Liczne projekty, atrakcyjna oferta edukacyjna. PKA oceniła kierunek oceanotechnika na WIMiO | WIMiO - Politechnika Gdańska

Treść strony

Aktualności

Data dodania: 2022-09-27

Liczne projekty, atrakcyjna oferta edukacyjna. PKA oceniła kierunek oceanotechnika na WIMiO

Liczne projekty, świetna współpraca z otoczeniem. PKA oceniła kierunek oceanotechnika na WIMiO
Atrakcyjna oferta edukacyjna, projekty prowadzone na światowym poziomie i dobrze wyposażone laboratoria – wynika z raportu zespołu oceniającego Państwowej Komisji Akredytacyjnej dla kierunku oceanotechnika. Wizytacja odbyła się w czerwcu 2022 roku.

Państwowa Komisja Akredytacyjna oceniła 10 kryteriów, między innymi konstrukcję programu studiów (koncepcję, cele kształcenia i efekty uczenia się) czy współpracę z otoczeniem społeczno-gospodarczym. Wszystkie kryteria zostały spełnione.

Zgodnie z misją

PKA zauważa, że atrakcyjna oferta edukacyjna: różnorodność specjalności zarówno na studiach pierwszego, jak i drugiego stopnia, wiąże się z realizacją misji Politechniki Gdańskiej. Oceanotechnika posiada bogatą ofertę dydaktyczną, stawia na praktykę i budowanie więzi z krajową i światową przestrzenią edukacyjno-naukową.  Ponadto każdy kandydat na studia ma równe szanse, by dostać się na oceanotechnikę.

Wydział stawia na projekty

Na oceanotechnice prowadzone są na wysokim poziomie różne projekty badawcze i wdrożeniowe. Niejednokrotnie są to badania interdyscyplinarne podejmowane dzięki pogłębionej kooperacji z polskimi i zagranicznymi ośrodkami przemysłowymi i zespołami naukowymi. Dzięki temu studenci mają możliwość poznać wiodące trendy w zakresie inżynierii mechanicznej. 

Praktyki

Wszyscy studenci studiów inżynierskich realizują program praktyki zawodowej, którego zakres obejmuje zagadnienia związane z kierunkiem studiów. W celu pobudzenia aktywności studentów oraz pozyskiwania przez nich doświadczeń w kontaktach z potencjalnymi, przyszłymi pracodawcami, wydział realizuje model praktyki, w którym studenci sami nawiązują kontakt z firmami i poszukują miejsca praktyki dla siebie. Studenci mogą więc samodzielnie proponować innych pracodawców, którzy odpowiadają ich przyszłym zainteresowaniom zawodowym.

Laboratoria

Według Państwowej Komisji Akredytacyjnej na szczególną uwagę zasługują laboratoria, które są najczęściej wykorzystywane w procesie dydaktycznym: laboratorium hydromechaniki (basen modelowy), laboratorium konstrukcji oceanotechnicznych, laboratorium metaloznawstwa (badań nieniszczących), laboratorium maszyn i systemów okrętowych (wielomaszynowe stanowisko laboratoryjne), laboratorium paliw i smarów, symulator siłowni okrętowej, laboratoria komputerowe z oprogramowaniem specjalistycznym dedykowanym do projektowania statków (np. NAPA, MaxSurf, Rhino3D & Grasshopper, LaiDyn). Zaplecze laboratoryjne, liczba, wielkość i układ pomieszczeń, ich wyposażenie techniczne, liczba stanowisk badawczych, komputerowych, licencji na specjalistyczne oprogramowanie są dostosowane do liczby studentów oraz liczebności grup i umożliwiają prawidłową realizację zajęć, samodzielne wykonywanie czynności badawczych przez studentów. Pracownie komputerowe z zainstalowanym oprogramowaniem specjalistycznym są nowoczesne. Umożliwiają prawidłową realizację zajęć, w tym z wykorzystaniem zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych.

Współpraca z otoczeniem

Warto zauważyć, że Wydział Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa z sukcesami współpracuje z otoczeniem społeczno-gospodarczym. Na drugim stopniu oceanotechniki utworzono specjalność projektowanie i budowa morskich systemów energetycznych we współpracy z PGE Baltica, DTU i IMP PAN. Kształcenie na ocenianym kierunku studiów jest prowadzone w powiązaniu ze specyfiką lokalnego rynku pracy oraz regionalną strategią rozwoju otoczenia społeczno-gospodarczego – działalność przemysłu stoczniowego i szeroko rozumianej gospodarki morskiej. Instytucje i przedsiębiorstwa branżowe współpracują przy kształceniu na kierunku głównie w zakresie realizacji praktyk zawodowych dla studentów, proponowaniu tematów prac dyplomowych oraz udziale w Radzie Przedsiębiorców. Współpraca prowadzona jest efektywnie także w innych formach, w tym: staże i wizyty studyjne w przedsiębiorstwach czy wykłady prowadzone przez specjalistów z branży.

Konkurs na innowacje dydaktyczne

W  uczelni od roku ogłaszany jest konkurs na innowacje dydaktyczne. W edycji 2021 dwoje pracowników Wydziału prowadzących zajęcia na ocenianym kierunku zostało laureatami tego konkursu. Dzięki realizacji nagrodzonych projektów na wydziale powstaną: aplikacja do wirtualnej rzeczywistości służąca projektowaniu konstrukcji kadłuba okrętu oraz zajęcia z modelowania 3D i symulacje MES/CFD na przykładzie wynalazków Leonardo da Vinci w oparciu o reprodukcje jego rysunków.

Ocena jakości kształcenia na kierunku oceanotechnika, prowadzonym na Politechnice Gdańskiej, została przeprowadzona z inicjatywy Polskiej Komisji Akredytacyjnej w ramach harmonogramu prac określonych przez Komisję na rok akademicki 2021/2022. Wizytacja została zrealizowana zgodnie z obowiązującą procedurą oceny programowej przeprowadzanej zdalnie.

121 wyświetleń