Tester zmęczenia łożysk ślizgowych z obrotowym wektorem obciążenia
MWO - stanowisko badawcze do eksperymentalnej oceny wytrzymałości obciążonych dynamicznie panewek łożysk ślizgowych cienkościennych. Maszyna może również wykonywać testy z łożyskami tocznymi jako symulator zmęczenia lub środowisko badania hałasu łożyska.
Stanowisko badawcze MWO jest maszyną z wirującym wektorem obciążenia.
Para badanych łożysk (1) umieszczonych w podporach (4) pracuje jednocześnie. Obciążenie łożyska jest wytwarzane jako siła odśrodkowa pochodząca z kontrolowanego dynamicznego niewyważenia wału (2) przez ciężary własne (3). Oprawy łożysk są przymocowane do sejsmicznej belki stabilizującej (6) wspartej na podporze kulistej (8) i czterech podporach elastycznych (7). Łożyska zasilane są olejem smarowym przez system otworów wewnątrz wału. Dzięki obrotowi ładunku cykliczny impuls naprężenia przemieszcza się po całym obwodzie płaszcza panewki przy każdym obrocie. Naprężenie obejmuje naprężenia ściskające, promieniowe i zmienne naprężenia styczne, które zmieniają się z rozciągania na ściskanie.
- testowane łożysko
- wał
- Bezwładniki mimośrodowe
- Podpora łożyska
- Przegub uniwersalny kardana
- Masa sejsmiczna
- Obrotowa elastyczna podpora
- przegub kulistej podpory wahliwej
- sprężyna z ogranicznikiem skoku
Stanowisko testowe, widok ogólny
Głowica testowa
Specyfikacje
- Maksymalna reakcja na łożysku badanym: 120 kN
- Maksymalne naciski średnie: 128 MPa
- Prędkość obrotowa wału: 300 - 4500 obr/min
- Średnica czopa standardowego: 52.700 mm
- Szerokość tulei standardowej: do 50 mm
- Sekwencja testu zmęczeniowego zgodnie ze strategią dwupunktową
Mierzone i kontrolowane parametry
- Wielkość obciążenia
- Liczba cykli obciążenia
- Prędkość obrotowa wału
- Temperatura łożyska
- Ciśnienie zasilania oleju smarowego
- Temperatura oleju
- Intensywność przepływu oleju
Osoba kontaktowa
- Michał Wasilczuk mwasilcz@pg.edu.pl
- Jacek Łubiński jacek.lubinski@pg.edu.pl