Stanowisko do badania zużycia dwóch łożysk 

Stanowisko TBWR zostało zaprojektowane i zbudowane z przeznaczeniem do badań doświadczalnych łożysk promieniowych w parach, w szczególności ślizgowych, smarowanych przyjaznymi dla środowiska. Obecnie wykorzystywane również do badań łożysk wykorzystujących ciecze megnetoreologiczne.

W typowym przypadku średnica czopa wynosi 30 mm, a średnie naciski do 2 MPa.

Stanowisko testowe było wykorzystywane w zadaniach komercyjnych i badawczych [1].

1 – wał

2 – testowana obudowa tulei łożyskowej

3,4 – oprawa łożyskowa z testowaną tuleją

5 – pierścień obciążeniowy z łożyskiem kulkowym

6 – pokrywy z uszczelkami

10 – moduł dwóch uszczelnień

11 – łożysko kulkowe wahliwe

t – termopary

 Stanowisko testowe, widok ogólny

Specyfikacje
  • Smary: woda, olej, EAL, płyn MR
  • Maksymalne typowe naciski średnie: 2 MPa
  • Typowa prędkość obrotowa wału: 0 - 3000 obr./min, cykle stałe lub star-stop
  • Średnica czopa standardowego: 30 mm
  • Szerokość buszu: do 40
  • Testy dwóch łożysk

Inne parametry robocze na zapytanie

Mierzone i kontrolowane parametry
  • Moment tarcia i współczynnik tarcia (COF)
  • Prędkość obrotowa wału
  • Temperatura tulei łożyskowej
  • Temperatura i przepływ środka smarnego na wylocie
  • Pomiary zużycia po teście
Opis w pracach naukowych

[1] J. Frost i W. Litwin, "Porównawczy test zużycia łożysk ślizgowych poprzecznych z tulejami ze spiekanego brązu i stopu Babbitt smarowanymi przyjaznymi dla środowiska / przystosowanymi środkami smarnymi (EAL)", Tribol. Trans., s. 7–8, 2022.

Osoba kontaktowa