Kariera po WIMiO: prof Paweł Flaszyński [SYLWETKA ABSOLWENTA] | WIMiO - Politechnika Gdańska

Treść strony

Aktualności

Data dodania: 2025-10-09

Kariera po WIMiO: prof Paweł Flaszyński [SYLWETKA ABSOLWENTA]

FlaszyńskiP.
Prof. dr hab. inż. Paweł Flaszyński ukończył dawny Wydział Budowy Maszyn Politechniki Gdańskiej na specjalności systemy i urządzenia energetyczne. Dziś pracuje w Instytucie Maszyn Przepływowych Polskiej Akademii Nauk. Swoim doświadczeniem podzielił się w kolejnym artykule z cyklu „Kariera po WIMiO”.

Jakie możliwości, według Pana, otwierają studia na WIMiO?

Absolwent studiów na WIMiO może swoją karierę w różnych kierunkach szeroko związanych z inżynierią mechaniczną. Trudno tu wymieniać wszystkie możliwości, ale zakres obejmuje: od okrętownictwa, po lotnictwo, a nawet zagadnienia związane z lotami poza atmosferę ziemską. Należy także wspomnieć o innych możliwościach kariery związanych z bioinżynierią. Wszystko zależy od absolwenta, jego aktywności oraz chęci wyjścia poza tzw. strefę komfortu, czyli zagadnień, których uczył się na zajęciach.

Jakie jest Pana największe osiągnięcie na studiach?

To było dawno temu, ale z pewnością są to znajomości i przyjaźnie, które trwają do dziś.

Czego nauczył się Pan na studiach?

Podstaw szeroko pojętej mechaniki, a także projektowania. 30 lat temu uczyliśmy się w innym trybie niż dzisiaj, to były początki stosowania komputerów w projektowaniu, o CFD (Computational Fluid Dynamics) tylko się mówiło, że gdzieś istnieje, ale podstawy mechaniki pozwoliły zrozumieć, co potem zaczęliśmy analizować, wykorzystując metody obliczeniowe.

Co uważa Pan za swoje największe osiągnięcie zawodowe?

Trudno powiedzieć, ale z pewnością jest to możliwość współpracy ze światowej klasy ekspertami w zakresie aerodynamiki lotniczej, napędów lotniczych, a ostatnio także energetyki wiatrowej. Tworzenie konsorcjów międzynarodowych i badania nad zagadnieniami szeroko pojętej aerodynamiki, a w ostatnich latach także aeorakustyki, o której myślę za każdy razem widząc i słysząc drony w kontekście wizji przyszłego transportu w miastach.

Co by Pan poradził studentom pierwszego roku?

Rozwijajcie swoje pasje i  nie zrażajcie się, jeśli czegoś nie rozumiecie. Pytajcie i aktywnie włączajcie się w zajęcia. Pamiętajcie, że na wykładach czy laboratoriach jest za mało czasu, aby powiedzieć o różnych interesujących zagadnieniach, więc rozwijajcie swoje umiejętności w kołach naukowych lub poza uczelnią.  

Realizowane projekty

HORIZON-EIC-2023-PATHFINDEROPEN-01 - Bioinspired Electroactive Aeronautical multiscale LIVE-skin (BEALIVE) (2024 – 2026)

H2020 TEAMAero – Towards Effective Flow Control and Mitigation of Shock Effects in Aeronautical Applications (2020 - 2024) – Koordynator

PGE Baltica sp. z o.o. (2020 - 2021): Opracowanie modelu obliczeniowego przepływu powietrza w otoczeniu morskiej farmy wiatrowej, wykorzystującego metody numerycznej mechaniki płynów i oszacowanie wpływu spowolnienia wiatru w obszarze farmy wiatrowej Baltica 2 i 3 (tzw. „wind farm blockage effects”) na jej produktywność. 

H2020 zEPHYR – Towards a More Efficient Exploitation of On-shore and Urban Wind Energy Resources (2019 - 2023)

H2020 SMS – Smart Morphing and Sensing for Aeronautical Applications, coordinator: IMFT Toulouse (2017-2020)

H2020-MSCA-ITN SmartAnswer - Smart Mitigation of Flow-Induced Acoustic Radiation and Transmission for Reduced Aircraft, Surface Transport, Workplaces and Wind Energy Noise  (2017-2020)

FP7 TFAST - Transition Location Effect on Shock Wave Boundary Layer Interaction (2012-2016), koordynator

INNOLOT Coopernik - Cooperative Research for Next Generation High Efficiency LP Turbine, koordynator Avio Aero Polska (2014-2019)

FP7-PEOPLE-2012-ITN Marie-Curie (MARE-WINT) New Materials and Reliability in Offshore Wind Turbines Technology (2012-2016)

FP7-PEOPLE-2010-ITN Marie-Curie (IMESCON) Innovative Methods of Separated Flow Control in Aeronautics (2011-2015)

FP7 FACTOR - Full Aerothermal Combustor-Turbine Interactions Research, coordinator: Snecma Moteurs (2010-2017)

FP7 ERICKA - Engine Representative Internal Cooling Knowledge and Applications, coordinator: Rolls-Royce (2010-2014)

LuFo-4 Robusturb  - in cooperation with Rolls-Royce Deutschland within a framework of German Aeronautical Research Programm (2009-2012)

FP6 UFAST - Unsteady effects of shock wave induced separation, coordinator: IMP PAN (2006-2009)

FP6 AITEB-2- Aerothermal Investigation of Turbine Endwalls and Blades, coordinator: Rolls-Royce Deutschland (2005-2009)

FP5 AITEB - Aerothermal Investigation of Turbine Endwalls and Blades, coordinator: Rolls-Royce Deutschland  (2000-2004)

Doświadczenie zawodowe

1996 – 2014
Adiunkt w Katedrze Maszyn Wirnikowych i Mechaniki Płynów, a następnie w Katedrze Energetyki i Aparatury Przemysłowej, Wydział Mechaniczny, Politechnika Gdańska.

2001 – 2014
Konsultant w zakresie metod numerycznej mechaniki płynów w Centrum Informatycznym TASK.

Od 2014
Kierownik Zakładu Aerodynamiki w Instytucie Maszyn Przepływowych PAN.

2003
Pobyt w Rolls-Royce Deutschland – OE-52, Turbine Aerodynamics & Cooling, Dahlewitz, Niemcy.
Opracowanie i testowanie modelu przepływu trójwymiarowego (program FINE/Turbo NUMECA) w stopniu turbiny gazowej z chłodzeniem typu „film cooling”.

2005
Numeca International – Consulting Group, Bruksela, Belgia.
Analiza przepływu niestacjonarnego w stopniu sprężarki promieniowej stosowanej w układzie napędowym helikoptera.

2000 – 2025
Udział w kilkunastu projektach europejskich o tematyce aerodynamiki lotniczej, sterowania przepływem, przepływu i wymiany ciepła w turbinach gazowych, oddziaływań przepływu transonicznego w sprężarkach lotniczych, energetyki wiatrowej i aeroakustyki. Koordynacja dwóch projektów europejskich oraz udział w licznych projektach finansowanych ze środków krajowych. Współpraca z sektorem prywatnym.

1 wyświetlenie