Data dodania: 2024-10-31
„Uczelnie przyszłości” – nowe podejście do kształcenia studentów
Wydział Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa PG bierze czynny udział w projekcie. Dr inż. Aleksandra Wiśniewska, prodziekan ds. kształcenia pracuje jako opiekun studentów w zespole odpowiedzialnym za wdrożenie projektu w warunkach uczelni technicznej.
Rolą opiekuna jest monitorowanie motywacji studentów, ze wsparciem ich we wszelkich kwestiach technicznych i organizacyjnych związanych z realizacją kształcenia w modelu MES. Opiekunowie będą zaangażowani także w proces rekrutacji oraz monitorowanie efektów kształcenia studentów w systemie, koordynowanie indywidualnego trybu studiów studenta i pracy zespołu edukacyjnego wokół studenta.
Model Edukacji Spersonalizowanej
Alternatywny do tradycyjnego model kształcenia – Model Edukacji Spersonalizowanej (MES), z założenia oparty będzie na autorskich projektach studentów i dynamicznej współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym. Studenci uzyskają wsparcie merytoryczne i formalne mentorów z uczelni i biznesu, finansowe w kwocie do 20 000 zł, a także wezmą udział w specjalnie przygotowanych dla nich mikrokursach oraz warsztatach grupowych z zakresu innowacji, komercjalizacji i zarzadzania projektem. W MES program studiów ulegnie modyfikacji, gdyż realizacja projektu umożliwi zmianę, a nawet wyłączenie niektórych przedmiotów z programu.
Dzięki kształceniu w oparciu o indywidualną ścieżkę edukacyjną, studenci rozwiną własne kluczowe kompetencje przyszłości: umiejętność rozwiązywania problemów, krytycznego myślenia oraz kreatywność, komunikację i współpracę, a także nauczą się samodzielności i asertywności.
Krok do zmian
Projekt realizowany jest jako rozszerzona kontynuacja pilotażowego projektu przeprowadzonego na Uniwersytecie Śląskim. Pozwoli rozwinąć model indywidualnej edukacji i zweryfikować możliwość realizacji takiego systemu w uczelniach różnego typu (medycznych, technicznych, artystycznych, uniwersytetach itd.) na skalę krajową.
– „Uczelnie przyszłości” to krok do zmian w systemie szkolnictwa wyższego w Polsce, a także otwarcia się na bardziej bezpośrednią i indywidualną współpracę z otoczeniem społeczno-gospodarczym oraz odpowiedź na oczekiwania studentów. Dzięki projektowi możliwe będzie również zacieśnienie współpracy i wymiana doświadczeń między uniwersytetami partnerskimi – powiedział dr hab. inż. Mariusz Kaczmarek, prof. uczelni, Prorektor ds. kształcenia.
Zawiązana współpraca między 12 uczelniami partnerskimi i liderem projektu – Narodowym Centrum Badań i Rozwoju przyczyniła się do opracowania wniosku projektowego pt. „Uczelnie przyszłości”, który 9 sierpnia br. został pozytywnie oceniony, a 15 października otrzymał dofinansowanie w kwocie 65 595 942,50 zł (umowa nr FERS.05.01-IZ.00-0080/24). Politechnice Gdańskiej przypadnie 2 360 050,00 zł.
Trwają już intensywne prace przedwdrożeniowe. 25 października, podczas Międzynarodowego Kongresu Jakości Kształcenia w Katowicach (ICEQ), przedstawiciele projektu „Uczelnie Przyszłości” dyskutowali o roli uniwersytetów we współczesnym kształceniu, oczekiwaniach studentów i rynku pracy. Uzgodnili również zakres działań do podjęcia na własnych uniwersytetach w określonych ramach czasowych. Politechnikę Gdańską reprezentowała dr inż. Agnieszka Lendzion, kierownik Biura Młodych Naukowców.
Uczelnie wspierają kompetencje przyszłości – Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej