Data dodania: 2022-02-07
Ukwiały już na trałowcach. Artykuł na portalu Polska Zbrojna
Do tej pory z Ukwiałów korzystały załogi niszczycieli min projektu 206FM. Niedawno jednak ostatni z nich został wycofany ze służby. W 2020 roku zrodził się pomysł, by Ukwiały przenieść na inne jednostki przeciwminowe. Wówczas specjaliści z Politechniki Gdańskiej przeprowadzili pokaz dotyczący możliwości wykorzystania Ukwiałów na trałowcach projektu 207. Wypadł pomyślnie, dlatego Inspektorat Marynarki Wojennej i Szefostwo Techniki Morskiej Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych przystały na realizację projektu.
– System został zainstalowany na okręcie ORP „Drużno” i przyjęty przez komisję powołaną przez resort obrony. Próby zdawczo-odbiorcze odbyły się w grudniu ubiegłego roku – wyjaśnia portalowi Polska Zbrojna Aleksander Gierkowski z Politechniki Gdańskiej. Wcześniej okręt musiał przejść niewielkie prace przygotowawcze. Wiązały się one m.in. z montażem wciągarki kabloliny, czy integracją nowego systemu z okrętowym GPS-em i żyrokompasem. Drobną modyfikację przeszedł też sam Ukwiał. – Konsola została przestrojona tak, by operator mógł za jej pomocą sterować także pojazdem podwodnym typu Głuptak. Oczywiście nie w tym samym czasie – tłumaczy Aleksander Gierkowski.
Ukwiał i Głuptak
OPM Ukwiał stosowany jest na okrętach wojennych od 1999 roku. Gdy okręt znajdzie się w pobliżu miny, pojazd podwodny zostaje zwodowany i podąża do określonej pozycji sterowany przez operatora. Uruchamiany jest sonar omiatający zainstalowany na pojeździe. Dane z tego sonaru służą do ostrożnego podprowadzenia pojazdu na odległość, z której cel może być widziany przez zamontowane kamery. Pojazd może oznaczyć dokładne położenie miny, ustawiając w jej pobliżu nadajnik, oznaczyć dokładną pozycję geograficzną miny. Może również pozostać w sąsiedztwie miny do czasu przybycia płetwonurków lub umieścić zdalnie odpalany ładunek Toczek.
System OPM Głuptak przeznaczony jest do działań związanych z identyfikacją i niszczeniem min morskich na akwenach o głębokości od 5 do 200 m. Napędzany jest czterema pędnikami śrubowymi z silnikami elektrycznymi. Maksymalna prędkość pojazdu względem wody wynosi 3 m/s, co zapewnia prędkość 1 m/s względem dna w prądzie o prędkości 2 m/s. Pozwala to na zniszczenie celu odległego o 400 metrów w 10 minut. W Głuptaku zastosowano rozwiązania techniczne, które stawiają go wśród najlepszych tego typu pojazdów na świecie.
-
2024-11-19
Mikołajki na PG. Zgłoś swój projekt Eko-inki
-
2024-11-18
Nabór wniosków w V edycji programu Uranium