Data dodania: 2021-09-06
Firma DCT Gdańsk, w której pracuje doktorant WIMiO Karol Moszyk, z nagrodą TSL Awards
Karol Moszyk pracuje nad doktoratem wdrożeniowym dotyczącym analizy strategii przeładunkowej głębokowodnego terminala kontenerowego w aspekcie efektywności procesowej. Jednym z jego elementów jest właśnie automatyzacja procesu przeładunkowego na bramie drogowej oraz bocznicy kolejowej.
– Automatyzacja bramek drogowych i kolejowych polegała na wdrożeniu systemu OCR (optycznego rozpoznawania znaków), który pozwala na rozpoznanie numerów kontenera, ISO typu, numeru wagonu, numeru rejestracji ciągnika zewnętrznego oraz naczepy – mówił Karol Moszyk. – Dzięki unikatowej implementacji – wraz z integracją z terminalowym systemem operacyjnym oraz systemem awizacji – mogliśmy zautomatyzować proces wjazdu oraz wyjazdu z DCT Gdańsk – dodał.
Przede wszystkim bezpieczeństwo
Kompleks bramowy, bocznica kolejowa, nabrzeża przeładunkowe, jak i sam plac składowy to strategiczne elementy działalności głębokowodnego terminala kontenerowego DCT Gdańsk SA. Optymalizacja i automatyzacja tych obszarów bezpośrednio wpływa na zwiększenie wydajności i stabilności procesowej największego terminala kontenerowego w basenie Morza Bałtyckiego. Podnoszenie jakości świadczonych usług wpływa natomiast na konkurencyjność terminala, jak również na satysfakcję klienta – największych armatorów żeglugowych.
Efektem realizowanej rozprawy doktorskiej w ramach projektu będzie skrócenie czasu obsługi największych statków oceanicznych, jak i statków dowozowych. Pozwoli to na zwiększenie liczby kontenerów przeładowywanych w gdańskim porcie.
Jednak najważniejszym powodem wdrożenia systemu jest bezpieczeństwo. – Dzięki implementacji bramek automatycznych kontakt człowiek-maszyna został zminimalizowany niemal do zera. Pracownicy wykonują wszystkie zadania zdalnie, z bezpiecznego biura, mając podgląd z kamer na sytuacje na drogowych i kolejowych bramach DCT – podkreślił Karol Moszyk.
Co dalej?
System został wdrożony w 2019 roku. – Aktualnie pracujemy nad maksymalizacją rozpoznawania znaków tak, aby osiągnąć wyniki rozpoznawalności bliskie 100%. Na bocznicy kolejowej DCT wdrażamy system OCR na trzech suwnicach kolejowych RMG oraz integrujemy je z automatycznymi bramkami kolejowymi. Dodatkowo na bramie drogowej wdrażamy kompleksowe rozwiązania pozwalające na identyfikację ilości oraz odległości pomiędzy poszczególnymi osiami ciężarówki i naczepy – zaznaczył.
Innowacyjne rozwiązania na międzynarodową skalę
Realizacja projektu jest silnie połączona z aktualnymi potrzebami rynku krajowego, jak i międzynarodowego w zakresie zwiększenia wydajności i stabilności procesowej największego terminala kontenerowego w basenie Morza Bałtyckiego. Opracowane rozwiązania będą innowacyjne w skali międzynarodowej. Wyniki badań zostaną wdrożone w firmie DCT Gdańsk S.A.
Rozprawa doktorska jest efektem dotychczasowej współpracy DCT Gdańsk S.A. z zespołem z Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa w składzie: dr hab. inż. Mariusz Deja, prof. PG, dr inż. Michał Dobrzyński, dr inż. Mieczysław Siemiątkowski, dr inż. Aleksandra Wiśniewska. Dotychczas zrealizowano badania z zakresu infrastruktury i logistyki offshorowej.
Promotorem Karola Moszyka ze strony Politechniki Gdańskiej jest prof. PG dr hab. inż. Mariusz Deja z Instytutu Technologii Maszyn i Materiałów, prodziekan ds. współpracy. Jacek Grabowski, dyrektor operacyjny z DCT Gdańsk jest natomiast promotorem pomocniczym, odpowiedzialnym za wsparcie merytoryczne.
Do nagrody TSL Awards 2020 w kategorii „Innowacje w logistyce”, oprócz DCT Gdańsk, nominowane były firmy: DB Cargo. Grupa Integer, Grupa Raben.
-
2024-11-19
Mikołajki na PG. Zgłoś swój projekt Eko-inki
-
2024-11-18
Nabór wniosków w V edycji programu Uranium