HISTORIA ZESPOŁU POJAZDÓW MECHANICZNYCH I TECHNIK MILITARNYCH (DAWNIEJ KATEDRY POJAZDÓW I MASZYN ROBOCZYCH) W LATACH 2005-2010

Historia katedry (2005-2010)

W latach 2005-2010 nastąpił następujący rozwój kadry Katedry. Dr inż. Stanisław Taryma w roku 2006 przeszedł ze stanowiska adiunkta na stanowisko starszego wykładowcy. W roku 2008 uzyskał stopień doktora habilitowanego. W tym samym roku przeszedł ze stanowiska starszego wykładowcy na stanowisko adiunkta (z habilitacją). W latach 2009-2010 pełnił funkcję Kierownika Katedry Silników Spalinowych i Sprężarek. Mgr inż. Grzegorz Ronowski uzyskał tytuł doktora w 2005 roku i przeszedł ze stanowiska asystenta na stanowisko adiunkta. Marcin Borowicz uzyskał tytuł inż. w 2007 roku. W tym samym roku inż. Marcin Borowicz zdecydował się na zmianę dotychczasowego miejsca pracy (Katedra) na pracę w przemyśle. W Katedrze było zarejestrowanych 12 osób pragnących uzyskać tytuły doktorskie, w tym do chwili obecnej 7 osób zdołało otworzyć swoje przewody.

Obecnie w jubileuszowym 2010 roku w Katedrze są zatrudnieni: 1 profesor (prof. dr hab. inż. Jerzy A. Ejsmont), 1 adiunkt z habilitacją (dr hab. inż. Stanisław Taryma), 3 adiunktów (dr inż. Piotr Mioduszewski,  dr inż. Ryszard Woźniak, dr inż. Grzegorz Ronowski), 1 starszy wykładowca (dr inż. Ryszard Kościelny), 1 wykładowca (mgr inż. Zbigniew Rompczyk) oraz 2 pracowników inżynieryjno-technicznych (mgr inż. Marcin Wilga i Małgorzata Piaścik).

Działalność naukowo-badawcza

Prace naukowo-badawcze prowadzone przez Katedrę dotyczyły zagadnień opisanych poniżej. Miały one w ogromnej większości przypadków praktyczne zastosowanie. Poniżej wymieniono najważniejsze z nich:

  • Hałas pojazdów mechanicznych ze szczególnym uwzględnieniem hałasu opon toczących się swobodnie i obciążonych momentem napędowym lub hamującym, hałas motocykli, monitoring hałasu ruchu drogowego, kierunkowość hałasu toczącej się opony, kierunkowość hałasu pojazdów samochodowych. Badania były przeprowadzane dla celów poznawczych (DS, BW), jak również na zlecenia instytutów naukowych (VTI Szwecja) oraz Unii Europejskiej.
  • Budowa specjalistycznych urządzeń pomiarowych.
  • Badanie oporu toczenia opon samochodowych; wpływ zużycia opony na opór toczenia (zlecenia: VTI Szwecja, NCC Dania).
  • Poroelastyczne nawierzchnie drogowe (program 7PRUE „PERSUADE”).
  • Pomiary akustyczne w budownictwie i przemyśle maszynowym.
  • Logistyka twarda HL (Hard Logistics), czyli zasad stosowania urządzeń transportu bliskiego w systemach logistycznych.
  • Zasady oceny stanu technicznego urządzeń transportu bliskiego prognozowania czasu dalszej ich eksploatacji.
  • Balistyka.

Katedra zawsze była zaangażowana w wielu projektach badawczych o zasięgu międzynarodowym i krajowym. Poniżej wymieniono najważniejsze z nich:

  • SILVIA - 5PRUE - opracowanie rankingu nawierzchni drogowych pod względem ich wpływu na hałas pojazdu oraz opracowanie „cichych” nawierzchni.
  • IMAGINE - 6PRUE - opracowanie metodyki prognozowania hałasu komunikacyjnego (razem z lotniczym) na okres przejściowy.
  • PERSUADE -  7 PRUE – „Poroelastyczne nawierzchnie drogowe” (rys.1).
  • VINNOVA I i II – projekt szwedzko-polsko-fiński dotyczący niekonwencjonalnych kół samochodowych i nawierzchni drogowych (rys. 2).
  • „100 Tyres” projekt finansowany przez VTI ze Szwecji dotyczący badań hałaśliwości opon samochodowych i ich oporu toczenia.
  • Budowa przyczepy doświadczalnej Tiresonic Mk4. Zamawiający: B@K Hiszpania (rys. 3).
  • "Wykonanie systemu pomiarowego do przyczepy badawczej CPX", Beijing Central Union International Trenmde Company LTD – Chiny (rys. 4).
  • Badania hałasu opon metodą CPX na drogach w Kantonie Ticino. Zamawiający:IFEC.
  • Badania hałasu opon metodą bębnową. Zamawiający: M+P Holandia.
  • Badania hałaśliwości nawierzchni drogowych metodą CPX. Zamawiający: Skanska, Szwecja.
  • Badania hałaśliwości nawierzchni drogowych w okręgu Halsingland metodą CPX. Zamawiający: VTI, Szwecja.
  • Badania hałaśliwości nawierzchni cementowych w Uppsali. Zamawiający: VTI, Szwecja.
  • „Wykonanie badań hałasu metodą CPX na odcinkach drogi w Południowej Szwecji i Danii”, VTI  Szwecja, umowa nr:  018478.
  •  „Wykonanie badań oporu toczenia opon metodą RR na wybranych odcinkach drogi”, Nord FoU Norwegian Public Roads Administration, Norwegia, umowa nr: 018479.
  • „Wykonanie prac naukowo-badawczych polegających na zbadaniu oporu toczenia opon”,  NCC Roads A/S – Dania, umowa nr: 018519.
  • Projekt badawczy nr N509 037 32/20877 p.t.: „Modelowanie hałasu zewnętrznego pojazdów samochodowych poruszających się z małymi prędkościami”, Politechnika Gdańska (rys. 5).
  • Projekt badawczy nr N N502 366435 p.t.: „Określenie zależności pomiędzy wynikami badań oporu toczenia opon samochodowych w warunkach drogowych i laboratoryjnych”, Politechnika Gdańska.
  • „Wykonanie badań pomiaru hałasu nawierzchni metodą CPX na wybranych odcinkach testowych”, COLAS Polska Sp. z o.o. Polędzie k/Poznania, umowa nr: 018374.

Następna część