Stanowisko do badania łożysk smarowanych czynnikiem zanieczyszczonym (cząstki stałe – zanieczyszczenia stałe)
Stanowisko testowe zaprojektowane i zbudowane specjalnie do badania warunków pracy i pomiarów zużycia pary ślizgowej w warunkach zasilania ciekłym środkiem smarowym o dużej zawartości zanieczyszczeń (np. wodą).
W typowym przypadku średnica czopa wynosi 65 – 70 mm, a naciski średnie do 1 MPa.
Stanowisko badawcze zostało zaprojektowane do smarowania wodą. Zwykle stosuje się cząstki pochodzenia mineralnego – np. piasek o kontrolowanej granulacji.
Stanowisko testowe było wykorzystywane w zadaniach komercyjnych i badawczych [1][2]
1 – tuleja łożyskowa
2 – tuleja łożyskowa
3 – obudowa łożyska z łożyskiem hydrostatycznym
4 – podnośnik hydrauliczny
5 – wał główny
6 – zbiornik smaru z dnem stożkowym, 7 – pompa dozująca
8 – pompa mieszająca
9 – czujnik siły tarcia
FF – beztarciowa, podpora hydrostat
Stanowisko testowe, widok ogólny
Specyfikacje
- Smary: woda, olej, EAL, płyn MR
- Maksymalne typowe naciski średnie: 1 MPa
- Typowa prędkość obrotowa wału: 0 - 3000 obr/min
- Średnica czopa standardowego: 65-70 mm
- Szerokość tulei: do 70
- Testy pojedynczych łożysk
Inne parametry robocze zależnie od indywidualnych wymagań
Mierzone i kontrolowane parametry
- Moment tarcia i COF
- Prędkość obrotowa wału
- Temperatura tulei łożyskowej
- Temperatura i przepływ środka smarnego na wylocie
- Pomiary zużycia po teście
Opis w pracach naukowych
[1] W. Litwin i S. Kropp, "Łożyska ślizgowe z tuleją z brązu spiekanego smarowane wodą zanieczyszczoną cząstkami stałymi – Badania teoretyczne i doświadczalne", Nosić, t. 532–533, nr. Czerwiec, s. 205070, 2023, doi: 10.1016/j.wear.2023.205070.
[2] W. Litwin, Łożyska ślizgowe smarowane wodą, wyd. 1, nr 1. Elsevier Inc., 2023. doi: 10.1016/B978-0-443-13457-9.00016-7.
Osoba kontaktowa
- Wojciech Litwin wojciech.litwin@pg.edu.pl
- Jacek Łubiński Jacek.lubinski@pg.edu.pl