Zespół Pojazdów Mechanicznych unowocześnił w tym okresie i przystosował do aktualnych potrzeb swoje laboratoria. Przebudowana została hala laboratoryjna i wyodrębniono w niej izolowane akustycznie laboratorium badań opon z dwoma stanowiskami bębnowymi. Dzięki przystosowaniu stanowisk do pomiarów hałaśliwości i oporów toczenia opon, uzyskano jedno z nielicznych istniejących w Europie laboratoriów z takimi możliwościami pomiarowymi. Zaprojektowano i wykonano przyczepę do badania hałasu opon w warunkach drogowych. Opracowana i wdrożona została też metoda nacinania dowolnej prototypowej rzeźby bieżnika opony samochodowej. Zarówno metoda jak i wyniki badań prowadzonych na unikatowych stanowiskach były na bieżąco wykorzystywane przez przemysł krajowy (wytwórnie opon: „Stomil” Olsztyn S.A. i Tire Company Dębica) oraz były prezentowane na arenie międzynarodowej, gdzie są obecnie podstawą do opracowania europejskiej normy dotyczącej metod badania hałasu opon. Stworzony został program komputerowy wspomagający proces konstruowania „cichych” opon. Jedną z dwóch maszyn bieżnych w laboratorium skonstruowano tak, aby możliwe było najechanie na bęben prawym przednim kołem samochodu. Umożliwiało to prowadzenie badań hałasu w kabinie pojazdu pochodzącego od toczącego się koła po nawierzchni bębna.
Prof. J. A. Ejsmont rozpoczął w 1982 roku współpracę ze Swedish Road and Traffic Research Institute (VTI) w Linkőping. Dzięki tej współpracy Katedra została włączona w międzynarodowe programy badawcze dotyczące hałasu opon, cichych nawierzchni drogowych i niekonwencjonalnych kół samochodowych. W roku 2002 prof. Jerzy A. Ejsmont i prof. Ulf Sandberg z VTI wydali pierwszą na świecie książkę poświęconą w całości zagadnieniom hałasu opon samochodowych "Tyre/Road Noise Reference Book". Książka ta została ciepło przyjęta przez czytelników i została już sprzedana do ośrodków badawczych, fabryk i instytucji rządowych w ponad 30 krajach świata.
Katedra bierze udział w wielu projektach badawczych. Najważniejsze z nich to:
- HARMONOISE – 5-ty Program Ramowy Unii Europejskiej (5PRUE) – opracowanie zunifikowanej metodyki prognozowania hałasu komunikacyjnego,
- SILVIA – (5PRUE) opracowanie rankingu nawierzchni drogowych pod względem ich wpływu na hałas pojazdu oraz opracowanie "cichych" nawierzchni drogowych,
- IMAGINE – (6PRUE) opracowanie metodyki prognozowania hałasu komunikacyjnego (łącznie z lotniczym) na okres przejściowy,
- VINNOVA – projekt szwedzko-polsko-fiński dotyczący niekonwencjonalnych kół samochodowych i nawierzchni drogowych.
Dr inż. Ryszard Woźniak w ramach swojej pracy doktorskiej zaprojektował i skonstruował przyczepę badawczą (Rys. 5) umożliwiającą badanie hałasu opon do samochodów osobowych i dostawczych obciążonych momentem napędowym lub hamującym (warunkach występowania poślizgu wzdłużnego na kole badanym). Jest to w chwili obecnej jedna z dwóch przyczep tego typu na świecie. Przyczepą tą można także mierzyć przyczepność opon.
Dr inż. Stanisław Taryma w ramach grantu KBN zaprojektował i wykonał unikatową przyczepę do badania oporu toczenia opon samochodowych (Rys. 6). Przyczepa ta po okresie prób i zmian konstrukcyjnych doprowadzona została do stanu umożliwiającego prowadzenie badań drogowych, które rozpoczęto w roku 2004.
Przyczepa do badania hałasu i przyczepności opon samochodowych w warunkach drogowych
Przyczepa do badania oporu toczenia opon samochodowych w warunkach drogowych
(Powyższy tekst jest nieznacznie zmienioną wersją artykułu pod tytułem: „Z historii Katedry Pojazdów i Maszyn Roboczych”, który został opublikowany w Pracy zbiorowej nakładem Wydawnictwa Politechniki Gdańskiej w roku 2005.)
[1] Taryma Stanisław, Wilga Marcin, Ejsmont Jerzy. A: Historia Zespołu Pojazdów Mechanicznych i Technik Militarnych (dawniej Katedry Pojazdów i Maszyn Roboczych) do roku 2005