Stanowisko do badania napędów hybrydowych

Stanowisko jest hamownią dla okrętowych układów napędowych o mocy do 200 kW i pozwala na testowanie konwencjonalnych oraz hybrydowych (elektrycznych jak i hydraulicznych) układów transmisji mocy. Źródłem zasilania może być silnik elektryczny lub silnik spalinowy.

Stanowisko posiada możliwość podłączenia do centralnego układu odprowadzenia spalin oraz pośredniego obiegu wody chłodzącej (morskiej). Obciążenie może być realizowane na drodze elektrycznej i/lub hydraulicznej z możliwością programowania jego charakterystyki np. zgodnego z charakterystyką oporową jednostki pływającej. Integralną częścią stanowiska jest modułowa rama fundamentowa oraz stół przyłączeniowy pozwalający na osadzenie różnych odbiorników.

Stanowisko pozwala na pomiary:

  • strat i sprawności elementów i okrętowych układów napędowych oraz układów transmisji mocy;
  • badania drgań mechanicznych i akustycznych tych układów;
  • badania emisji spalin;

Na stałe na stanowisku zabudowany jest silnik Iveco NEF150 o mocy 92kW ze zblokowaną przekładnią redukcyjno-nawrotną ZF Marine. Zespół ten napędza linię wałów obciążoną prądnicą elektryczną symulującą śrubę okrętową oraz poprzez wyjście bezpośrednie PTO dodatkowe urządzenia będące na wyposażeniu jednostki pływającej np. technologiczne, symulowane za pomocą obciążenia pompą hydrauliczną.

Dodatkowo układ wyposażony jest w tzw. przystawkę elektryczną, która jest autorskim rozwiązaniem zakładu i pozwala na napęd jednostki na drodze elektrycznej. Rozwiązanie pozwala na pływanie w trybie elektrycznym z baterii akumulatorów, napęd konwencjonalny (spalinowy) z ładowaniem akumulatorów oraz tryb booster, czyli wspólną pracę napędu spalinowego i elektrycznego.

Zakład posiada bogate doświadczenie projektowe i współpracuje z podmiotami komercyjnymi w budowie elektrycznych i hydraulicznych układów napędowych w postaci przystawek napędowych, pędników azymutalnych i gondolowych, układów hybrydowych oraz układów z elektryczną i hydrauliczną transmisją mocy.

Stanowisko do badania układu napędowego z przekładnią hydrostatyczną

Stanowisko symuluje okrętowy układ napędowy z przekładnią hydrostatyczną o mocy 40kW. Źródłem zasilania może być silnik spalinowy lub elektryczny. Dalszej kolejności moc przenoszona jest przez przekładnię hydrostatyczną (pompa o zmiennej wydajności i silnik hydrauliczny). Obciążenie układu realizowanie jest na dodrze hydraulicznej. Układ wyposażony jest w tzw. przystawkę hydrostatyczną, która pozwala na zasilanie układu hydrostatycznego z innego – elektrycznego (np. akumulatory) źródła. Struktura i koncepcja układu hydraulicznego stanowiska ma charakter autorski i objęta jest postępowaniem patentowym.

Stanowisko pozwala na pomiary:

  • strat i sprawności elementów (silnik spalinowy, elektryczny, pompa hydrauliczna i silnik hydrauliczny, elementy sterowania);
  • strat i sprawności układów napędowych;
  • emisji przez układ napędowy szkodliwych czynników (hałas, drgania mechaniczne, spaliny);
Stanowisko zasilania dużej mocy

Uniwersalne stanowisko o dużym potencjale badawczym. Służy do komercyjnego testowania urządzeń hydrauliki siłowej dla odbiorców zewnętrznych. Obecnie w trakcie przebudowy mającej na celu podniesienie poziomu ciśnienia pracy oraz automatyzacji sterowania układem.

Parametry pracy:

  • natężenie przepływu (sumaryczne): Q = 500 dm3/min;
  • ciśnienie pracy: p = 25 / 32 MPa;

Układ funkcjonalnie składa się z 2 części:

  • zespołu pompowego znajdującego się w podziemiach budynku, obejmującego zbiornik oleju hydraulicznego o pojemności 3500 l, układ stabilizacji parametrów oleju oraz 3 pompy hydrauliczne napędzane silnikami elektrycznymi o sumarycznej wydajności 500 dm3/min;
  • układu wykonawczego składającego się z płyty przełączeniowej pozwalającej zamontować praktycznie każde urządzenie, hydraulicznych kolektorów przyłączeniowych umożliwiających zasilanie badanych elementów w dowolnej konfiguracji oraz układu pomiarowego pozwalającego na rejestrację przelewu mocy i strat w układzie;
Stanowisko do badania elementów hydrauliki siłowej

Stanowisko o charakterze dydaktycznym, pozwalające na zdejmowanie charakterystyk podstawowych elementów hydraulicznych.

Realizowane zajęcia:

  • badania właściwości metrologicznych manometrów i przetworników ciśnienia;
  • badania właściwości metrologicznych przepływomierzy (tłokowy, zębaty, turbinkowy);
  • badania oporów przepływu w przewodzie prostym;
  • badania charakterystyk zaworów przelewowych (bezpośredniego i pośredniego działania);
  • badania charakterystyk zaworów dławiących (kryza, kapilara);
  • badania sprawności energetycznej pompy wyporowej;
  • badania zadajnika hydraulicznego;
  • badania wysokomomentowego silnika hydraulicznego na stanowisku z odzyskiem mocy;
Stanowisko do badania elektrycznych układów napędowych małej mocy

Stanowisko symuluje pracę układu napędowego o mocy do 6 kW. Badanym napędem może być silnik elektryczny dowolnego typu z przekładnią lub bez. Obciążenie układu realizowanie jest na pompie hydraulicznej z regulacją obciążenia.

Stanowisko pozwala na pomiary:

  • strat i sprawności elementów (silnik elektryczny, przekładnia, elementy sterowania, akumulatory);
  • strat i sprawności kompletnych układów napędowych;
  • emisji akustycznej i stabilności pracy układu napędowego w wyznaczonych warunkach pracy;
Stanowisko do badania elektrycznych i hybrydowych układów napędowych małych jednostek pływających

Stanowisko symuluje warunki pracy układu napędowego o mocy do 20 kW. Badanym napędem może być silnik elektryczny lub spalinowy dowolnego typu z przekładnią lub bez. Obciążenie układu realizowanie jest na pompie hydraulicznej z regulacją obciążenia. Lub za pomocą prądnicy obcowzbudnej.

Stanowisko pozwala na pomiary:

  • strat i sprawności elementów (silnik elektryczny, silnik spalinowy, przekładnia, elementy sterowania, akumulatory);
  • strat i sprawności kompletnych układów napędowych;
  • emisji akustycznej i stabilności pracy układu napędowego w wyznaczonych warunkach pracy;