Data dodania: 2024-12-02
WIMiO rozpoczyna zapisy na studia podyplomowe: Budowa Okrętów
Inicjatywa utworzenia tych studiów wyszła ze strony Związku Pracodawców Forum Okrętowe, który objął nad nimi patronat. Forum Okrętowe reprezentuje borykających się z narastającym problemem deficytu wysoko wykwalifikowanych kadr.
Dla inżynierów
- Są to studia okrętowe dla osób niemających podstaw okrętowych. Sektor stoczniowy od lat cierpi na pogłębiający się deficyt okrętowców. Skoro młodzież mniej chętnie wybiera studia na kierunku okrętowym, to zachęćmy do studiowania inżynierów z innych branż chcących zdobyć nowe kwalifikacje, by następnie podjąć pracę w przemyśle okrętowym – zaznacza Ireneusz Karaśkiewicz, dyrektor biura Związku Pracodawców Forum Okrętowe.
- Naszym zamiarem było utworzenie studiów prowadzonych w sposób innowacyjny, inspirujący, ciekawy i elastyczny. Część przedmiotów będzie prowadzona w języku angielskim i w następnych edycjach będziemy poszerzać tę listę. Do prowadzenia wykładów zaprosiliśmy inżynierów i kadrę menedżerską z przemysłu stoczniowego, żeby mogli podzielić się swoim doświadczeniem ze studentami. Te wykłady cieszą się bardzo dużą popularnością – dodaje.
Wymagania, rekrutacja i organizacja studiów
- Słuchaczem naszych studiów podyplomowych może zostać każdy kto ukończył jakiekolwiek studia wyższe (licencjackie, inżynierskie lub magisterskie).
- Rekrutacja na drugą edycję studiów będzie trwała od 1 grudnia 2024 r. do końca stycznia 2025 roku. Studia są 2-semestralne. Koszt studiów przy jednorazowej wpłacie (w lutym 2025 r.) wynosi 6000 złotych, natomiast przy dwóch ratach (płatnych w lutym 2025 r. i we wrześniu 2025 r.) wynosi po 3300 zł za semestr.
- Program studiów obejmuje nauczanie przez dwa semestry – łącznie 210 godzin. Czas trwania pierwszej edycji studiów: od marca 2025 roku do końca lutego 2026 roku.
- Zajęcia odbywać się będą we wtorki (on-line) w godz. 16.00 – 19.00, oraz w piątki (stacjonarnie w budynku Instytutu Budowy Okrętów) w godz. 16.00 – 20.00.
Program
Program studiów podyplomowych w semestrze 1 zakłada realizację zajęć obejmujących istotne zagadnienia związane z okrętownictwem: organizację przemysłu stoczniowego, przepisy regulujące działanie branży, podstawowe wiadomości z budowy, konstrukcji
i technologii okrętu, a także projektowania głównych systemów okrętowych.
W semestrze 2 słuchacze będą realizowali wybraną przez siebie 1 ścieżkę kształcenia spośród 3 zaproponowanych poniżej:
- konstrukcja i technologia okrętu,
- napędy okrętowe,
- wspomaganie komputerowe w okrętownictwie - CAD/CAM/CAE/PLM.
Uruchomienie danej ścieżki nastąpi przy minimum 10 chętnych. Deklarację o wybranej ścieżce należy złożyć w momencie zapisywania się na studia.
- Hybrydowy tryb nauczania obejmuje zajęcia stacjonarne na uczelni oraz zdalne (on-line) - w sumie 7 godzin tygodniowo. Zajęcia z danego przedmiotu będą realizowane nie w tradycyjnej, rozproszonej formie przez cały semestr, lecz w formie skoncentrowanych bloków/modułów następujących jeden po drugim. Cechą programu jest wysoki stopień wybieralności przedmiotów, co umożliwia dostosowanie programu do własnych potrzeb zawodowych. Kilka przedmiotów będzie realizowanych we współpracy z doświadczonymi ekspertami związanymi z przemysłem okrętowym – podkreśla prof. Damian Bocheński, kierownik studiów podyplomowych.
Poszczególne semestry
- W semestrze 1 studenci zdobywają wiedzę w zakresie następujących przedmiotów: Techniczne podstawy okrętownictwa, Podstawy konstrukcji okrętu, podstawy technologii budowy okrętu, wprowadzenie do oceny stateczności statku, podstawy napędu okrętu, systemy okrętowe, wprowadzenie do zagadnień bezpieczeństwa i analizy ryzyka w okrętownictwie, wybrane zagadnienia projektowania okrętu, ekonomiczne podstawy okrętownictwa, jachty i małe jednostki pływające. Każdy z przedmiotów będzie realizowany w wymiarze 6 lub 12 godzin. Dodatkowo, studenci będą uczestniczyć w projekcie zespołowym o wymiarze 15 godzin. - mówi dr inż. Cezary Żrodowski, członek komisji programowej.
Semestr 2 zawiera mniej przedmiotów (od 5 do 8 w zależności od wybranej ścieżki), ale z dłuższym czasem realizacji (od 12 do 30 godzin).
Ścieżki rozwoju
W ramach pierwszej ścieżki zatytułowanej "Konstrukcja i technologia okrętu" zostaną zrealizowane następujące przedmioty: Konstrukcja okrętu, Projekt z konstrukcji okrętu, Technologia okrętu, Projekt z technologii okrętu, Kontrola jakości i badania nieniszczące.
Druga ścieżka tj. "napędy okrętowe" obejmuje przedmioty siłownie okrętowe, paliwa i napędy alternatywne, okrętowe napędy elektryczne i hybrydowe oraz napęd hydrostatyczny na statkach.
Przedmioty ujęte w trzeciej ścieżce, obejmującej „wspomaganie komputerowe w okrętownictwie - CAD/CAM/CAE/PLM” to: wprowadzenie do PLM, zaawansowane techniki CAD, projektowanie estetyczne i wizualizacja, Podstawy CAE, wprowadzenie do MDO, podstawy CAM oraz wprowadzenie do PDM.
Odpowiadając na oczekiwania słuchaczy
Podczas pierwszej edycji wśród słuchaczy została przeprowadzona ankieta oceniająca program studiów. Bardzo dużą popularnością cieszyły się zajęcia prowadzone przez doświadczonych inżynierów i kadrę menadżerską z przemysłu stoczniowego, a także wizyta w Gdańskiej Stoczni Remontowa. Pojawiły się pomysły, by część zajęć była prowadzona właśnie w gdańskich stoczniach i biurach projektowych.
Branża okrętowa zacieśnia współpracę z uczelnią
- Największym beneficjentem studiów podyplomowych „Budowa Okrętów” – obok oczywiście samych uczestników studiów podyplomowych - będą przedsiębiorstwa z branży morskiej takie jak stocznie, biura projektowe, instytucje klasyfikacyjne, producenci wyposażenia okrętowego, kooperanci stoczni, armatorzy i wiele innych podmiotów związanych z naszą branżą. Dlatego bardzo liczymy – i chciałbym do tego szczególnie gorąco zachęcić - na wsparcie tych podmiotów: czy to w formie współfinansowania opłat za studia dla słuchaczy, czy też umożliwienia uczęszczania na zajęcia w godzinach pracy, jeżeli niektóre przedmioty tak by wypadły. Liczymy również na udział przedstawicieli samych firm – doświadczonej kadry inżynierskiej i zarządczej - w prowadzeniu wykładów i prezentowaniu swoich innowacyjnych projektów. Pierwszy odzew już mamy i jest on bardzo obiecujący – mówi Inacio Golebski, honorowy wiceprezes Związku Pracodawców Forum Okrętowe.
Pełną informację o studiach podyplomowych – budowa okrętów można znaleźć na stronie internetowej.
Studia spotkały się dużym zainteresowaniem i trzeba było utworzyć dodatkową grupę na specjalności kadłubowej. Organizatorzy początkowo zakładali mak 25 miejsc - ostatecznie zajęcia w pierwszej edycji rozpoczęło 34 słuchaczy: 12 na kierunku „napędy okrętowe” i 22 na kierunku „konstrukcja i technologia okrętu”. Kobiety stanowią 44% studiujących.