W Zakładzie Konstrukcji Maszyn i Inżynierii Medycznej prowadzone są zajęcia z następujących przedmiotów
- Biotribologia
- Computer aided engineering calculations
- Computer aided machine design
- Eksploatacyjna ocena stanu maszyn i awarii
- Engineering graphics
- Fundamentals of machine design
- Geometry and technical drawing
- Grafika inżynierska
- Intermidiate CDIO project
- Introduction to CAD/CAM
- Komputerowe projektowanie maszyn z wykorzystaniem modelowania 3D
- Komputerowe wspomaganie projektowania
- Machine design - selected problems
- Machines design
- Mechatronika
- Metody innowacyjnego projektowania maszyn
- Napędy specjalne
- Nowoczesne systemy projektowania maszyn
- Podstawy konstrukcji maszyn
- Podstawy konstrukcji medycznych
- Programy komputerowe w projektowaniu
- Programy komputerowe wspomagające prace inżynierskie - CAE
- Projekt zespołowy
- Seminarium dyplomowe
- Technologie napraw i montażu urządzeń
- Technologie warstw i powłok
- Wprowadzanie wyrobów medycznych do obrotu i używania
- Zaawansowana inżynieria łożyskowania
- Podstawy hydrauliki i pneumatyki
- Napęd i sterowanie hydrauliczne
- Napęd i sterowanie pneumatyczne
- Diagnostyka i eksploatacja układów hydraulicznych
- Projektowanie układów hydraulicznych i pneumatycznych
- Komputerowe wspomaganie projektowania napędów hydraulicznych i pneumatycznych
- Hydraulika i pneumatyka w automatyce i robotyce
- Podstawy modelowania układów napędowych
- Mechatronika płynowa
Natomiast w laboratorium dydaktycznym przeprowadzane są zajęcia na następujących stanowiskach:
STANOWISKO DYDAKTYCZNE DO BADANIA CZASU ROZRUCHU UKŁADU NAPĘDOWEGO MASZYNY ROBOCZEJ O DUŻYM MASOWYM MOMENCIE BEZWŁADNOŚCI
1 – silnik elektryczny, 2 – przekładnia pasowa z pasem zębatym, 3 – sprzęgło rozruchowe o stałym momencie tarcia, 4 – zespół koła zamachowego (maszyna robocza), 5 – hamulec, 6 – tachoprądnica do pomiaru prędkości obrotowej wału silnika, 7 – tachoprądnica do pomiaru prędkości obrotowej wału zespołu koła zamachowego, 8 – pulpit sterowniczy, 9 – komputer PC (rejestracja narastania prędkości członów czynnego i biernego) |
OPIS: Stanowisko to umożliwia doświadczalne zweryfikowanie wyznaczonych na drodze analitycznej czasów rozruchu silnika oraz maszyny roboczej. Rolę maszyny roboczej o dużym masowym momencie bezwładności pełni koło zamachowe (4), zaś rolę generatora obciążeń zewnętrznych w postaci momentu oporowego Mop pełni hamulec o regulowanym momencie tarcia.
ZAKRES REALIZOWANYCH PRAC DYDAKTYCZNYCH: Pogłębienie wiedzy dotyczącej współpracy sprzęgła z silnikiem elektrycznym oraz maszyną roboczą o dużym masowym momencie bezwładności w czasie rozruchu. W ramach ćwiczenia zostają wyznaczane analitycznie oraz doświadczalnie czasy rozruchu silnika oraz maszyny roboczej gdy:
- silnik sprzęgnięto w sposób trwały z maszyną roboczą (sprzęgło sztywne),
- silnik sprzęgnięto z maszyną roboczą poprzez sprzęgło rozruchowe będące sprzęgłem ciernym o stałym momencie tarcia (działającym jako sprzęgło bezpieczeństwa)
LOKALIZACJA: Laboratorium im. B. Niemkiewicza
OPIEKUN: mgr inż. Marek Łubniewski
STANOWISKO DO WYZNACZANIA CHARAKTERYSTYKI SPRĘŻYNY ŚRUBOWEJ
OPIS: Badana sprężyna umieszczona jest pomiędzy dwiema tarczami stanowiska badawczego: stałą połączoną z ramą oraz ruchomą. Rama stanowiska zamocowana jest do stołu. Do tarczy ruchomej przymocowane są dwa pręty prowadzące, które współpracują z liniowymi prowadnicami tocznymi osadzonymi w tarczy stałej. Badana sprężyna jest obciążana obciążnikami umieszczanymi na szalce, która połączona jest z cięgnem za pomocą liny i zespołu wielokrążka wprowadzającego zwielokrotnienie siły w układzie obciążenia sprężyny. Pomiaru obciążenia dokonuje się za pomocą wagi umieszczonej między cięgnem i zespołem wielokrążka, pomiaru ugięcia sprężyny natomiast za pomocą indukcyjnego przetwornika przemieszczeń współpracującego ze wzmacniaczem sygnału.
ZAKRES REALIZOWANYCH PRAC DYDAKTYCZNYCH: Celem ćwiczenia jest pogłębienie wiedzy dotyczącej sprężystych elementów maszyn, a w szczególności sprężyn śrubowych. Cel ten realizowany jest poprzez:
- pomiar oraz identyfikację podstawowych własności sprężyny śrubowej,
- doświadczalne wyznaczenie charakterystyki sprężyny śrubowej oraz porównanie jej do charakterystyki wyznaczonej z wykorzystaniem zależności teoretycznych,
- ocenę możliwych źródeł różnic wyników pomiarów oraz obliczeń sztywności sprężyny śrubowej.
LOKALIZACJA: Laboratorium im. B. Niemkiewicza
OPIEKUN: dr inż. Katarzyna Mazur
STANOWISKO DO BADANIA CHARAKTERYSTYK SZTYWNOŚCI WSTĘPNIE NAPIĘTYCH POŁĄCZEŃ ŚRUBOWYCH
OPIS: Stanowisko badawcze składa się ze złącza kołnierzowego zgodnego z normą PN-72/H-74306, o średnicy nominalnej rurociągu dn = ø70mm, które można obciążyć ciśnieniem do pn = 1MPa (co daje dopuszczalne obciążenie osiowe połączenia Qz_dop = 3.85 kN). Stanowisko badawcze posiada następujące możliwości pomiarowe:
- tensometryczny pomiar siły wywieranej przez siłownik śrubowy,
- pomiar wydłużenia każdej śruby (czujnik 8 zamocowany na jednym końcu śruby poprzez wydrążenia trzonka sięga do jej drugiego końca).
ZAKRES REALIZOWANYCH PRAC DYDAKTYCZNYCH: Celem ćwiczenia jest porównywanie charakterystyk sztywności różnych odmian konstrukcyjnych wstępnie napiętych połączeń śrubowych i porównanie ich charakterystyki doświadczalnej z teoretyczną oraz wyciągnięcie wniosków konstrukcyjnych z tych porównań.
LOKALIZACJA: Laboratorium im. B. Niemkiewicza
OPIEKUN: dr inż. Grzegorz Rotta
STANOWISKO DO NAUKI WIBRODIAGNOSTYKI ŁOŻYSK TOCZNYCH
OPIS: Stanowisko posiada dwa jednakowe i jednakowo obciążone, małe łożyska kulkowe zwykłe 6003-DDU (z dwustronnym uszczelnieniem i fabrycznie smarowne smarem plastycznym):
- „lewe”, w nienagannym stanie,
- „prawe”, osadzone na czopie z wytoczonym mimośrodem 0.05 mm i usuniętym smarem poprzez wypłukanie benzyną.
Studenci nie wiedzą nic o tych łożyskach i uczą się oceniać ich stan oraz możliwość ich dalszej eksploatacji dzięki wykorzystaniu popularnego przyrządu diagnostycznego i samodzielne przeprowadzając analizę Fouriera danych zarejestrowanych z akcelerometru (prosty, samodzielnie wykonany układ akcelerometru MEMS i Arduino, kierujący dane do portu USB komputera w pracowni).
ZAKRES REALIZOWANYCH PRAC DYDAKTYCZNYCH: Rozpoznawanie „nowego” i „zużytego” łożyska na podstawie danych z akcelerometru.
LOKALIZACJA: Laboratorium im. B. Niemkiewicza
OPIEKUN: dr inż. Grzegorz Rotta
Pozostałe laboratoria dydaktyczne:
- Hydraulika i elektrohydraulika
- Pneumatyka i elektropneumatyka
- Hydraulika proporcjonalna
- Systemy mechatroniczne i mikronapędy