Projekty badawcze i nowoczesne rozwiązania w PGRacing Team | WIMiO - Politechnika Gdańska

Treść strony

Aktualności

Data dodania: 2021-08-19

Projekty badawcze i nowoczesne rozwiązania w PGRacing Team

Mniej spalin, lżejsze nadwozie. PGRacing Team pracuje nad nowymi rozwiązaniami przy budowie bolidu
Fot. PGRacing Team
Wpływ geometrii zawieszenia na emisję spalin, budowa lekkiego nadwozia z włókna węglowego oraz zaawansowany układ telemetrii, który pozwoli zebrać niezbędne dane do wprowadzenia usprawnień w pojeździe i wyprzedzić konkurencję podczas zawodów Formula Student. Nad takimi projektami pracują studenci z zespołu PGRacing Team.

Część badawcza projektu została podzielona na trzy odrębne centra badawcze. Dzięki temu projekt łączy w jednym zespole studentów zajmujących się różnymi dziedzinami nauki.

Układ telemetrii służy do zbierania danych podczas jazdy oraz przesyłania ich bezpośrednio i w trybie ciągłym (na żywo) z bolidu jadącego po torze Formula Student do reszty zespołu, która znajduje się w pobliżu toru. Powstaje on przy Centrum Technologii Cyfrowej. Ten układ pozwoli drużynie wprowadzać szybsze i bardziej trafne poprawki do swojego pojazdu, dzięki czemu będą mogli konkurować z najlepszymi zespołami na świecie.

Układ telemetrii ma składać się z czujników przemieszczenia liniowego, czujników temperatury opon, tensometrów, wyświetlacza oraz dodatkowych modułów do przesyłania danych.

Nadwozie monocoque – co to takiego?

Studenci pracują także przy Centrum Materiałów Przyszłości. Tu prowadzą prace nad badaniem kompozytów, które w przyszłości znajdą zastosowanie w nadwoziu ich pojazdu. Monocoque to nadwozie samonośne wykonane z włókna węglowego. Dzięki anizotropowości kompozytu możliwe jest stworzenie materiału o różnych własnościach w zależności od kierunku i uzyskanie wyższej wytrzymałości przy niższej wadze w porównaniu do standardowych materiałów konstrukcyjnych w motoryzacji.

W celu weryfikacji obliczeń i spełnienia wymagań regulaminowych przygotowane próbki kompozytu zostaną poddane badaniom. Wytrzymałość laminatu zależy od kierunku ułożenia, rodzaju zastosowanej tkaniny i liczby warstw. Próbki takie wykonuje się, aby określić, który układ jest optymalny.

Zastosowanie monocoque ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo kierowcy. Dodatkowym efektem zastosowania jednoczęściowego nadwozia jest znaczące zwiększenie sztywności struktury nośnej bolidu. Dzięki temu bolid będzie bardziej konkurencyjny i możliwa jest rywalizacja z zespołami Formuły Student ze ścisłej czołówki, które zbudowały w swojej historii już ponad 20 pojazdów – podkreślają członkowie zespołu PGRacing Team.

Redukcja zanieczyszczeń środowiska

Kolejnym centrum, przy którym pracuje zespół PGRacing Team, to Centrum Ekotech. Ten projekt badawczy zakłada zdobycie danych pozwalających określić opory ruchu w zależności od geometrii zawieszenia pojazdu. Wpłynie to na odzwierciedlenie danych bezpośrednio w charakterystyce spalania pojazdu podczas pracy silnika.

Jednocześnie te wyniki będą miały przełożenie na charakterystykę ilości spalin emitowanych do atmosfery. Badania wskażą, jak duży wpływ może mieć odpowiednio zaprojektowane zawieszenie na ilość emitowanych spalin i redukcję zanieczyszczeń środowiska.

Wyniki badań studenci zaprezentują na międzynarodowych konferencjach, między innymi podczas Międzynarodowego Seminarium Kół Naukowych przy Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie. Prace nad projektem potrwają do 2022 roku.

PGRacing Team działa przy kole naukowym Mechanik, którego opiekunem jest dr inż. Bogdan Ścibiorski.

174 wyświetleń