Poprzednia część

Zespół Pojazdów Mechanicznych unowocześnił w tym okresie i przystosował do aktualnych potrzeb swoje laboratoria. Przebudowana została hala laboratoryjna i wyodrębniono w niej izolowane akustycznie laboratorium badań opon z dwoma stanowiskami bębnowymi. Dzięki przystosowaniu stanowisk do pomiarów hałaśliwości i oporów toczenia opon, uzyskano jedno z nielicznych istnieją­cych w Europie laboratoriów z takimi możliwościami pomiarowymi. Zaprojektowano i wykonano przyczepę do badania hałasu opon w warunkach drogowych. Opracowana i wdrożona została też metoda nacinania dowolnej prototypowej rzeźby bieżnika opony samochodowej. Zarówno metoda jak i wyniki badań prowadzonych na unikatowych stanowiskach były na bieżąco wykorzystywane przez przemysł krajowy (wytwórnie opon: „Stomil” Olsztyn S.A. i Tire Company Dębica) oraz były pre­zentowane na arenie międzynarodowej, gdzie są obecnie podstawą do opracowania europejskiej normy dotyczącej metod badania hałasu opon. Stworzony został program komputerowy wspomagający proces konstruowania „cichych” opon. Jedną z dwóch maszyn bieżnych w laboratorium skonstruowa­no tak, aby możliwe było najechanie na bęben prawym przednim kołem samochodu. Umożliwiało to prowa­dzenie badań hałasu w kabinie pojazdu pochodzącego od toczącego się koła po nawierzchni bębna.

Prof. J. A. Ejsmont rozpoczął w 1982 roku współpracę ze Swedish Road and Traffic Research Institute (VTI) w Linkőping. Dzięki tej współpracy Katedra została włączona w międzynarodowe programy badawcze dotyczące hałasu opon, cichych nawierzchni drogowych i niekonwencjonalnych kół samochodowych. W roku 2002 prof. Jerzy A. Ejsmont i prof. Ulf Sandberg z VTI wydali pierwszą na świecie książkę poświęconą w całości zagadnieniom hałasu opon samochodowych "Tyre/Road Noise Reference Book". Książka ta została ciepło przyjęta przez czytelników i została już sprzedana do ośrodków badawczych, fabryk i instytucji rządowych w ponad 30 krajach świata.

Katedra bierze udział w wielu projektach badawczych. Najważniejsze z nich to:
 - HARMONOISE – 5-ty Program Ramowy Unii Europejskiej (5PRUE) – opracowanie zunifikowanej metodyki prognozowania hałasu komunikacyjnego,
 - SILVIA – (5PRUE) opracowanie rankingu nawierzchni drogowych pod względem ich wpływu na hałas pojazdu oraz opracowanie "cichych" nawierzchni drogowych,
 - IMAGINE – (6PRUE) opracowanie metodyki prognozowania hałasu komunikacyjnego (łącznie z lotniczym) na okres przejściowy,
 - VINNOVA – projekt szwedzko-polsko-fiński dotyczący niekonwencjonalnych kół samochodowych i nawierzchni drogowych.

Dr inż. Ryszard Woźniak w ramach swojej pracy doktorskiej zaprojektował i skonstruował przyczepę badawczą (Rys. 5) umożliwiającą badanie hałasu opon do samochodów osobowych i dostawczych obciążonych momentem napędowym lub hamującym (warunkach występowania poślizgu wzdłużnego na kole badanym). Jest to w chwili obecnej jedna z dwóch przyczep tego typu na świecie. Przyczepą tą można także mierzyć przyczepność opon.

Dr inż. Stanisław Taryma w ramach grantu KBN zaprojektował i wykonał unikatową przyczepę do badania oporu toczenia opon samochodowych (Rys. 6). Przyczepa ta po okresie prób i zmian konstrukcyjnych doprowadzona została do stanu umożliwiającego prowadzenie badań drogowych, które rozpoczęto w roku 2004.

Przyczepa do badania hałasu i przyczepności opon samochodowych w warunkach drogowych

Przyczepa do badania hałasu i przyczepności opon samochodowych w warunkach drogowych

Przyczepa do badania oporu toczenia opon samochodowych w warunkach drogowych

Przyczepa do badania oporu toczenia opon samochodowych w warunkach drogowych


(Powyższy tekst jest nieznacznie zmienioną wersją artykułu pod tytułem: „Z historii Katedry Pojazdów i Maszyn Roboczych”, który został opublikowany w Pracy zbiorowej nakładem Wydawnictwa Politechniki Gdańskiej w roku 2005.)

[1] Taryma Stanisław, Wilga Marcin, Ejsmont Jerzy. A: Historia Zespołu Pojazdów Mechanicznych i Technik Militarnych (dawniej Katedry Pojazdów i Maszyn Roboczych) do roku 2005