Data dodania: 2022-06-07
Polecą (z) rakietą do Stanów Zjednoczonych! SimLE na Spaceport America Cup
Spaceport America Cup to najbardziej prestiżowy konkurs studenckich rakiet, który odbywa się co roku w Nowym Meksyku w USA i gości nawet 150 drużyn z 18 krajów na świecie. W tym roku studenci wezmą udział w kategorii własnoręcznie wykonanych silników ciekłych/hybrydowych.
– Podczas zawodów wystąpimy na konferencji i tam zaprezentujemy poster dot. naszej rakiety. Ponadto wykonamy lot na wysokość 3 km, wynosząc 4-kilogramowy ładunek badawczy. Ma on na celu zbadanie wpływu loty rakiety na biofilm (wielokomórkową strukturę bakterii i innych organizmów, otoczona warstwą substancji organicznych i nieorganicznych) oraz jego trwałość. Chcemy przygotować publikację z wyników z biofilmu – mówi Julia Godlewska z SimLE.
Ładunek badawczy powstał przy mentoringu naukowców z NASA Ames Research Centre oraz przy pomocy dr. Bartosza Rybaka z Zakładu Toksykologii Środowiska (GUMed), a także dr hab. Beaty Krawczyk z Katedry Biotechnologii Molekularnej i Mikrobiologii (PG).
Hybrydowy silnik
Studenci przygotowują się do konkursu od października. – Przy pomocy Polskiego Towarzystwa Rakietowego i SpaceForest zaprojektowaliśmy i budujemy naszą 6. już rakietę. W maju oddaliśmy całą dokumentację techniczną. Prawie każdy element w rakiecie jest wykonany przez nas – większość opiera się na pracach warsztatowych oraz druku 3D. Aktualnie przygotowujemy się do testów ładunku oraz silnika. Konstruując i projektując silnik hybrydowy, nauczyliśmy się bardzo wiele. Pracujemy także nad zaadaptowaniem różnicowego czujnika ciśnienia do pomiaru tankowanej objętości podtlenku azotu. To metoda dokładniejsza niż popularnie stosowane ważenie rakiety na wyrzutni – dodaje Julia Godlewska.
Rakieta powstaje w ramach projektu SimBa, który został założony w roku akademickim 2017/2018 jako odnoga projektu balonowego Stardust. Celem projektu jest budowa jednostek rakietowych niskiego pułapu. Zespół ma już na koncie budowę pięciu rakiet oraz kilka udanych startów i – co najważniejsze – lądowań. Pierwsze jednostki R1, R2 i R3 miały na celu wykonanie aktywnego sterowania lotem. Podczas ostatniej misji, jednostka R4 osiągnęła wysokość 2963 m, przy maksymalnej prędkości 780 km/h.
W zawodach weźmie udział 12 studentów Politechniki Gdańskiej. Podczas konkursu można uzyskać nagrodę w kategorii głównej, ale również w czterech innych kategoriach: innowacja, doskonałość techniczna, modelowanie i symulacja, dynamika lotu. Ponadto w trakcie konkursu ładunek badawczy weźmie udział w osobnym konkursie.
-
2024-12-23
Radosnych Świąt Bożego Narodzenia!