Kolejny pojazd głębinowy "Ukwiał" przekazany na trałowce | WIMiO - Politechnika Gdańska

Treść strony

Aktualności

Data dodania: 2024-10-28

Kolejny pojazd głębinowy "Ukwiał" przekazany na trałowce

Kolejny pojazd głębinowy "Ukwiał" przekazany na trałowce
Wydział Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa pracuje na rzecz obronności kraju. 22 października 2024 r. pracownicy Laboratorium Techniki Głębinowej, po pozytywnie zakończonych próbach zdawczo-odbiorczych przekazali kolejny pojazd głębinowy „Ukwiał”, który przeszedł na WIMiO naprawę główną. Obiekt jest wykorzystywany przez marynarzy 12. Wolińskiego Dywizjonu Trałowców z 8. Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu na trałowcach projektu 207 P. 

System głębinowy „Ukwiał”, ze zdalnie sterowanym pojazdem głębinowym, przeznaczony jest do działań związanych z wykrywaniem, identyfikacją i niszczeniem min morskich na akwenach o głębokości od 5 do 200 m. Może być również wykorzystany do prowadzenia wszelkich prac obserwacyjnych w przestrzeni wodnej oraz do prostych prac manipulacyjnych.

Jak działa „Ukwiał”?

W czasie misji przeciwminowej pojazd głębinowy płynie do obszaru  podlegającego rozpoznaniu na podstawie informacji systemu śledzącego względną pozycję pojazdu głębinowego w przestrzeni wodnej. Do śledzenia ruchu pojazdu wykorzystuje okrętową stację hydrolokacyjną oraz hydroakustyczny system nawigacyjny z ultrakrótką bazą. Gdy pojazd głębinowy znajdzie się w pobliżu celu przechwytuje go za pomocą zamontowanej na nim miniaturowej stacji hydrolokacyjnej (sonaru omiatającego). Następnie sonar ostrożnie naprowadza pojazd głębinowy na cel.

Gdy cel znajdzie się w polu widzenia kamer telewizyjnych dokonuje się jego identyfikacji. Jeżeli cel sklasyfikowany zostanie jako mina, pojazd głębinowy może wykonać jedną lub kilka z poniższych czynności:

  1. Oznaczyć cel nadajnikiem hydroakustycznym, który zostanie później wykorzystany do ponownego odnalezienia miny w celu jej unieszkodliwienia.
  2. Pozostawać w kontakcie z celem (miną) do chwili przybycia oddziału niszczącego.
  3. Umożliwić wyznaczenie dokładnej pozycji celu przy pomocy hydroakustycznego systemu nawigacyjnego i powierzchniowego systemu nawigacyjnego, który zostanie później wykorzystany do ponownego odnalezienia miny.
  4. Umieścić w wybranym miejscu miny ładunek niszczący Toczek A lub Toczek B albo przecinak liny kotwicznej (Toczek C).

Po umieszczaniu ładunku niszczącego lub przecinaka pojazd głębinowy wraca do okrętu nawodnego i podnoszony jest na pokład. Gdy pojazd i okręt nawodny znajdują się w bezpiecznej odległości od miny przeznaczonej do zniszczenia lub uwolnienia następuje zdalne wyzwolenie ładunku niszczącego lub tnącego przez wysłanie kodowanego sygnału akustycznego.

59 wyświetleń