1. OFERTA NAUKOWO-BADAWCZA
Prowadzone przez Zakład prace naukowo-badawcze dotyczą zagadnień opisanych poniżej. Zwykle mają one w ogromnej większości przypadków praktyczne zastosowanie.
- Badanie hałasu pojazdów (Rys. 5), monitoring hałasu ruchu drogowego. Badania są przeprowadzane dla celów poznawczych, jak również na zlecenia instytutów naukowych (VTI Szwecja) oraz Unii Europejskiej.
- Budowa różnego rodzaju specjalistycznych urządzeń pomiarowych (Rys. 3, 4, 6, 7, 8).
- Badanie oporu toczenia opon samochodowych (przykładowa na Rys. 2); wpływ zużycia opony na opór toczenia; pomiary są przeprowadzane w warunkach laboratoryjnych i drogowych.
- Badanie hałaśliwości opon samochodowych i nawierzchni drogowych; pomiary są przeprowadzane w warunkach laboratoryjnych i drogowych (Rys. 3, 7).
- Badania kierunkowości hałasu toczącej się opony w warunkach laboratoryjnych.
- Badania hałaśliwości i oporów toczenia opon samochodowych na prototypowych poroelastycznych nawierzchniach drogowych w warunkach laboratoryjnych i drogowych (Rys. 1).
- Balistyka.
Rys. 1. Prototypowa nawierzchnia poroelastyczna |
|
Rys. 2. Niekonwencjonalne koło samochodowe |
|
Rys. 3. Przyczepa do badań hałasu opon dla Hiszpanii |
|
Rys. 4. Przyczepa do badań hałasu opon dla Chin |
|
Rys. 5. Badanie hałasu pojazdów |
|
Rys. 6. Przyczepa do badań oporu toczenia opon |
|
Rys. 7. Stanowisko do badań hałasu i oporu toczenia opon do samochodów osobowych i dostawczych |
|
Rys. 8. Stanowisko do badań hałasu i oporu toczenia opon do samochodów ciężarowych |
2. OFERTA DYDAKTYCZNA
Zakład Pojazdów Mechanicznych i Technik Militarnych prowadził i prowadzi zajęcia dydaktyczne dla następujących kierunków dyplomowania:
- Mechaniki i Budowy Maszyn (studia I i II stopnia stacjonarne oraz I i II stopnia niestacjonarne),
- Mechatroniki (studia I i II stopnia stacjonarne),
- Energetyki (studia I stopnia stacjonarne, kierunek międzywydziałowy realizowany przy współpracy Wydziału Elektrotechniki i Automatyki oraz Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa,
- Inżynierii Mechaniczno-Medycznej (II stopnia stacjonarne, jest to kierunek międzyuczelniany realizowany przy współpracy Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa oraz Wydziału Lekarskiego Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego),
- Transport (studia I stopnia stacjonarne prowadzone przez Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska).
Bywa, że studenci na swoją prośbę realizują prace dyplomowe konstruując w 3-5 osobowych zespołach w pełni sprawne i jeżdżące różnego rodzaju pojazdy. W ten sposób w ostatnim czasie powstały:
- pojazd specjalny dwukołowy, jednoosiowy (Rys. 9).,
- samochód koncepcyjny „Mizar” przeznaczony do osiągania maksymalnych przyśpieszeń (Rys. 10),
- pojazd typu Quad przeznaczony do poruszania się w trudnych warunkach terenowych (Rys. 11).
Rys. 9. Pojazd specjalny dwukołowy, jednoosiowy podczas prezentacji |
|
Rys. 10. Samochód koncepcyjny „Mizar” podczas prezentacji |
|
Rys.11. Pojazd typu Quad podczas prezentacji |