„Uczelnie przyszłości” – nowe podejście do kształcenia studentów | WIMiO - Politechnika Gdańska

Treść strony

Aktualności

Data dodania: 2024-10-31

„Uczelnie przyszłości” – nowe podejście do kształcenia studentów

„Uczelnie przyszłości” – nowe podejście do kształcenia studentów
„Uczelnie przyszłości” to unikatowy projekt, który pozwoli na wypracowanie i wdrożenie innowacyjnego, zindywidualizowanego systemu kształcenia studentów studiów pierwszego stopnia. Projekt realizuje 12 partnerskich uczelni, w tym Politechnika Gdańska, wraz z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, jako instytucją koordynującą.

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa PG bierze czynny udział w projekcie. Dr inż. Aleksandra Wiśniewska, prodziekan ds. kształcenia pracuje jako opiekun studentów w zespole odpowiedzialnym za wdrożenie projektu w warunkach uczelni technicznej.

Rolą opiekuna jest monitorowanie motywacji studentów, ze wsparciem ich we wszelkich kwestiach technicznych i organizacyjnych związanych z realizacją kształcenia w modelu MES. Opiekunowie będą zaangażowani także w proces rekrutacji  oraz monitorowanie efektów kształcenia studentów w systemie, koordynowanie indywidualnego trybu studiów  studenta i pracy zespołu edukacyjnego wokół studenta.

Model Edukacji Spersonalizowanej

Alternatywny do tradycyjnego model kształcenia – Model Edukacji Spersonalizowanej (MES), z założenia oparty będzie na autorskich projektach studentów i dynamicznej współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym. Studenci uzyskają wsparcie merytoryczne i formalne mentorów z uczelni i biznesu, finansowe w kwocie do 20 000 zł,  a także wezmą udział w specjalnie przygotowanych dla nich mikrokursach oraz warsztatach grupowych z zakresu innowacji, komercjalizacji i zarzadzania projektem. W MES program studiów ulegnie modyfikacji, gdyż realizacja projektu umożliwi zmianę, a nawet wyłączenie niektórych przedmiotów z programu.

Dzięki kształceniu w oparciu o indywidualną ścieżkę edukacyjną, studenci rozwiną własne kluczowe kompetencje przyszłości: umiejętność rozwiązywania problemów,  krytycznego myślenia oraz kreatywność, komunikację i współpracę, a także nauczą się samodzielności i asertywności.

Krok do zmian

Projekt realizowany jest jako rozszerzona kontynuacja pilotażowego projektu przeprowadzonego na Uniwersytecie Śląskim. Pozwoli rozwinąć model indywidualnej edukacji i zweryfikować możliwość realizacji takiego systemu w uczelniach różnego typu (medycznych, technicznych, artystycznych, uniwersytetach itd.) na skalę krajową.

– „Uczelnie przyszłości” to krok do zmian w systemie szkolnictwa wyższego w Polsce, a także otwarcia się na bardziej bezpośrednią i indywidualną współpracę z otoczeniem społeczno-gospodarczym oraz odpowiedź na oczekiwania studentów. Dzięki projektowi możliwe będzie również zacieśnienie współpracy i wymiana doświadczeń między uniwersytetami partnerskimi – powiedział dr hab. inż. Mariusz Kaczmarek, prof. uczelni, Prorektor ds. kształcenia.

Zawiązana współpraca między 12 uczelniami partnerskimi i liderem projektu – Narodowym Centrum Badań i Rozwoju przyczyniła się do opracowania wniosku projektowego pt. „Uczelnie przyszłości”, który 9 sierpnia br. został pozytywnie oceniony, a 15 października otrzymał dofinansowanie w kwocie 65 595 942,50 zł (umowa nr FERS.05.01-IZ.00-0080/24). Politechnice Gdańskiej przypadnie 2 360 050,00 zł.

Trwają już intensywne prace przedwdrożeniowe. 25 października, podczas Międzynarodowego Kongresu Jakości Kształcenia w Katowicach (ICEQ), przedstawiciele projektu „Uczelnie Przyszłości” dyskutowali o roli uniwersytetów we współczesnym kształceniu, oczekiwaniach studentów i rynku pracy. Uzgodnili również zakres działań do podjęcia na własnych uniwersytetach w określonych ramach czasowych. Politechnikę Gdańską reprezentowała dr inż. Agnieszka Lendzion, kierownik Biura Młodych Naukowców.

Uczelnie wspierają kompetencje przyszłości – Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej

27 wyświetleń