Zespół Pojazdów Mechanicznych unowocześnił i przystosował do aktualnych potrzeb swoje laboratorium. Postawione na wysokim poziomie laboratorium naukowo-badawcze pozwoliło podnieść również poziom ćwiczeń laboratoryjnych ze studentami, włączając ćwiczenia z hałaśliwości oraz oporu toczenia opon. Oprócz hali laboratoryjnej Katedra posiada laboratorium, o charakterze dydaktycznym, do ćwiczeń z elektrotechniki, osprzętu i automatyki samochodów. W roku 2003 wydzielono w odrębnym pomieszczeniu laboratorium dydaktyczne do ćwiczeń z napraw i obsługi technicznej pojazdów mechanicznych. Oba te laboratoria zostały unowocześnione i odpowiednio wyposażone. W roku 1997 pozyskano od Działu Transportu stację kontroli pojazdów w budynku „Kuźni,” w której utworzono laboratorium diagnostyki samochodów. Przeniesiono tam i zamontowano hamownię podwoziową, która została zmodernizowana. W latach 1998-2000 zorganizowano laboratorium ergonomii oraz laboratorium akustyki. Oba te laboratoria zostały także odpowiednio wyposażone.
Zespół Pojazdów Mechanicznych prowadził wykłady, ćwiczenia i laboratoria na studiach dziennych i zaocznych z następujących przedmiotów: pojazdy mechaniczne I i II, diagnostyka pojazdów mechanicznych, ciągniki rolnicze i pojazdy specjalne, koła i ogumienie, kierowalność i stateczność samochodów, badania pojazdów samochodowych, teoria ruchu pojazdów, osprzęt i automatyka samochodów, eksploatacja pojazdów, balistyka i dynamika broni strzeleckiej, obsługa techniczna samochodów, elektrotechnika i elektronika samochodów, samochód a ekologia, akustyka i ochrona przed hałasem, podstawy ergonomii technicznej. Dr inż. L. Hempel, prowadzący wykłady z ergonomii, w pracy zbiorowej pt.: „Nauka o pracy – bezpieczeństwo, higiena i ergonomia, multimedialny pakiet edukacyjny dla uczelni wyższych,” tom VII, wydanej przez CIOP w Warszawie w 2000 roku, opracował autorski moduł „Projektowanie układów antropotechnicznych”.
Zespół Maszyn Roboczych prowadził zajęcia dydaktyczne (wykłady, ćwiczenia, laboratoria) z przedmiotów: wprowadzenie do techniki, podstawy ergonomii technicznej, maszyny dźwigowe i przenośniki, maszyny drogowe, napędy i sterowanie maszyn roboczych. Organizuje także zajęcia na terenie trójmiejskich przedsiębiorstw, eksploatujących dźwignice i przenośniki. Znacząca liczba prac dyplomowych została wykonana celująco i znalazła zastosowanie w przemyśle.
Oba zespoły prowadziły prace przejściowe, prace dyplomowe oraz seminaria dyplomowe. W roku akademickim 2003/2004 studenci studiów dziennych w ramach realizacji pracy dyplomowej w trzech zespołach zaprojektowali i samodzielnie zbudowali trzy pojazdy specjalne (Rys. 4). Zawody tych pojazdów uświetniły obchody Dni Wydziału Mechanicznego w dniu 13.05.2004 roku.