Przełom w okrętownictwie? Naukowcy z PG pracują nad innowacyjnym projektem | WIMiO - Politechnika Gdańska

Treść strony

Aktualności

Data dodania: 2021-07-05

Przełom w okrętownictwie? Naukowcy z PG pracują nad innowacyjnym projektem

Naukowcy z Politechniki Gdańskiej pracują nad innowacyjnym projektem
Dr hab. inż. Wojciech Litwin. Fot. archiwum prywatne 
Ta technologia jest znana jako uszczelnianie - mamy z nią do czynienia na przykład w niektórych produkowanych seryjnie kołowrotkach wędkarskich. W praktyce przemysłowej ciecz magnetoreologiczną (olej z cząstkami ferromagnetycznymi), jako ciecz smarującą łożyska ślizgowe, stosuje się raczej sporadycznie. Jednak za sprawą innowacyjnego projektu to się zmieni.

Naukowcy z Politechniki Gdańskiej z Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa dr hab. inż. Wojciech Litwin oraz dr hab. inż. Michał Wodtke pracują nad tym, by takie rozwiązanie znalazło zastosowanie przede wszystkim w okrętownictwie. 

Poza Politechniką Gdańską w projekcie uczestniczy Uniwersytet Techniczny w Delft  -  jeden z 20 najlepszych uniwersytetów technicznych na świecie. W ramach projektu uczelnia zajmuje się badaniami teoretycznymi: obliczeniami łożysk smarowanych cieczami magnetoreologicznymi aktywowanych polem magnetycznym.

– Celem zadania, powierzonego pracownikom Politechniki Gdańskiej, jest pomoc w zaprojektowaniu innowacyjnego łożyska, zaplanowanie eksperymentu oraz przeprowadzenie badań kilku wariantów takiego rozwiązania, łącznie z badaniami na obiekcie w skali rzeczywistej. Liczymy, że takie łożysko mogłoby być stosowane w okrętownictwie – mówił dr hab. inż. Wojciech Litwin z  Instytutu Oceanotechniki i Okrętownictwa.

Na czym to polega?

– Mówiąc w skrócie,  idea polega na tym, że przez oddziaływanie pola magnetycznego wokół łożyska modyfikuje się własności cieczy magnetoreologicznej – głównie chodzi o lepkość cieczy smarnej - tym samym zmienia się właściwości łożyska – dodał dr hab. inż. Michał Wodtke z Instytutu Mechaniki i Konstrukcji Maszyn.

Lepsze parametry

– Idea jest taka, aby można było kontrolować parametry działania łożyska, zmieniając natężenie i rozkład pola magnetycznego. Wyniki naszych pierwszych badań pokazują, że łożyska smarowane cieczą magnetoreologiczną w różnych warunkach działania niskich prędkości obrotowych wykazują się lepszymi parametrami niż łożyska olejowe – zaznaczył Michał Wodtke.

Artykuł na ten temat został właśnie opublikowany w jednym z najbardziej cenionych czasopism związanych z tribologią, czyli nauką o tarciu i zużyciu – "Tribology International".

Badania rozpoczęły się w lipcu 2020 roku i potrwają do 2025 roku.

Pracę zleciła holenderska firma Aegir Marine, specjalizująca się  w produkcji łożysk i uszczelnień dla okrętownictwa, w pełni finansująca projekt.

186 wyświetleń