Data dodania: 2025-11-06
Politechnika Gdańska – uczelnia otwarta na morze
Bliski związek uczelni z morzem odzwierciedla się nie tylko w kierunkach związanych z okrętownictwem czy inżynierią morską. To także szereg aktywności związanych z żeglarstwem. W ramach programu „Morska PG” Politechnika Gdańska prowadzi działania w kilku obszarach:
- Informacyjnym - aby student wiedział, gdzie znajdzie osoby, którzy umożliwią mu kontakt z żaglem,
- Organizacyjnym – aby dać studentowi możliwość działań w zespołach przygotowujących i realizujących działalność żeglarską,
- Infrastrukturalnym – aby uporządkować problemy sprzętu i jego stacjonowania, prowadzić systematyczną rewitalizację istniejących jednostek i zaplecza oraz poszerzać istniejącą bazę,
- Szkoleniowym – aby student mógł budować i doskonalić swoje umiejętności i wiedzę żeglarską, ale także aby mógł zdobyć kwalifikacje pozwalające szkolić innych,
- Sportowym – aby zainteresowani mogli rywalizować i brać udział w regatach.
Program „Morska PG” umożliwił m.in. rejs po morzach okalających Wyspy Brytyjskie, który odbył się w pomiędzy 5 a 19 lipca. Grupa 12 studentek i studentów, a także 5 wykładowców (w tym kapitan i jego zastępca) oraz bosman wyruszyła w morze na pokładzie jachtu Gedania. To dwumasztowy żaglowiec typu szkuner o długości niecałych 24 metrów i powierzchni żagli liczącej 230 m2. Zapisy na rejs były otwarte dla wszystkich studentów uczelni, a o kwalifikacji decydowały średnia ocen z ostatnich semestrów oraz udokumentowane wcześniejsze doświadczenie żeglarskie. Każdy z uczestników stanowił pełnoprawną część załogi. Studenci wykonywali obowiązki związane z funkcjonowaniem jachtu — wachty nawigacyjne, kotwiczne, portowe i bosmańskie, a także prace kuchenne i porządkowe.
Śladami Titanica
Rejs z załogą z PG rozpoczął się w Greenock nieopodal Glasgow. Załoga wyruszyła w trasę do Belfastu w Irlandiii Północnej. Droga wiodła przez Kanał Północny – cieśninę łączącą Morze Irlandzkie z Oceanem Atlantyckim. Na miejscu, w Belfaście, studenci i wykładowcy odwiedzili muzeum Titanica znajdujące się na terenie stoczni Harland & Wolff, gdzie powstały słynne statki White Star Line: Olympic, Titanic i Britannic. Sam budynek muzeum również nawiązuje kształtem do tych jednostek, zaś interaktywne wystawy pokazują proces ich budowy – od kadłuba, przez maszyny parowe, po luksusowe kabiny.
Następnie załoga podjęła kurs na szkocką wyspę Staffa znaną przede wszystkim z bazaltowych kolumn w jaskini Fingal’s Cave. Finalnie żeglarze z PG udali się na inną wyspę położoną na Oceanie Atlantyckim u wybrzeży Szkocji – wyspę Skye. Następnie załoga Gedanii udała się do Oban oraz na niemal bezludną wystpę Kerrera.
Loch Ness i górski przystanek
Kolejnego dnia żaglowiec ruszył do śluzy Corpach, będącej wejściem do Kanału Kaledońskiego. Kanał z zestawem śluz to kaskada zwana Schodami Neptuna. To unikalna konstrukcja hydrotechniczna zbudowana w latach 1803-1822 przez Thomasa Telforda. Podczas rejsu Gedania pokonała łącznie 9 śluz, na wysokość około 20 m. Podczas przerwy w śluzowaniach, studenci z PG zdobyli najwyższą górę Wielkiej Brytanii – Ben Nevis, wznoszący się na wysokość 1345 m n.p.m. Na szczycie zatknięto flagę PG i zrobiono pamiątkowe zdjęcie. Dla załogi dzień zakończył się w porcie Fort Augustus, położonym na południowo-zachodnim krańcu jeziora Loch Ness.
Pokonanie stosunkowo wąskiego jeziora na żaglach stanowiło dla załogi prawdziwe wyzwanie. Finalnie udało się jednak dotrzeć do zamku Urquhast, gdzie Gedania rzuciła kotwicę. Zamek pełnił strategiczną funkcję i był wielokrotnie atakowany i niszczony, szczególnie podczas konfliktów między szkockimi klanami.
Kolejnym przystankiem rejsu była miejscowość Inverness u wyjściu z Kanału Kaledońskiego, gdzie wyokrętowano załogę PG. Kapitanem na rejsie był prof. Wiesław Tarełko, zastępcą kapitana prof. Janusz Kozak, a w rezerwach załogi udział brali prof. Marek Dzida, pełnomocnik rektora ds. gospodarki morskiej i prof. Krzysztof Wilde, rektor PG.
Dobra zabawa i praktyczna wiedza
Podczas rejsu studenci zdobyli praktyczne doświadczenie w obsłudze jachtu żaglowego, manewrowaniu w trudnych warunkach pogodowych, śluzowaniu Kanału Kaledońskiego oraz w planowaniu i realizacji rejsu długodystansowego. Ponadto, załoga miała okazję obserwować unikalne formacje geologiczne na wyspie Staffa, podziwiać krajobrazy Wyspy Skye, Loch Ness i Ben Nevis. Niemałoważnym elementem rejsu była współpraca załogi podczas różnorodnych warunków atmosferycznych Szkocji i Irlandii Północnej, co wzmacniało kompetencje zespołowe.
Ponadto w trakcie rejsu odbyło się seminarium o tematyce związanej z projektowaniem i eksploatacją jachtów oraz warsztaty dotyczące przyszłych protolabów, stref studenckich do samodzielnego realizowania projektów.
Studenci o wyższych kwalifikacja żeglarskich pod nadzorem kapitana i oficerów szkolili się w zakresie dowodzenie i wykonywania manewrów na dużym jachcie w warunkach rzeczywistych.