Wielomaszynowe stanowisko laboratoryjne
Składa się z czterech niezależnych zespołów:
- zespołu czterosuwowego silnika wysokoprężnego Andoria S320 z hamulcem umożliwiającym obciążenie silnika w całym zakresie pola jego osiągów z wbudowanym przetwornikiem momentu obrotowego oraz czujnikiem prędkości obrotowej.
- Dedykowany system pomiarowo – sterujący hamulca umożliwia pełną automatyzację badań, czyli:
- programowanie cykli badawczych,
- programowe sterowanie silnikiem - tryby regulacji umożliwiające pracę ze stałą prędkością oraz stałym momentem kontrolowanym przez dawkę paliwa lub prędkość obrotową,
- akwizycję i archiwizację wyników badań.
- zespołu czterosuwowego silnika wysokoprężnego Faryman typ D10 obciążanego prądnicą prądu stałego, przystosowanego do pomiaru ciśnień wewnątrzcylindrowych z zastosowaniem standardowych indykatorów oraz optycznych czujników ciśnienia firmy Optrand.
- wirówki paliwa i oleju MAB104B-24 z osprzętem.
Mobilny system diagnozujący
W skład systemu diagnozującego wchodzą następujące przyrządy pomiarowe:
- cyfrowy indykator ciśnienia w cylindrach typu LEMAG PREMET C firmy LEHMAN & MICHELS GmbH
- wideoendoskop pomiarowy typu XLG3 firmy EVEREST VIT - umożliwiający inspekcję przestrzeni wewnętrznych maszyn i urządzeń przemysłowych, zamkniętych profili konstrukcyjnych (np. zbiorników) itp., przez istniejące, lub specjalnie wykonane otwory technologiczne o średnicy powyżej 7 mm.
- cyfrowy rejestrator i analizator drgań typu SVAN 956 firmy SVANTEK
- wielokanałowy analizator stanu dynamicznego łożysk tocznych z wykorzystaniem metody impulsów udarowych SPM LEONOVA EMERALD
- analizator spalin TESTO 350 umożliwiający długookresowe pomiary składu chemicznego spalin wylotowych silników okrętowych
- termohigrometr i anemometr TESTO 400
- kamera termowizyjna NEC THERMOGEAR G30
Stanowisko do badań energetycznych obrotowych układów mechanicznych
- Stanowisko zbudowane na podstawie maszyny wytrzymałościowej firmy SCHENCK, pierwotnie zaprojektowanej do przeprowadzania badań służących określeniu granicy zmęczenia materiałów konstrukcyjnych przy obustronnym zginaniu. Podstawową zaletą maszyny zmęczeniowej jest równomierne obciążanie próbki na całej jej długości czystym momentem skrętno-gnącym co może odpowiadać pracy wału napędowego w warunkach utraty współosiowości linii wałów. Podobnie jak w pełnowymiarowym układzie napędowym prędkość obrotowa maszyny Schenck'a jest stabilizowana. W czasie pracy modelu fizycznego obserwowane są następujące sygnały pomiarowe:
- prędkości obrotowa i moment obrotowy w miejscu jej pomiaru,
- przyspieszenia drgań, emisji akustycznej, impulsu udarowego,
- ugięcia wałka napędowego,
- napięcie i natężenie prądu elektrycznego silnika napędowego,
- termogramy węzłów łożyskowych wraz z łączącym je wałkiem napędowym.
Stanowisko do badań wtryskiwaczy w warunkach zasilania silnika paliwami modyfikowanymi
Celem przeprowadzanych na stanowisku badań jest określenie charakterystyk przepływowych wtryskiwaczy paliwa w zakresie ujemnych temperatur wtryskiwanego paliwa. Stanowisko wykorzystuje do schłodzenia całej linii paliwowej półprzewodnikowe moduły termoelektryczne – ogniwa Peltiera. Projekt stanowiska zakłada stabilizację termiczną całej linii przesyłu paliwa tj. zbiornik – przewód zasilający - pompa wtryskowa - przewód wysokiego ciśnienia – wtryskiwacz. Do rejestracji obrazu strugi wtryskiwanego paliwa wykorzystywany jest szybkostrzelny rejestrator SONY RX 10 III umożliwiający wykonywanie 1000 ekspozycji na sekundę przy zachowaniu wysokiej rozdzielczości fotografii. Rejestracja pracy wtryskiwacza jest zsynchronizowana z pomiarem ciśnienia paliwa panującym w układzie zasilania wtryskiwacza.
Stanowisko badanie własności energetycznych okrętowych sprężarek tłokowych
Stanowisko wyposażone jest w sprężarkę tłokową dwustopniową z chłodnicą międzystopniową, chłodzoną powietrzem oraz zbiornik powietrza o objętości 0,05 m3. Na stanowisku można zbadać sprawność energetyczną sprężarki i silnika wraz z przekładnią pasową. Można określić stan techniczny sprężarki na podstawie obliczonego współczynnika wydajności objętościowej. Ponadto istnieje możliwość zmierzenia wartości temperatur na wejściu i wyjściu obu cylindrów sprężarki. Przy znajomości parametrów geometrycznych i prędkości obrotowej można wykreślić krzywą sprężania na wykresie p-V.
Stanowisko do badań pomp wirowych
Stanowisko wyposażone jest w dwie pompy wirowe. Pompy poprzez układ zaworów można połączyć szeregowo lub równolegle. Przed i za pompami znajdują się manometry oraz przepływomierz turbinowy. Pompy podłączone są elastycznymi przewodami hydraulicznymi i zamocowane na windzie. Windę podnosi się przy pomocy wciągarki ręcznej na wysokość do 2 metrów. Dzięki temu można obniżyć ciśnienie na ssaniu pomp i zaobserwować zjawisko kawitacji. Zapewniona jest także regulacja i stabilizacja temperatury wody krążącej w układzie.
Stanowisko do badań wymienników ciepła
Stanowisko wyposażone jest w trzy wymienniki ciepła. Wymiennik płytowy typu woda-woda, płaszczowo-rurowy typu woda-woda oraz chłodnica woda-powietrze. Dzięki wielu rurociągom z zaworami można dowolnie mieszać obiegi wody zimnej i podgrzanej oraz badać przepływ wody współprądowy
i przeciwprądowy w wymiennikach ciepła. Na stanowisku można również zbadać współczynniki przewodzenia i przenikania ciepła izolacji rurociągu. Aparatura pomiarowa na stanowisku to przepływomierze turbinowe oraz czujniki temperatury ds18b20. Wartości temperatur odczytuje się z ekranu komputera, który jest częścią stanowiska.