Data dodania: 2025-05-09
Antena identyfikująca statki na Zatoce Gdańskiej. Projekt studentów na... dachu WIMiO

- System AIS (Automatic Identification System) służy do automatycznej identyfikacji jednostek pływających i jest obowiązkowo instalowany na wszystkich statkach, które nadają sygnał w formie fal krótkich (VHF) – podkreślił Mateusz Gutkowski, przewodniczący koła naukowego WiR.
Odbiornik AIS przekazuje podstawowe dane, między innymi:
- numer MMSI (unikalny numer identyfikacyjny statku),
- nazwę jednostki,
- pozycję (szerokość i długość geograficzna),
- kurs nad dnem (COG),
- prędkość nad dnem (SOG),
- status nawigacyjny (np. „w drodze”, „na kotwicy”),
- przewidywany czas przybycia (ETA).
- Dzięki własnemu odbiornikowi wykorzystamy dane odbierane przez antenę do celów naukowych i dydaktycznych. AIS umożliwi nam stworzenie wizualizacji oraz opracowanie zaawansowanej analizy statystycznej z wykorzystaniem metod uczenia maszynowego (Machine Learning) i sieci bayesowskich (Bayesian Networks) – dodał dr inż. Marcin Życzkowski, opiekun koła.
Antenę AIS sfinansowano ze środków przyznanych w ramach programu na projekty studenckie WIMiO w roku 2025, ufundowanego przez dziekana prof. Mariusza Deję.
WiR – Wytrzymałość i Ryzyko to koło naukowe, które zaczęło działać na Wydziale Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej w 2022 roku. Powstało po to, by zainteresować innych aspektami wytrzymałościowymi i pokazać, że mechanika wcale nie musi być nudna. Cele koła to między innymi zapoznanie studentów z analizą przestrzenną zbiorów danych, analizą dużych zbiorów danych (tzw. big data), modelowaniem matematycznym, pozyskiwaniem wiedzy z danych, modelowaniem statków, analizą statyczną statków, czytaniem rysunków okrętowych oraz nauką programów CAD.