokowanym układem napędowym (silnik ułożony poprzecznie). Poprzez zastosowanie otwartych przekrojów stanowisko to umożliwia prezentację zmiany biegów – wzajemnego położenia poszczególnych kół zębatych. Stanowisko zostało zaprojektowane i wykonane w ramach realizacji pracy dyplomowej przez studenta.

Wykaz przedmiotów, w których stanowisko było i jest wykorzystywane:
 1. Pojazdy i urządzenia transportowe – wykład

STANOWISKO DYDAKTYCZNE DO DEMONSTRACJI BUDOWY I ZASADY DZIAŁANIA REFLEKTORÓW ADAPTACYJNYCH SAMOCHODÓW OSOBOWYCH

Stanowisko dydaktyczne do demonstracji budowy i zasady działania reflektorów adaptacyjnych samochodów osobowych

LOKALIZACJA: Budynek nr 40 Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa, sala nr 515, (opiekun: dr hab. inż. Grzegorz Ronowski)

OPIS: Stanowisko dydaktyczne do demonstracji budowy i zasady działania reflektorów adaptacyjnych samochodów osobowych. Umożliwia demonstrację automatyki działania układów automatyki w zależności od prędkości jazdy oraz skrętu koła kierownicy. Wykorzystano reflektor pochodzący z samochodu osobowego. Stanowisko zostało zaprojektowane i wykonane w ramach realizacji pracy dyplomowej przez studenta.

Wykaz przedmiotów, w których stanowisko było i jest wykorzystywane:
 1. Osprzęt pojazdów samochodowych – wykład i laboratorium
 2. Mechatronika pojazdów i maszyn roboczych – wykład

STANOWISKO DYDAKTYCZNE DO BADANIA I REGULACJI PRZEKŁADNI GŁÓWNEJ KLASYCZNEGO UKŁADU NAPĘDOWEGO POJAZDU

Stanowisko dydaktyczne do badania i regulacji przekładni głównej klasycznego układu napędowego pojazdu

LOKALIZACJA: Budynek nr 40 Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa, sala nr 515, (opiekun: dr hab. inż. Grzegorz Ronowski)

OPIS: Stanowisko dydaktyczne do badania i regulacji przekładni głównej klasycznego układu napędowego pojazdu. Umożliwia pomiar oraz regulację wzajemnego ustawienia koła talerzowego i wałka atakującego mostu napędowego.

Wykaz przedmiotów, w których stanowisko było i jest wykorzystywane:
 1. Badania pojazdów samochodowych – wykład i laboratorium

STANOWISKO DYDAKTYCZNE DO POMIARU ZUŻYCIA TŁOKÓW I GŁADZI TULEI CYLINDROWYCH W SAMOCHODOWYM SILNIKU SPALINOWYM

Stanowisko dydaktyczne do pomiaru zużycia tłoków i gładzi tulei cylindrowych w samochodowym silniku spalinowym

LOKALIZACJA: Budynek nr 40 Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa, sala nr 515, (opiekun: dr hab. inż. Grzegorz Ronowski)

OPIS: Stanowisko dydaktyczne do pomiaru zużycia tłoków i gładzi tulei cylindrowych w samochodowym silniku spalinowym. Umożliwia badanie i wnioskowanie o stanie technicznym (zużyciu) tłoków i cylindrów na podstawie pomiaru wartości ich średnic.

Wykaz przedmiotów, w których stanowisko było i jest wykorzystywane:
 1. Badania pojazdów samochodowych – wykład i laboratorium

STANOWISKO DYDAKTYCZNE DO BADANIA UKŁADU HAMULCOWEGO POJAZDU, POMIARU SKUTECZNOŚCI HAMOWANIA ORAZ USTAWIENIA KÓŁ POJAZDU

Stanowisko dydaktyczne do badania układu hamulcowego pojazdu, pomiaru skuteczności hamowania oraz ustawienia kół pojazdu A Stanowisko dydaktyczne do badania układu hamulcowego pojazdu, pomiaru skuteczności hamowania oraz ustawienia kół pojazdu B

LOKALIZACJA: Budynek nr 40 Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa, sala nr 515, (opiekun: dr hab. inż. Grzegorz Ronowski)

OPIS: Stanowisko dydaktyczne do badania układu hamulcowego pojazdu i pomiaru skuteczności hamowania. Zabudowane urządzenie płytowe HEKA UNIVERS A4 umożliwia dynamiczny pomiar sił hamowania na poszczególnych kołach pojazdu oraz podstawowy pomiar ustawienia kół.

Wykaz przedmiotów, w których stanowisko było i jest wykorzystywane:
 1. Diagnostyka pojazdów samochodowych – wykład i laboratorium
 2. Eksploatacja pojazdów samochodowych – wykład i laboratorium

OPROGRAMOWANIE KOMPUTEROWE DO REKONSTRUKCJI WYPADKÓW DROGOWYCH (LICENCJA EDUKACYJNA)

Oprogramowanie komputerowe do rekonstrukcji wypadków drogowych (licencja edukacyjna)

LOKALIZACJA: Budynek nr 40 Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa, sala nr 515, (opiekun: dr hab. inż. Grzegorz Ronowski)

OPIS: Oprogramowanie komputerowe V-SIM firmy Cybid umożliwia wykonywanie symulacji ruchu oraz zderzeń pojazdów samochodowych w założonym niejednorodnym środowisku z uwzględnieniem zasad dynamiki oraz symulacji na drodze kinematycznej ruchu pieszych, rowerzystów i motocyklistów. Program komputerowy V-SIM jest wykorzystywany w rekonstrukcji wypadków drogowych. Zakład Pojazdów Mechanicznych i Techniki Militarnej dysponuje licencjami edukacyjnymi w ilości 2 szt.

Wykaz przedmiotów, w których stanowisko było i jest wykorzystywane:
 1. Rzeczoznawstwo techniki samochodowej i rekonstrukcja wypadków – wykład i laboratorium
 2. Rekonstrukcja wypadków i katastrof – wykład i ćwiczenia