W latach 1949-1951 adiunkci A. Rachalski i T. Bury oddelegowani zostali do Holandii i Węgier do odbioru dźwigów z importu. Po powrocie do kraju mgr inż. T. Bury nie podjął dalszej pracy w Katedrze. Katedrę opuścił także asystent W. Maciejewski, a asystent J. Chomicki przerwał na kilka lat pracę. W roku akademickim 1951/52 pracę w Katedrze, w charakterze zastępcy asystenta, rozpoczęli studenci Wydziału Mechanicznego Joachim Ebert i Jan Jur. W roku 1955 adiunkt mgr inż. A. Rachalski powołany został na stanowisko docenta. Z uwagi na zwiększające się obciążenia dydaktyczne, do grona pracowników Katedry zostali przyjęci: adiunkt mgr inż. Jan Chomicki (wznowienie pracy w roku 1955), oraz mgr. inżynierowie: Zygmunt Wierzchowski (1955), Jan Curzytek (1957), Marian Klorek (1957).
W roku akademickim 1956/57 pracę w Katedrze przerwał doc. A. Rachalski z powodu otrzymania nominacji na Kierownika Katedry Teorii Mechanizmów.
W roku 1959 przeszedł na emeryturę prof. Łukasiewicz. Kierownikiem Katedry Maszyn Przenośnikowych został doc. mgr inż. A. Rachalski. W 1963 roku, z uwagi na ponowne zwiększenie się obciążenia dydaktycznego Katedry oraz po odejściu z grona pracowników adiunkta J. Chomickiego, pracę w Katedrze podjęli: z-ca prof. dr inż. Wiktor Pietrzyk (tylko na rok akademicki 1960/61), asystent mgr inż. Henryk Godlejewski (tylko na rok 1962/63) oraz w roku akademickim 1964/65 asystentka mgr inż. Zofia Serwacka.
W roku 1965 połączono Katedrę Maszyn Dźwigowych i Przenośnikowych z Katedrą Maszyn Budowlanych z nazwą Katedra Maszyn Dźwigowych i Budowlanych. Kierownikiem Katedry był prof. A. Rachalski (tytuł profesora nadzwyczajnego przyznano mu w 1965 roku). Wykonywane przez Katedrę prace dla portów morskich nasunęły tematykę prac doktorskich mgr inż. Z. Wierzchowskiego (obrona w 1963 roku) oraz mgr. inż. J. Jura (obrona w 1967 roku). Promotorem obu prac był prof. A. Rachalski.
W roku akademickim 1966/67 w Katedrze powstały dwa zespoły naukowe: Zakład Maszyn Dźwigowych, Przenośnikowych i Budowlanych – kierownik prof. A. Rachalski oraz Zakład Urządzeń Przeładowczych Okrętowych i Portowych – opiekun adj. dr inż. Z. Wierzchowski. Ten podział istniał tylko jeden rok.
W lutym 1968 roku prof. A. Rachałski przerwał pracę w Katedrze z powodu skierowania go do pracy dydaktycznej w Narodowym Uniwersytecie Zairskim – Lovanium w Kinszasie, gdzie przebywał do końca września 1972 roku. Kierownictwo Katedry powierzono doc. dr. inż. Z. Wierzchowskiemu (powołany na stanowisko docenta w 1968 roku). Nastąpiły także zmiany personalne w Katedrze. Z zespołu pracowników odeszli mgr inż. Z. Serwacka i mgr inż. J. Ebert. Pracę w Katedrze rozpoczęli: mgr inż. Jan Szymański, mgr inż. Jerzy Sterpejkowicz-Wersocki, mgr inż. Zbigniew Rojek i mgr inż. Zygfryd Żabiński.
W roku 1969 zmieniona została struktura organizacyjna Wydziału Budowy Maszyn: w miejsce samodzielnych Katedr powstały Instytuty z Zakładami. Dotychczasowe Katedry: Pojazdów Mechanicznych oraz Maszyn Dźwigowych i Budowlanych, znalazły się w Instytucie Mechaniki i Podstaw Konstrukcji Maszyn i utworzyły wspólny Zakład Maszyn Roboczych i Pojazdów Mechanicznych. Kierownikiem Zakładu został doc. dr inż. Zygmunt Wierzchowski. W Zakładzie działały dwa zespoły, odpowiadające poprzednim Katedrom. Zespoły mieściły się w różnych budynkach, znacznie od siebie oddalonych, tak że do rzeczywistej integracji nigdy nie doszło.
W Zespole Pojazdów pracowali nadal członkowie byłej Katedry Pojazdów: Andrzej Grabowski, Ryszard Krupowicz i Wojciech Nowakowski. W roku 1969 doszedł mgr inż. Kazimierz Piasecki, jako st. asystent do roku 1978. W tym okresie pracował też w Zespole przez kilka lat konstruktor mgr inż. Ludomir Jakusz. W roku 1974 podjął pracę mgr inż. Stanisław Taryma (obecnie dr hab. inż.) i z przerwą na pobyt za granicą (1986-89) pracuje na stanowisku profesora do dzisiaj. W 1972 roku doszedł jako specjalista mgr inż. elektronik Marcin Wilg, będący w chwili obecnej na emeryturze. W roku 1978 przybyły dwie osoby: starszy wykładowca mgr inż. Bolesław Paszkowski, który przejął wykłady prowadzone dotąd przez dr. inż. Andrzeja Grabowskiego, oraz stażysta mgr inż. Jerzy Antoni Ejsmont. Pracownikami technicznymi zatrudnionymi w laboratorium byli inż. Krzysztof Żabczyński oraz Józef Góra. Pracowników Zespołu Pojazdów Mechanicznych w roku 1975.