Stanowisko do badania zużycia dwóch łożysk
Stanowisko TBWR zostało zaprojektowane i zbudowane z przeznaczeniem do badań doświadczalnych łożysk promieniowych w parach, w szczególności ślizgowych, smarowanych przyjaznymi dla środowiska. Obecnie wykorzystywane również do badań łożysk wykorzystujących ciecze megnetoreologiczne.
W typowym przypadku średnica czopa wynosi 30 mm, a średnie naciski do 2 MPa.
Stanowisko testowe było wykorzystywane w zadaniach komercyjnych i badawczych [1].
1 – wał
2 – testowana obudowa tulei łożyskowej
3,4 – oprawa łożyskowa z testowaną tuleją
5 – pierścień obciążeniowy z łożyskiem kulkowym
6 – pokrywy z uszczelkami
10 – moduł dwóch uszczelnień
11 – łożysko kulkowe wahliwe
t – termopary
Stanowisko testowe, widok ogólny
Specyfikacje
- Smary: woda, olej, EAL, płyn MR
- Maksymalne typowe naciski średnie: 2 MPa
- Typowa prędkość obrotowa wału: 0 - 3000 obr./min, cykle stałe lub star-stop
- Średnica czopa standardowego: 30 mm
- Szerokość buszu: do 40
- Testy dwóch łożysk
Inne parametry robocze na zapytanie
Mierzone i kontrolowane parametry
- Moment tarcia i współczynnik tarcia (COF)
- Prędkość obrotowa wału
- Temperatura tulei łożyskowej
- Temperatura i przepływ środka smarnego na wylocie
- Pomiary zużycia po teście
Opis w pracach naukowych
[1] J. Frost i W. Litwin, "Porównawczy test zużycia łożysk ślizgowych poprzecznych z tulejami ze spiekanego brązu i stopu Babbitt smarowanymi przyjaznymi dla środowiska / przystosowanymi środkami smarnymi (EAL)", Tribol. Trans., s. 7–8, 2022.
Osoba kontaktowa
- Wojciech Litwin wojciech.litwin@pg.edu.pl