Ukwiały i Głuptaki, opracowane na Politechnice Gdańskiej, trafią na trałowce projektu 207P | WIMiO - Politechnika Gdańska

Treść strony

Aktualności

Data dodania: 2021-07-07

Ukwiały i Głuptaki, opracowane na Politechnice Gdańskiej, trafią na trałowce projektu 207P

Głębinowy system przeciwminowy Ukwiał oraz Głuptak trafią na okręty projektu 207P. Fot. CMTM PG
Głębinowy system przeciwminowy Ukwiał oraz Głuptak trafią na okręty projektu 207P. Fot. CMTM PG
Głębinowy system przeciwminowy Ukwiał oraz Głuptak, które zostały opracowane na Wydziale Oceanotechniki i Okrętownictwa na Politechnice Gdańskiej (nowy Wydział Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa), trafią na okręty projektu 207P. 30 czerwca Komenda Portu Wojennego w Świnoujściu wybrała najkorzystniejszą ofertę w postępowaniu na „Wykonanie naprawy głównej systemu głębinowego Ukwiał, modyfikację PKO systemu OPM Głuptak, montaż systemu na okrętach t. 207 wraz ze szkoleniem”.

Jedynym oferentem okazało się Centrum Morskich Technologii Militarnych Politechniki Gdańskiej – producent Głuptaków i Ukwiałów. Wartość kontraktu wynosi ponad 2,2 mln złotych.

Okręty TR 641 i TR 642 będą mogły użytkować system OPM Ukwiał, ale również pojazdy typu one-shot, czyli systemy OPM Głuptak. Ponadto 12. Woliński Dywizjon Trałowców zyska dodatkowe możliwości wykrywania, identyfikacji i niszczenia obiektów minopodobnych, Dotychczas posiadał je 13. Dywizjon Trałowców z Gdyni. Wpłynie to również pozytywnie na szkolenie operatorów systemów OPM i może okazać się cenne przy budowie kolejnych niszczycieli min typu Kormoran II dla Marynarki Wojennej RP.

Ukwiał i Głuptak

System OPM Głuptak przeznaczony jest do działań związanych z identyfikacją i niszczeniem min morskich na akwenach o głębokości od 5 do 200 m. Napędzany jest czterema pędnikami śrubowymi z silnikami elektrycznymi. Maksymalna prędkość pojazdu względem wody wynosi 3 m/s, co zapewnia prędkość 1 m/s względem dna w prądzie o prędkości 2 m/s. Pozwala to na zniszczenie celu odległego o 400 metrów w 10 minut.

OPM Ukwiał stosowany jest na okrętach wojennych od 1999 roku. Gdy okręt znajdzie się w pobliżu miny, pojazd podwodny zostaje zwodowany i podąża do określonej pozycji sterowany przez operatora. Gdy znajdzie się w pobliżu miny, uruchamiany jest sonar omiatający zainstalowany na pojeździe. Dane z tego sonaru służą do ostrożnego podprowadzenia pojazdu na odległość, z której cel może być widziany przez zamontowane kamery. Pojazd może oznaczyć dokładne położenie miny, ustawiając w jej pobliżu nadajnik, oznaczyć dokładną pozycję geograficzną miny Może również pozostać w sąsiedztwie miny do czasu przybycia płetwonurków lub umieścić zdalnie odpalany ładunek Toczek.

Pokaz

W październiku 2020 roku w Porcie Wojennym Świnoujście i na poligonie morskim odbył się pokaz wykorzystania Ukwiała na trałowcach 207P. Podczas testów na poligonie postawiono miny: denną i kotwiczną. Dodatkowo zamontowano do chwytaka Ukwiała ćwiczebny ładunek Toczek. System, który pochodził z wycofanego ze służby niszczyciela min  ORP Mewa (nb. 623), przywieźli przedstawiciele Politechniki Gdańskiej i zainstalowali go na trałowcu ORP Drużno. Wszystko wskazuje na to, że przeprowadzone przez Komendę Portu Wojennego w Świnoujściu postępowanie jest efektem tego pokazu.

149 wyświetleń