Szymon Krawczuk opowiada o kosmicznych projektach w programie "Nauka Mówi" | WIMiO - Politechnika Gdańska

Treść strony

Aktualności

Data dodania: 2021-09-30

Szymon Krawczuk opowiada o kosmicznych projektach w programie "Nauka Mówi"

Student Szymon Krawczuk opowiada o kosmicznych projektach w programie "Nauka Mówi"
Szymon Krawczuk to student międzynarodowego kierunku Engineering and Management of Space Systems na Wydziale Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa. Jest współautorem dwóch studenckich projektów naukowych: HEDGEHOG i GDArms, które były realizowane we Współpracy z Europejską Agencją Kosmiczną. W minioną środę opowiedział o nich w programie „Nauka Mówi”, realizowanym w Hevelianum. A już za miesiąc na Międzynarodowym Kongresie Astronautycznym w Dubaju studenci zaprezentują kolejne rezultaty projektów.

Będą to szczegółowe  publikacje dotyczące konstrukcji eksperymentów pomiarowych w projekcie HEDGEHOG, pojawi się też publikacja dotycząca GDArms oraz inne prezentacje.

- HEDGEHOG - High Quality Experiment Dedicated to microGravity Exploration, Heat flow and Oscillation measurement from Gdańsk polegał on na zbadaniu środowiska termiczo-dynamicznego rakiety. Dlaczego taki eksperyment? Powód był prosty. W dostępnej wówczas literaturze naukowej nie było dokładnie opisanych drgań w takich rakietach z perspektywy częstotliwościowej. Dostępne pomiary były prowadzone w granicach kilkudziesięciu Hz. My zmierzyliśmy parametry drgań w rakiecie z częstotliwością kHz. Jest to zdecydowanie więcej. Pozwala nam to lepiej zrozumieć, jak te drgania dokładnie wyglądają – mówił Szymon Krawczuk.

Liderem projektu był Adam Dąbrowski. Współtworzyli go jeszcze Jacek Goczkowski oraz Karol Pelzner.

Kolejnym przedsięwzięciem, o którym mówił Szymon Krawczuk, był projekt GDArms. – To był w pewnym sensie odwrócony HEDGEHOG. HEDGEHOG badał, co się dzieje w trakcie lotu rakiety sondażowej. W przypadku GDArms postawiliśmy sobie odwrotne zagadnienie. Chcieliśmy osiągnąć podobne wartości, ale bez użycia rakiety – zrobić rakietę „bez rakiety”. Stworzyliśmy więc stanowisko do symulowania środowiska rakiety. Składało się ono z urządzenia naszego autorstwa, które było połączeniem termicznej komory próżniowej z odpowiednio sterowanym wzbudnikiem drgań. To urządzenie umieszczaliśmy w wirówce hipergrawitacyjnej. Wirówka – przez analogię do samochodu – symulowała „wciskanie w fotel”, związane z przyspieszaniem rakiety w ruchu postępowym, a wzbudnik drgań symulował drgania towarzyszące temu ruchowi, które powstają np. w związku z tarciem rakiety o atmosferę. Udało się osiągnąć zadowalające rezultaty – zaznaczył Szymon Krawczuk.  

Z Szymonem Krawczukiem rozmawiała Magdalena Maszewska, edukatorka Hevelianum, astronom. W programie student powiedział również, dlaczego warto angażować się w studenckie projekty, a także przedstawił, jakie interesujące programy dla studentów oferuje Europejska Agencja Kosmiczna.

Całej rozmowy można wysłuchać na kanale Hevelianum na Youtube.

„Nauka Mówi” to comiesięczne rozmowy z naukowcami, ekspertami i popularyzatorami nauki o jej wpływie na otaczającą nas rzeczywistość, o szansach i możliwościach, jakie kryją się w rozwoju nauki i techniki oraz o zagadnieniach ważnych społecznie. Wydarzenie jest częścią projektu „SPINaj naukę”, inicjatywy Stowarzyszenia Społeczeństwo i Nauka (SPIN), które współtworzy Hevelianum. Stanowi także część obchodów 410. rocznicy urodzin Jana Heweliusza, patrona Hevelianum, jednego z najwybitniejszych przedstawicieli świata nauki XVII wieku.

123 wyświetleń