Kierunki prowadzonych badań

  • Badania optymalizacyjne nowych technologii oraz rodzajów rozwiązań konstrukcyjno - technologicznych konstrukcji kadłubów okrętowych.
  • Systemy dynamicznej kontroli jakości w trakcie produkcji kadłuba okrętowego.
  • Systemy standardów technicznie uzasadnionych tolerancji elementów kadłuba okrętowego; bez zapasowe metody montażu.
  • Badania i ekspertyzy w zakresie problemów pękania kruchego i zmęczeniowego materiałów i konstrukcji w eksploatacji, a również skłonności do pęknięć spawalniczych i odporności na korozję.,
  • Badania statyczne i zmęczeniowe dowolnych próbek lub elementów konstrukcyjnych wraz z pełną analizą wytrzymałościową, pomiarami naprężenia, odkształcenia, temperatury i siły; obciążenia  kilkuset ton, wymiary gabarytowe konstrukcji do 17 x 6 x 3,5 m.
  • Zmęczenie i korozja zmęczeniowa materiałów i elementów konstrukcji.
  • Analizy numeryczne zagadnień wytrzymałości konstrukcji, a w tym modelowanie właściwości fizycznych stopów metali dla okrętownictwa i oceanotechniki.

Wybrane najważniejsze osiągnięcia z ostatnich lat

Uzyskanie i utrzymanie akredytacji Polskiego Centrum Akredytacji (PCA), numer AB 1611, w zakresie: „Badania mechaniczne, badania metalograficzne (J):,  w odniesieniu do: „Wyroby i materiały konstrukcyjne - w tym metale i kompozyty”.

Wybrane realizowane ostatnio programy badawcze

  • Udział zespołu (M. Adamczyk, mgr inż A. Bera, Birr, dr inż, Kowalski, prof. dr hab. inż J. Kozak) w grancie badawczym: Nowatorskie konstrukcje specjalnego przeznaczenia jedno i dwutorowych słupów dla linii wysokich napięć wraz z układem łączności zasilanym bezpośrednio z linii wysokiego napięcia (POIR.04.01.04-00-0060/20)
  • Realizacja prac badawczo rozwojowych w ramach projektu pt: Opracowanie zautomatyzowanego algorytmu oraz metodologii procesu projektowego konstrukcji wsporczej typu JACKET podstacji transformatorowej offshore, dla biura konstrukcyjnego NavArt (zespół: mgr inż A. Bera, dr inż, Kowalski, prof. dr hab. inż J. Kozak, dr inż. K. Niklas)
  • SmartPS – „Inteligentne Systemy Napędowe“, ERA-NET MARTECII/SmartPS/4/2016, 2017-2019
  • Innowacyjny projekt testujący i upowszechniający nowoczesne zintegrowane systemy komputerowe CAD/CAM/CAE w przemyśle: „Droga do doskonałości zawodowej”, EFS 2007-2013, Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet VIII poddziałanie 8.2.2 – Regionalne Strategie Innowacji, 2012-2014
  • NEWCOMAT E!5415 pt. „Nowa generacja stalowych, laserowo spawanych paneli sandwichowych, z wypełniaczem z geokruszywa”, UE – EUREKA, NEWCOMAT E!5415, 2010-2014

Wybrane przykłady współpracy z przemysłem

  • Górski, Z., Kozak, J., & Kowalski, J. (2014). Audyt techniczny budowy przez Stocznię NAUTA S.A. statku naukowo badawczego „OCEANOGRAF” dla Uniwersytetu Gdańskiego na podstawie umowy A120-211-137/12/GR wraz z aneksami do tej umowy.
  • Kowalski, J., Emilianowicz, K., Nadolny, L., & Kozak, J. (2016). Ekspertyza numer 75/01/II/2016 - Określenie stanu powierzchni wewnętrznej, rury wykonanej ze stopu CuNi10Fe1,6Mn ze względu na możliwość wystąpienia produktów korozji. Określenie statusu warstwy pasywnej. 1-17.
  • Kowalski, J., Emilianowicz, K., Nadolny, L., & Kozak, J. (2016). Ekspertyza numer 45/017/II/2016 na temat możliwości prostowania palnikiem stali 316L.
  • Urbańska-Galewska, E., Niklas, K., Falborski, T., Wołoszyn, A., & Kowalski, J. (2016). Assessment of damage causes of a 17 m long wind turbine blade model. 1-13.
  • Kowalski, J., & Kozak, J. (2017). Ekspertyza nr: 42/017/II/2017 - na temat zmian własności materiałowych na skutek pożaru.
  • Górski, Z., Kowalski, J., & Kozak, J. (2014). Opinia na okoliczność wykonania (prawidłowego lub nie, w części lub całości ) umowy 01/11/2010 dotyczącej remontu statku m/v „AKERO” w sprawie z powództwa Quadrant Marine Consultancy Sp. z o.o. przeciwko Northwind Shipping A.S. w Enebakk, Norwegia. 1-1.
  • Kowalski, J. (2015). Ekspertyza nr WOiO/II/78/2015 n.t. własności mechanicznych laminatów epoksydowo-bazaltowych. 1-7.
  • Kowalski, J., Nadolny, L., Wołoszyn, A., & Kozak, J. (2015). CTOD designation for WM and HAZ in butt joint made from S460 ML steel, Expertise No. WOiO/II/82/2015. 1-17.
  • Kowalski, J., & Niklas, K. (2015). Report no: WOiO /II/46/2015 - Construction node verification test, estimation of breaking load (shear force) and destruction form. 1-21.
  • Kowalski, J. (2015). Report no WOiO/II/67/2015 - Expertise about load capacity of twistlock foundation and sliding foundation. 1-4.
  • Górski, Z., Kowalski, J., & Kozak, J. (2014). Opinia na okoliczność wykonania (prawidłowego lub nie, w części lub całości ) umowy 01/11/2010 dotyczącej remontu statku m/v „AKERO” w sprawie z powództwa Quadrant Marine Consultancy Sp. z o.o. przeciwko Northwind Shipping A.S. w Enebakk, Norwegia