Na WIMiO powstała hydrauliczno-mechaniczna skrzynia biegów dla pojazdów rolniczych | WIMiO - Politechnika Gdańska

Treść strony

Aktualności

Data dodania: 2022-06-29

Na WIMiO powstała hydrauliczno-mechaniczna skrzynia biegów dla pojazdów rolniczych

Hydrauliczno-mechaniczna skrzynia biegów dla pojazdów rolniczych. Projekt naukowców WIMiO
Naukowcy z Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej zaprojektowali  hydrauliczno-mechaniczną automatyczną skrzynię biegów dla pojazdów rolniczych i maszyn roboczych. Pozwoli ona na płynną zmianę przełożenia przy małej prędkości jazdy oraz skokową zmianę przełożenia w zakresie dużych prędkości.

Skrzynia biegów została zaprojektowana w ramach programu Lider VIII. Projekt był finansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Kwota dofinansowania wyniosła 1 197 500 zł.

–  Przy małej prędkości jazdy napęd przenoszony jest za pośrednictwem przekładni hydraulicznej, złożonej z prototypowej pompy tłoczkowej o zmiennej wydajności i prototypowego dwubiegowego tłoczkowego silnika hydraulicznego z funkcją pracy w wolnym kole. Natomiast przy większej prędkości napęd przenoszony jest przez dwubiegową przekładnię zębatą, wyposażoną w zestaw trzech sprzęgieł mokrych, zapewniających płynną zmianę przełożenia.  Bez konieczności rozłączania napędu od kół pojazdu – mówił dr inż. Piotr Patrosz z Instytutu Mechaniki i Konstrukcji Maszyn, kierownik projektu.

Wykorzystanie przekładni hydraulicznej przy małych prędkościach pozwala uzyskać bardzo wysokie momenty obrotowe i płynne sterowanie parametrami napędu w trudnych warunkach terenowych. Dzięki przekładni mechanicznej wykorzystywanej przy większych prędkościach napęd staje się bardziej sprawny, a to minimalizuje zużycie paliwa.

Zespół sterowania sprzęgłami

Skrzynia biegów wyposażona jest w elektrohydrauliczny zespół sterowania sprzęgłami mokrymi oraz objętością pompy i silnika hydraulicznego.

– W ramach projektu zaprojektowaliśmy również pompę tłoczkową osiową z przesuniętą osią obrotu tarczy wychylnej, co zwiększyło jej sprawność objętościową. Natomiast prototypowy tłoczkowy silnik z wychylną tarczą umożliwia pracę w wolnym kole. Dzięki temu nie musiał być mechanicznie odłączany od przekładni, gdy nie był wykorzystywany.

Skrzynia biegów może być wdrożona do produkcji i zastosowana w rzeczywistych pojazdach. Ten konkretny prototyp był projektowany z myślą o istniejącej ładowarce teleskopowej, ale zastosowanie jest znacznie szersze. W teorii można ją zastosować w każdej wolnobieżnej maszynie roboczej.

Skład zespołu, który pracował nad projektem: dr inż. Piotr Patrosz, dr inż. Paweł Załuski, mgr inż. Marcin Bąk oraz mgr inż. Sławomir Sommer.

Nz od lewej dr inż. Piotr Patrosz, dr inż. Paweł Załuski, mgr inż. Marcin Bąk
132 wyświetleń