1. OFERTA NAUKOWO-BADAWCZA

Prowadzone przez Zakład prace naukowo-badawcze dotyczą zagadnień opisanych poniżej. Zwykle mają one w ogromnej większości przypadków praktyczne zastosowanie.

  • Badanie hałasu pojazdów (Rys. 5), monitoring hałasu ruchu drogowego. Badania są przeprowadzane dla celów poznawczych, jak również na zlecenia instytutów naukowych (VTI Szwecja) oraz Unii Europejskiej.
  • Budowa różnego rodzaju specjalistycznych urządzeń pomiarowych (Rys. 3, 4, 6, 7, 8).
  • Badanie oporu toczenia opon samochodowych (przykładowa na Rys. 2); wpływ zużycia opony na opór toczenia; pomiary są przeprowadzane w warunkach laboratoryjnych i drogowych.
  • Badanie hałaśliwości opon samochodowych i nawierzchni drogowych; pomiary są przeprowadzane w warunkach laboratoryjnych i drogowych (Rys. 3, 7).
  • Badania kierunkowości hałasu toczącej się opony w warunkach laboratoryjnych.
  • Badania hałaśliwości i oporów toczenia opon samochodowych na prototypowych poroelastycznych nawierzchniach drogowych w warunkach laboratoryjnych i drogowych (Rys. 1).
  • Balistyka.
​ Prototypowa nawierzchnia poroelastyczna

Rys. 1. Prototypowa nawierzchnia poroelastyczna

Niekonwencjonalne koło samochodowe

Rys. 2. Niekonwencjonalne koło samochodowe

Przyczepa do badań hałasu opon dla Hiszpanii

Rys. 3. Przyczepa do badań hałasu opon dla Hiszpanii

Przyczepa do badań hałasu opon dla Chin

Rys. 4. Przyczepa do badań hałasu opon dla Chin

Badanie hałasu pojazdów

Rys. 5. Badanie hałasu pojazdów

Przyczepa do badań oporu toczenia opon

Rys. 6. Przyczepa do badań oporu toczenia opon

Stanowisko do badan hałasu i oporu toczenia opon do samochodów osobowych i dostawczych

Rys. 7. Stanowisko do badań hałasu i oporu toczenia opon do samochodów osobowych i dostawczych

  Stanowisko do badan hałasu i oporu toczenia opon do samochodów ciężarowych

Rys. 8. Stanowisko do badań hałasu i oporu toczenia opon do samochodów ciężarowych 

2. OFERTA DYDAKTYCZNA

Zakład Pojazdów Mechanicznych i Technik Militarnych prowadził i prowadzi zajęcia dydaktyczne dla następujących kierunków dyplomowania:

  • Mechaniki i Budowy Maszyn (studia I i II stopnia stacjonarne oraz I i II stopnia niestacjonarne),
  • Mechatroniki (studia I i II stopnia stacjonarne),
  • Energetyki (studia I stopnia stacjonarne, kierunek międzywydziałowy realizowany przy współpracy Wydziału Elektrotechniki i Automatyki oraz Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa,
  • Inżynierii Mechaniczno-Medycznej (II stopnia stacjonarne, jest to kierunek międzyuczelniany realizowany przy współpracy Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa oraz Wydziału Lekarskiego Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego),
  • Transport (studia I stopnia stacjonarne prowadzone przez Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska).

Bywa, że studenci na swoją prośbę realizują prace dyplomowe konstruując w 3-5 osobowych zespołach w pełni sprawne i jeżdżące różnego rodzaju pojazdy. W ten sposób w ostatnim czasie powstały:

  • pojazd specjalny dwukołowy, jednoosiowy (Rys. 9).,
  • samochód koncepcyjny „Mizar” przeznaczony do osiągania maksymalnych przyśpieszeń (Rys. 10),
  • pojazd typu Quad przeznaczony do poruszania się w trudnych warunkach terenowych (Rys. 11).
Pojazd specjalny dwukołowy, jednoosiowy podczas prezentacji

Rys. 9. Pojazd specjalny dwukołowy, jednoosiowy podczas prezentacji

Samochód koncepcyjny „Mizar” podczas prezentacji

Rys. 10. Samochód koncepcyjny „Mizar” podczas prezentacji

Pojazd typu Quad podczas prezentacji

Rys.11. Pojazd typu Quad podczas prezentacji