Data dodania: 2021-07-14
Projektują i budują bolid od zera. Studenci szykują się do światowych zawodów
Zawody odbędą się 27 lipca w Most w Czechach. Przygotowania wciąż trwają, ale już zbliżają się ku końcowi. – Co roku tworzymy nowy bolid, projektujemy go od podstaw, a potem przystępujemy do budowy - mówi Adam Sinkiewicz, lider zespołu PGRacing Team. – Samo składanie pojazdu nie trwa długo – zaczęliśmy w marcu. Czasochłonna jest natomiast faza projektowa. Zostało nam do zrobienia naprawdę niewiele. Są jeszcze problemy z odpalaniem, ale mamy nadzieję, że niedługo uda nam się je rozwiązać – dodał Adam Sinkiewicz.
Na zawodach zespoły zmagają się w konkurencjach dynamicznych i statycznych, w których łącznie można uzyskać 1000 punktów. Pojazd, przed startem na torze, jest dokładnie sprawdzany pod względem zgodności z regulaminem. Gdy przejdzie kontrolę techniczną, jeden z członków zespołu zasiada za kierownicą i stara się zdobyć jak najwięcej punktów. Zespół ma już na swoim koncie sukcesy. Podczas zawodów w Hiszpanii w 2018 roku udało się mu zdobyć pierwsze miejsce w każdej konkurencji.
Kilka słów o bolidzie
Piąta generacja pojazdu stworzonego przez PGRacing Team dalej opiera się na mocnym trzycylindrowym silniku Triumph Street Triple 675 i stalowej ramie. Konstrukcja przeszła sporą rewolucję pod kątem elektronicznym. Pneumatyczna zmiana biegów została zastąpiona lekką, elektryczną, Dodano moduł procedury startu oraz wyświetlacz danych dla kierowcy. W tym roku udało się uszczuplić bolid w grupie silnikowej. Lżejszy i cichszy wydech powstał przy współpracy z firmą RCP. Zostały zamontowane też dwie lżejsze chłodnice od firmy Chłodnice Konarscy. Ulepszono również pakiet aerodynamiczny. Generuje on większy docisk pojazdu niż pakiet zeszłoroczny, co by się nie udało bez wsparcia firmy Cree Yacht.
Bardzo ważne laboratoria
Bardzo istotną rolę przy pracach odgrywają laboratoria, z których mogą korzystać studenci. – Wcześniej cały sprzęt musieliśmy organizować sami. Gdy na przykład chcieliśmy coś wyfrezować, wytoczyć, musieliśmy korzystać z zewnętrznych firm. Teraz, dzięki dostępnemu ProtoLab II, nie jest to konieczne – dodał Adam Sinkiewicz.
PGRacing Team dzieli się na cztery grupy: silnik i układ przeniesienia napędu; nadwozie, podwozie i aerodynamika; elektryka i elektronika; marketing i finanse. W sumie nad projektem pracuje około 20 osób.
Zespół PGRacing Team działa w ramach koła naukowego „Mechanik” na Wydziale Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa. Opiekunem koła jest dr inż. Bogdan Ścibiorski.