Stanowisko do badania łożysk smarowanych czynnikiem zanieczyszczonym (cząstki stałe – zanieczyszczenia stałe)

Stanowisko testowe zaprojektowane i zbudowane specjalnie do badania warunków pracy i pomiarów zużycia pary ślizgowej w warunkach zasilania ciekłym środkiem smarowym o dużej zawartości zanieczyszczeń (np. wodą).

W typowym przypadku średnica czopa wynosi 65 – 70 mm, a naciski średnie do 1 MPa.

Stanowisko badawcze zostało zaprojektowane do smarowania wodą. Zwykle stosuje się cząstki pochodzenia mineralnego – np. piasek o kontrolowanej granulacji.

Stanowisko testowe było wykorzystywane w zadaniach komercyjnych i badawczych [1][2]

1 – tuleja łożyskowa

2 – tuleja łożyskowa

3 – obudowa łożyska z łożyskiem hydrostatycznym

4 – podnośnik hydrauliczny

5 – wał główny

6 – zbiornik smaru z dnem stożkowym, 7 – pompa dozująca

8 – pompa mieszająca

9 – czujnik siły tarcia

FF – beztarciowa, podpora hydrostat

Stanowisko testowe, widok ogólny

Specyfikacje
  • Smary: woda, olej, EAL, płyn MR
  • Maksymalne typowe naciski średnie: 1 MPa
  • Typowa prędkość obrotowa wału: 0 - 3000 obr/min
  • Średnica czopa standardowego: 65-70 mm
  • Szerokość tulei: do 70
  • Testy pojedynczych łożysk

Inne parametry robocze zależnie od indywidualnych wymagań

Mierzone i kontrolowane parametry
  • Moment tarcia i COF
  • Prędkość obrotowa wału
  • Temperatura tulei łożyskowej
  • Temperatura i przepływ środka smarnego na wylocie
  • Pomiary zużycia po teście
Opis w pracach naukowych

[1] W. Litwin i S. Kropp, "Łożyska ślizgowe z tuleją z brązu spiekanego smarowane wodą zanieczyszczoną cząstkami stałymi – Badania teoretyczne i doświadczalne", Nosić, t. 532–533, nr. Czerwiec, s. 205070, 2023, doi: 10.1016/j.wear.2023.205070.

[2] W. Litwin, Łożyska ślizgowe smarowane wodą, wyd. 1, nr 1. Elsevier Inc., 2023. doi: 10.1016/B978-0-443-13457-9.00016-7.

Osoba kontaktowa