Tester łożysk ślizgowych ze stałym wektorem obciążenia orientacyjnym

Stanowisko badawcze PG II 1Ł przeznaczone jest do oceny charakterystyk łożysk ślizgowych.  Warunki obciążenia/prędkości mogą być kontrolowane oddzielnie w trakcie testu, co pozwala na przeprowadzenie zarówno badań w stanie ustalonym, jak i dynamicznym. Można również realizować badania ekstremalnie niskiej prędkości względnej i cyklu start/stop. System smarowania platformy może obsługiwać różne media, w tym płyny na bazie wody i nowoczesne, syntetyczne, przyjazne dla środowiska środki smarne. System jest hermetyczny, z wymuszonym obiegiem i łożyskiem testowym pracującym w cieczy, wewnątrz szczelnej obudowy, co ułatwia pełne oddzielenie badanego łożyska od wpływu otoczenia. Moduł łożyska testowego jest wyposażony w podporę hydrostatyczną zapewniającą całkowitą samonastawność i bliskie zera reakcje pasożytnicze na podporze. Obciążenie robocze jest również przykładane za pomocą siłownika hydraulicznego, łożyskowanego hydrostatycznie.

Stanowisko jest wyposażone w specjalny czujnik siły tarcia/momentu obrotowego, zapewniający czułość wymaganą do skutecznego badania nawet nowoczesnych łożysk o ekstremalnie niskim współczynniku tarcia. Główny układ napędowy maszyny jest w pełni zintegrowany z układem sterowania, aby umożliwić dokładną kontrolę prędkości obrotowej (z możliwością zmian wg zaprogramowanego przebiegu).

Do badanego łożyska można przyłożyć moment ukosujący o kontrolowanej wielkości. Stojak nadaje się do wszystkich typów łożysk ślizgowych (promieniowych), w tym ceramicznych, polimerowych i na bazie materiałów naturalnych. Możliwe są również badania łożysk tocznych.

  1. Testowane łożysko
  2. wał
  3. Obudowa łożyska podporowego
  4. siłownik hydrauliczny
  5. Łożysko hydrostatyczne
  6. Silnik prądu przemiennego
  7. Ramię oporowe układu pomiaru oporów tarcia
  8. przetwornik prędkości obrotowej
  9. czujnik ciśnienia
  10. czujnik temperatury łożyska
  1. czujnik temperatury otoczenia
  2. czujnik siły/momentu tarcia
  3. panel temperaturowy
  4. komputer sterujący
  5. Koncentrator sygnału
  6. Przetwornik sygnału A/C
  7. wzmacniacz sygnału siły tarcia
  8. urządzenie do przykładania momentu ukosującego
  9. hydrauliczne wejście zasilania

Stanowisko testowe, widok ogólny 

Głowica testowa 

Ogólne dane techniczne
  • Obciążenie promieniowe: do 25 kN
  • Moment ukosujący: 0 - 5000 Nm
  • Prędkość obrotowa: 0 - 4000 obr/min
  • Średnica czopa badanych łożysk: 30 - 110 mm
Mierzone i kontrolowane parametry
  • Siła/moment tarcia
  • Siła promieniowa
  • Temperatura elementów ślizgowych
  • Prędkość obrotowa
  • Moment ukosujący
Osoba kontaktowa