Data dodania: 2021-08-23
Naukowcy PG spotkali się z firmą Sieć Badawcza Łukasiewicz - Instytutem Pojazdów Szynowych "TABOR" ws. współpracy
W piątek, 20 sierpnia, na Politechnice Gdańskiej odbyło się spotkanie przedstawicieli uczelni z dyrekcją Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytutu Pojazdów Szynowych „TABOR”. Na WIMiO wzięli w nim udział prof. PG dr hab. inż. Mariusz Deja – prodziekan ds. współpracy, dr inż. Roksana Licow z Katedry Transportu Szynowego i Mostów na Wydziale Inżynierii Lądowej i Środowiska, dr inż. Jacek Czyżewicz z Instytutu Mechaniki i Konstrukcji Maszyn na Wydziale Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa oraz dr inż. Maciej Andrzejewski, dyrektor Łukasiewicz – IPS „TABOR” i dr inż. Paweł Daszkiewicz, zastępca dyrektora ds. badawczych.
Prof. PG dr hab. inż. Mariusz Deja przedstawił gościom prezentację, w której zawarte były informacje dotyczące działania Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa oraz zaprezentował dziedziny, w których wydział mógłby nawiązać współpracę z instytutem. Natomiast dyrektor dr inż. Maciej Andrzejewski opowiedział o zadaniach instytutu Łukasiewicz – IPS „TABOR”.
O instytucie
Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Pojazdów Szynowych „TABOR” jest jedynym w Polsce instytutem badawczym, kompleksowo realizującym prace związane z rozwojem, badaniami oraz certyfikacją pojazdów szynowych. Łukasiewicz - IPS „TABOR” prowadzi badania ruchowe pojazdów na liniach kolejowych z prędkościami wymaganymi przez zleceniodawców. Są to przede wszystkim badania: właściwości statycznych, quasistatycznych i dynamicznych oraz właściwości akustycznych, wytrzymałościowych i komfortu jazdy pojazdów szynowych. Łukasiewicz - IPS „TABOR” może również prowadzić badania obiektów i urządzeń z pokrewnych dziedzin (np. pojazdy samochodowe, maszyny robocze) w zakresie wytrzymałości statycznej i zmęczeniowej, napędów, parametrów ruchowych, zagadnień cieplno-przepływowych, odporności na drgania oraz właściwości akustycznych.
Instytut prowadzi, w ramach realizowanych projektów badawczych oraz badawczo-rozwojowych, kompleksowe prace związane z rozwojem wszystkich typów pojazdów szynowych, m.in.: lokomotywy, zespoły trakcyjne, wagony osobowe, wagony towarowe, tramwaje, autobusy szynowe, pojazdy szynowo-drogowe.