Od turbin Rolls-Royce’a po cyfrową energetykę wiatrową | WIMiO - Politechnika Gdańska

Treść strony

Aktualności

Data dodania: 2025-10-27

Od turbin Rolls-Royce’a po cyfrową energetykę wiatrową

Od turbin Rolls-Royce’a po cyfrową energetykę wiatrową
Jak wygląda droga od studenta Wydziału Budowy Maszyn do kierownika Zakładu Aerodynamiki w Instytucie Maszyn Przepływowych Polskiej Akademii Nauk? Prof. Paweł Flaszyński opowiada o pierwszym międzynarodowym projekcie z Rolls-Royce’em, o tym, jak zmieniała się edukacja inżynierska i dlaczego dziś kluczem do sukcesu są nie tylko twarde kompetencje, ale i tzw. „soft skills”.

- Umiejętności miękkie są dziś niezwykle ważne, dlatego że młodzież rozwija się w zupełnie innych warunkach niż kiedyś. Ma dostęp do multimediów, szeregu różnych informacji, ale zauważa się, że pojawiają się problemy z robieniem notatek, pisaniem raportów ze spotkań. To jest bardzo istotne, choć kiedyś zastanawiałem się, czy rzeczywiście jest sens - kosztem matematyki, mechaniki - poświęcać czas na coś, co jest bardziej ogólne - mówił profesor.

W rozmowie, którą prowadzili Jacek Frost i Patrycja Oryl, padło także pytanie o możliwości zawodowe dla dzisiejszych inżynierów.

Wydaje mi się, że teraz rynek pracy jest fantastyczny. Dziś problemy rozwiązywane przez inżynierów, mechaników są multidyscyplinarne. Kiedyś może wymagały bardziej skoncentrowanej wiedzy - dodał prof. Paweł Flaszyński.

Profesor opowiedział również o możliwościach rozwoju, jakie oferuje międzynarodowy projekt DigiWind, którego Politechnika Gdańska jest partnerem. 

- DigiWind koncentruje się na cyfryzacji w energetyce wiatrowej. To kierunek, który jest niezwykle istotny z punktu widzenia rozwoju energetyki w Polsce i rozwoju technologii w ogóle, oferując studia magisterskie, podyplomowe i kursy. Na drugim stopniu studiów stworzony został program, który, oprócz podstaw związanych z energetyką wiatrową, daje studentom możliwość poznania technologii implementowanych w energetyce wiatrowej w szerszym zakresie. Co więcej, program edukacyjny jest skomponowany tak, aby student mógł korzystać także z zajęć, kursów prowadzonych na uczelniach partnerskich, czyli DTU, TU Delft, czy University of the Shannon w Irlandii. Istotna jest możliwość wyboru pewnych modułów, które w pewnym sensie wiążą się z zainteresowaniami studenta, obraną ścieżką kariery. Student może kierować wyborem poszczególnych modułów w zależności od zainteresowania - zaznaczył.

Słuchaj nas na Youtube i Spotify. 

13 wyświetleń