Data dodania: 2024-05-07
Międzykulturowe warsztaty dla studentów w Damen Engineering Gdańsk
W tym samym czasie, gdy na Wydziale Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa trwała 8. edycja targów pracy TargOiOwisko, w biurze Damen Engineering Gdańsk nasi studenci z Koła Studentów Techniki Okrętowej "Korab" brali udział w warsztatach, na których pojawili się także norwescy studenci ze Stowarzyszenia SIGMA.
Studentów przywitała Katarzyna Romantowska-Jaskólska, Managing Director, po czym — jako wstęp do dalszej pracy — przedstawiła im w powitalnej prezentacji historię i organizację firmy oraz szeroki zakres projektów, którymi się zajmuje.
Przechodząc do części praktycznej, Łukasz Bierndgarski, Project Manager Engineering, omówił zasady swojej autorskiej gry, pozwalającej uczestnikom doświadczyć części rzeczywistych wyzwań zintegrowanego planowania i pracy projektowej. Po przedstawieniu założeń i przekazaniu danych, uczestnicy gry mogli już wejść w swoje role — aby przez kolejne 2 godziny intensywnie pracować nad osiągnięciem wyznaczonego celu.
Wspaniałym doświadczeniem było obserwować, z jakim zaangażowaniem studentki i studenci z Polski, Norwegii i Holandii wspólnie wchodzą w rolę pracowników mających zaplanować wybudowanie statku. Zadanie nie było proste, ponieważ wymagało od uczestniczek i uczestników wielkiej wyobraźni (wchodzili w role pracowników zespołów takich, jak: Supply Chain, Inżyniering, Project Management, Stocznia), analizowania danych, efektywnego komunikowania się w ramach zespołu, dzielenia się zadaniami, planowania i organizowania. To, że warsztaty odbywały się w języku angielskim, stanowiło dodatkowe wyzwanie dla uczestników.
Prof. Wojciech Litwin Dyrektor Instytutu Budowy Okrętów zapytany, dlaczego warsztaty tego typu są ważne dla studentów, odpowiedział:
„Powszechnie uważa się dziś, że inżynierowie muszą potrafić pracować twórczo w międzynarodowych często multidyscyplinarnych zespołach. Dlatego warsztaty dla studentów z Norwegii i Polski zorganizowane przez firmę DAMEN są moim zdaniem niezwykle przydatne. Cieszę się, że wiodące firmy związane z przemysłem okrętowym wspomagają proces kształcenia”.
Po spotkaniu na kilka pytań odpowiedział także Mateusz Bartuś — lider sekcji Koła Studentów Techniki Okrętowej KORAB Politechniki Gdańskiej.
Jak oceniasz wydarzenie przygotowane przez DEGd?
- Według mnie szkolenie przygotowane przez DAMEN było dopracowane, interesujące i integrujące. Każdy z drobnych elementów, zwrócono uwagę nawet na takie rzeczy jak podział na grupy — dodano ciekawy akcent (losowanie cukierków). Materiały, które dostaliśmy (tabele, wydruki, prezentacja), zostały zrobione z dbałością o detale i estetykę, a prowadzący warsztaty byli bardzo dobrze przygotowani, by wytłumaczyć wszystko do najmniejszych szczegółów.
Co było dla Ciebie najbardziej wartościowe / najciekawsze?
- Podczas tego szkolenia wylosowałem rolę lidera projektu, którą w rzeczywistości sprawuję w kole studenckim. Rozwijające i bardzo ciekawe dla mnie było zobaczenie innego projektu z perspektywy lidera — w teorii dokładnie to samo co mam na co dzień. W praktyce tutaj większą uwagę należało przyłożyć do innych aspektów tej funkcji. W takich "laboratoryjnych" warunkach mogłem spokojnie przećwiczyć kontakt i wymianę informacji z pozostałymi uczestnikami, na co zazwyczaj niestety mam bardzo mało czasu. Dzięki uwagom pracowników DAMEN i obserwacji innych grup wyraźniej dostrzegłem moje dobre cechy i umiejętności organizacji pracy zespołowej, które będę mógł w przyszłości wykorzystywać jeszcze lepiej, a także kilka kompetencji, nad którymi powinienem popracować.
Jakie tematy / zagadnienia poruszone podczas naszych warsztatów uważasz za najbardziej przydatne w czasie dalszej nauki / przyszłej pracy?
Uważam, że najważniejszym tematem poruszonym podczas tych warsztatów była komunikacja w zespole oraz zgrywanie terminów i interesów różnych "działów firmy" - podgrup uczestników. Każdy ma swoje cele poboczne i konieczne jest połączenie tych elementów w jedną idealnie zgrywającą się całość. Taki faktyczny problem wymusił sprawdzenie na nowo ograniczeń produkcyjnych, decyzję co można przyspieszyć, a gdzie można robić coś bez pośpiechu.
Myślę, że to dobre odwzorowanie trudności w pogodzeniu interesów wszystkich, wymuszające komunikację w zespole — tak ważną przy wszystkich projektach. Możliwość zobaczenia tego "od wewnątrz" teraz daje nam czas na przemyślenia, a uproszczony model projektu na potrzeby ćwiczenia uwypuklił to, na co trzeba zwrócić uwagę. Teraz podczas pracy w kole studenckim możemy przetestować nasze pomysły na organizację.
Bardzo dobrze jest również usłyszeć komentarze do naszej pracy od pracowników firmy — przyłożyli wagę do innych elementów pracy niż wykładowcy. Taka możliwość zmiany perspektywy dobrze wpływa na możliwość rozwoju, pewnego dostosowania się do pracy w przemyśle, wyjścia z pewnego typu myślenia akademickiego. Nie jest to złe myślenie, jednak nie zawsze tak łatwo wdraża się teorię do praktycznego zastosowania, więc spojrzenie na to z innej strony już teraz, w trakcie studiów daje szansę na wyciągnięcie wniosków trochę innych niż na początku studiów.
-
2024-11-19
Mikołajki na PG. Zgłoś swój projekt Eko-inki
-
2024-11-18
Nabór wniosków w V edycji programu Uranium