Historia Instytutu Mechaniki i Konstrukcji Maszyn jest bardzo krótka. Powołany on został 1 stycznia 2021 r., wraz z połączeniem dwóch wydziałów – Wydziału Mechanicznego oraz Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa w nowy wydział – Wydział Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa (rys. 1).

Zmiany struktury Wydziału Mechanicznego w latach 1945-2020

Rys. 1. Zmiany struktury Wydziału Mechanicznego w latach 1945-2020

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa przyjął strukturę instytutową, z czterema Instytutami (rys. 2):
 - Instytut Energii,
 - Instytut Mechaniki i Konstrukcji Maszyn,
 - Instytut Oceanotechniki i Okrętownictwa,
 - Instytut Technologii Maszyn i Materiałów.

Struktura instytutowa WIMiO

Rys. 2. Struktura instytutowa Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa

Instytut Mechaniki i Konstrukcji Maszyn powstał z połączenia dwóch Katedr ówczesnego Wydziału Mechanicznego – Katedry Mechaniki i Mechatroniki oraz Katedry Konstrukcji i Eksploatacji Maszyn. Jednak historie obu połączonych Katedr są tak długie jak historia naszej Uczelni, która rozpoczęła swoją działalność w 1904 r.
Wśród 19. Katedr powołanych w 1945 r. były między innymi: Katedra Mechaniki Technicznej oraz Katedra Wytrzymałości Materiałów i Wyższych Zagadnień Mechaniki, a także Katedra Elementów Maszyn oraz Katedra Rysunku Technicznego. Pierwsze dwie dały początek Katedrze Mechaniki i Mechatroniki, zaś dwie ostatnie – Katedrze Konstrukcji i Eksploatacji Maszyn (rys. 3).

Struktura instytutowa Wydziału Mechanicznego

Rys. 3. Struktura Wydziału Mechanicznego

Następna część