Data dodania: 2025-08-20
Nautilus 3 - pojazd podwodny studentów z "Korabia" w USA

Nautilus 3 to jednostka o długości 2,8 m i szerokości 70 cm. Jest napędzany siłą mięśni nurka-pilota – jak na rowerze. W konstrukcji zastosowano jedną śrubę i sterowanie klasyczne wychylnymi płetwami na kadłubie.
- Pojazd wykonany jest z laminatu poliestrowo-szklanego, a płetwy sterujące z laminatu poliestrowo-węglowego. Układ napędowy to zmodyfikowane rozwiązanie komercyjne- przekładnia, pedały i śruba pochodzą z pojazdu SeaBike. Znaczna część elementów to wydruki z PLA i PETG - materiałów wykorzystywanych w druku 3D w technologii FDM. Ponadto wykorzystaliśmy rozwiązania firmy ITEM - profile i łączniki w miejscach, gdzie konstrukcja wymagała większej sztywności niż możliwa do uzyskania w przypadku tworzyw sztucznych – powiedział Kacper Sułkowski z KSTO Korab, student automatyki, robotyki i systemów sterowania na wydziale Elektrotechniki i Automatyki.
Zawody w USA
Studenci ze swoim pojazdem wzięli udział w zawodach International Submarine Races 2025, które odbyły się w miejscowości Bethesda w Stanach Zjednoczonych. To konkurs, w którym zespoły studentów i uczniów z całego świata projektują i budują własne, jedno- lub dwuosobowe łodzie podwodne. Pilot-nurek napędza łódź wyłącznie siłą mięśni. Podczas zawodów każda konstrukcja musi pokonać podwodny 100-metrowy tor wyznaczony w basenie testowym. Każda łódź jest unikalna, a oceniane są m.in. szybkość, innowacyjność napędu oraz zastosowane rozwiązania techniczne.
- Udział w zawodach dał nam wiele. Najważniejsze było doświadczenie i możliwość wymiany doświadczeń z innymi konstruktorami. Przetestowaliśmy działanie naszej konstrukcji na prawie 2-kilometrowym basenie – dodał student.
Modułowe rozwiązania
Studenci planują rozwijać pojazd i wyjeżdżać na kolejne zawody w USA i Wielkiej Brytanii. – Chcemy skupić się na modułowości pojazdu, by budować go jak konstrukcję z klocków lego. Dzięki temu stanie się uniwersalny pod kątem wykonywanego zadania: będziemy mogli przebudowywać go z wersji sprinterskiej do manewrowej przez zmianę modułu ogona, dodawać lub demontować pierścienie wydłużające lub skracające pojazd w zależności od wzrostu pilota – zaznaczył Mateusz Sołtysiak, student mechatroniki na Wydziale Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa.
KSTO Korab to koło naukowe z Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej. Zostało założone w 1924 r. i jest jednym z najstarszych kół naukowych w Polsce. Studenci działający w kole realizują szereg innowacyjnych projektów. Główne sekcje to: wodolot solarny, rowery wodne, łodzie podwodne napędzane siłą mięśni oraz jachty zdalnie sterowane. Przewodniczącą koła jest Jagoda Fuks, a opiekunami naukowymi dr inż. Wojciech Leśniewski oraz dr inż. Cezary Żrodowski.
Politechnika Gdańska realizuje projekt pn. „Regaty inżynierów 2024”, który otrzymał środki finansowe w kwocie 500 000,00 zł w ramach projektu niekonkurencyjnego pt. „Wsparcie studentów w zakresie podniesienia ich kompetencji i umiejętności” realizowanego przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.