Opracowanie metod i modeli do oceny ryzyka i bezpieczeństwa statku morskiego mających zastosowanie zarówno w procesie projektowania statku oraz morskich systemów transportowych.
Rozwój teorii projektowania okrętów w zakresie metod projektowania wstępnego
Design for X w tym:
Wykorzystanie metod probabilistycznych w projektowaniu i eksploatacji statku w zakresie stateczności statku nieuszkodzonego;
Miękkie obliczenia, big data w projektowaniu okrętów;
optymalizacja w projektowaniu okrętu szczególnie w zakresie podziału przestrzennego;
Zagadnienia hydrodynamiczne w projektowaniu – kształt kadłuba, projektowanie płatów, stateczność, własności morskie,
Modelowanie procesu ewakuacji statku.
Optymalizacja właściwości manewrowych w wodach ograniczonych, innowacyjne układy napędowo-sterowe.
Wybrane realizowane ostatnio programy badawcze
POLNOR 2019 call - National Centre for Research and Development in Poland – ENDURE -Detection, prediction, and solutions for safe operations of MASS (2021-2024), czas trwania 36 m-cy, budżet 1.4 MEuro.
MARTERA 2 Era Net Co-found program, CADMUSS – Collision Avoidance Domain-Method Used by Ships and aShore (2020-2023), czas trwania 36 m-cy, budżet 1.4 MEuro.
MARTERA 2 Era Net Co-found program, Twin-crp-pod ULCS - Application of hybrid CRP-POD propulsors on ultra large twin screw containerships to increase propulsive efficiency, reduce GHG emissions and improve navigational safety (2020-2023), czas trwania 36 m-cy, budżet 1.2 MEuro.
Horizon 2020 FLARE – Flooding accident response (2019-2022), czas trwania 36 m-cy, budżet 4 MEuro.
Akcja COST - “A pan-European Network for Marine Renewable Energy – WECANet” CA17105, czas trwania: 48 miesięcy (2018-2022), Akcja WECANet finansowana prze Komisję Europejską ma na celu stymulację międzynarodowej współpracy jednostek naukowych oraz przedsiębiorstw w obszarze wymiany doświadczeń dotyczących konwersji energii fal morskich i oceanicznych. Obecnie w Akcji WECANet programu COST uczestniczy 31 krajów partnerskich.
National Centre for Research and Development in Poland project, OPTIMAL VESSEL– research and development, tests and implementation of a prototype of a system for remote monitoring and operation of merchant vessel (2018-2021), czas trwania 36 m-cy, budżet 1 MEuro.
ERA-NET Cofund MarTERA-1 (call 2017), “Ship Routing Accounting for Changeable Sea Conditions” (ROUTING), czas trwania 36 miesięcy (2018-2021), budżet 0.4 M Euro, http://routing-project.eu/
BONUS project BALTIMARI on review, evaluation and future of Baltic maritime risk management (2018-2020), czas trwania 18 m-cy, budżet 0.45 MEuro.
BONUS project STORMWINDS on strategic and operational risk management for winter maritime transportation system (2015-2018), czas trwania 36 m-cy, budżet 1.7 MEuro.
Projekt ekologicznego promu wodnego na wody miasta Gdańska. Projekt przyznany przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku; 2015-16
Wybrane najważniejsze osiągnięcia z ostatnich lat
Współautorstwo metody wyznaczania krzywej szkieletowej dla kołysań statku, zgłoszonej jako polska propozycja do podkomitetu ds. Projektowania i Budowy Statków Międzynarodowej Organizacji Morskiej (SDC IMO).
Opracowanie metodyki badania swobodnych pędników azymutalnych w warunkach pracy w szerokim zakresie parametrów obciążenia śruby - tzw. metoda 4-quadrant.
Opracowanie metodyki prowadzenia manewrowych badań modelowych statków z pędnikami azymutalnymi pozwalającej na minimalizację niekorzystnych zjawisk, jak nadmierne obciążenie mechaniczne pędników czy wystąpienie niebezpiecznych dynamicznych kątów przechyłu w cyrkulacji.
Projekt ekologicznego promu wodnego na wody miasta Gdańska.
Pracownicy Zakładu są recenzentami w polskich i międzynarodowych czasopismach naukowych
Reliability Engineering and System Safety
Ocean Engineering
Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers, Part O: Journal of Risk and Reliability
Polish Maritime Research
Scientific Journals of Maritime Academy in Szczecin
International Journal on Marine Navigation and Safety of Sea Transportation
European Safety and Reliability Conference - ESREL
International Conference on Marine Navigation and Safety of Sea Transportation – Transnav
International Conference on Hydrodynamics in Ship Design – HydroNav
International Conference of Computational Methods in Engineering Science – CEMS
International Conference on the Stability and Safety of Ships and Ocean Vehicles - STAB&S