Stanowisko do badania pojedynczych łożysk 

Stanowisko SBTS (rig4) zostało zaprojektowane i zbudowane specjalnie z myślą o prowadzeniu badań doświadczalnych łożysk promieniowych, w szczególności ślizgowych, smarowanych cieczami o małej lepkości (np. wodą). Do typowych łożysk z tej grupy można zaliczyć łożyska pochwy wału rufowego, wału głównego łożyska pomp i turbin wodnych.

W typowym przypadku – długość łożyska pochwy wału rufowego statku o przełożeniu L/2=2, obciążenie promieniowe nie przekracza 1 MPa (0,6 MPa – typowa wartość eksploatacyjna).

Stanowisko badawcze zostało zaprojektowane do smarowania wodą. Teraz jest często używany do akceptowalnych dla środowiska smary (EAL) i płyny magnetoreologiczne (MR) z dedykowaną kombinacją par ślizgowych. Wyróżnikiem stanowiska w grupie jest bardzo duża moc silnika napędowego, w porównaniu z innymi rozwiązaniami, co pozwala na prowadzenie badań w warunkach dużych oporów tarcia.

Stanowisko testowe było wykorzystywane w wielu zadaniach komercyjnych (badawczo – rozwojowych) i naukowych (badania podstawowe) [1][2][3]

1 – wał główny,
2 – tuleja łożyskowa w sztywnej obudowie, 
3 – pokrywy z uszczelnieniami, 
4 – siłownik hydrauliczny obciążenia, 
5 – manometry
6 – czujniki zbliżeniowe
7 – czujnik siły tarcia
8 – lokalizacje termopar
9 – łożyska kulkowe podporowe
10 – zespół uszczelniający, do pomiaru sił tarcia w uszczelnieniach.

Stanowisko testowe, widok ogólny

Specyfikacje
  • Smary: woda, olej, EAL, płyn MR
  • Maksymalne obciążenie typowe: 40kN
  • Maksymalne typowe naciski średnie: 2 MPa
  • Typowa prędkość obrotowa wału: 0 - 3000 obr/min, moment obrotowy do 2400 Nm
  • Średnica czopa standardowego: 100 mm
  • Szerokość tulei: do 400 mm
  • Testy pojedynczych łożysk
Mierzone i kontrolowane parametry
  • Moment tarcia i COF
  • Orbity wałów, grubość filmu smarnego
  • Prędkość obrotowa wału
  • Temperatura tulei łożyskowej
  • Rozkład ciśnienia hydrodynamicznego
  • Temperatura i przepływ środka smarnego na wylocie
Opis w pracach naukowych

[1] W. Litwin i C. Dymarski, "Badania doświadczalne smarowanych wodą łożysk pochwy wału rufowego okrętowego w warunkach niewłaściwego smarowania i chłodzenia powodujących szybkie zużycie tulei", Tribol. Int., vol. 95, s. 449–455, 2016, doi: 10.1016/j.triboint.2015.12.005.

[2] A. Barszczewska, J. Sadowski i W. Litwin, "Badania łożysk wału głównego smarowanych wodą w warunkach niewłaściwego smarowania i chłodzenia prowadzone na stanowisku do badania tulei w skali rzeczywistej o wysokim momencie obrotowym", w Światowy Kongres Tribologiczny, Pekin, Chiny, 17 – 22 września 2017 r., 2017.

[3] W. Litwin, Łożyska ślizgowe smarowane wodą, wyd. 1, nr 1. Elsevier Inc., 2023. doi: 10.1016/B978-0-443-13457-9.00016-7.

Osoba kontaktowa