Tester łożysk ślizgowych ze stałym wektorem obciążenia orientacyjnym
Stanowisko badawcze PG II 1Ł przeznaczone jest do oceny charakterystyk łożysk ślizgowych. Warunki obciążenia/prędkości mogą być kontrolowane oddzielnie w trakcie testu, co pozwala na przeprowadzenie zarówno badań w stanie ustalonym, jak i dynamicznym. Można również realizować badania ekstremalnie niskiej prędkości względnej i cyklu start/stop. System smarowania platformy może obsługiwać różne media, w tym płyny na bazie wody i nowoczesne, syntetyczne, przyjazne dla środowiska środki smarne. System jest hermetyczny, z wymuszonym obiegiem i łożyskiem testowym pracującym w cieczy, wewnątrz szczelnej obudowy, co ułatwia pełne oddzielenie badanego łożyska od wpływu otoczenia. Moduł łożyska testowego jest wyposażony w podporę hydrostatyczną zapewniającą całkowitą samonastawność i bliskie zera reakcje pasożytnicze na podporze. Obciążenie robocze jest również przykładane za pomocą siłownika hydraulicznego, łożyskowanego hydrostatycznie.
Stanowisko jest wyposażone w specjalny czujnik siły tarcia/momentu obrotowego, zapewniający czułość wymaganą do skutecznego badania nawet nowoczesnych łożysk o ekstremalnie niskim współczynniku tarcia. Główny układ napędowy maszyny jest w pełni zintegrowany z układem sterowania, aby umożliwić dokładną kontrolę prędkości obrotowej (z możliwością zmian wg zaprogramowanego przebiegu).
Do badanego łożyska można przyłożyć moment ukosujący o kontrolowanej wielkości. Stojak nadaje się do wszystkich typów łożysk ślizgowych (promieniowych), w tym ceramicznych, polimerowych i na bazie materiałów naturalnych. Możliwe są również badania łożysk tocznych.
- Testowane łożysko
- wał
- Obudowa łożyska podporowego
- siłownik hydrauliczny
- Łożysko hydrostatyczne
- Silnik prądu przemiennego
- Ramię oporowe układu pomiaru oporów tarcia
- przetwornik prędkości obrotowej
- czujnik ciśnienia
- czujnik temperatury łożyska
- czujnik temperatury otoczenia
- czujnik siły/momentu tarcia
- panel temperaturowy
- komputer sterujący
- Koncentrator sygnału
- Przetwornik sygnału A/C
- wzmacniacz sygnału siły tarcia
- urządzenie do przykładania momentu ukosującego
- hydrauliczne wejście zasilania
Stanowisko testowe, widok ogólny
Głowica testowa
Ogólne dane techniczne
- Obciążenie promieniowe: do 25 kN
- Moment ukosujący: 0 - 5000 Nm
- Prędkość obrotowa: 0 - 4000 obr/min
- Średnica czopa badanych łożysk: 30 - 110 mm
Mierzone i kontrolowane parametry
- Siła/moment tarcia
- Siła promieniowa
- Temperatura elementów ślizgowych
- Prędkość obrotowa
- Moment ukosujący
Osoba kontaktowa
- Artur Olszewski aolszews@pg.edu.pl
- Jacek Łubiński jacek.lubinski@pg.edu.pl