Poprzednia część

Pracownicy Zakładu Pojazdów Mechanicznych (1975 r.)

Pracownicy Zakładu Pojazdów Mechanicznych (1975 r.). Od lewej: inż. K. Żabczyński, mgr inż. K. Piasecki, mgr inż. S. Taryma, mgr inż. M. Wilga, G. Mężeński,  mgr inż. L. Jakusz, prof. zw. M. Dębicki, dr inż. A. Grabowski, doc. dr inż. W. Nowakowski,  mgr inż. R. Krupowicz

Zasłużeni pracownicy Katedry

Mieczysław Dębicki

Prof. zw. mgr inż. Mieczysław Dębicki urodził się 01.01.1905 roku w Warszawie, jako syn Zofii i Zdzisława Kle­mensa. Po ukoń­czeniu szóstej klasy gimnazjum w 1922 roku, wstąpił do Szkoły Morskiej w Tczewie, w której uzyskał maturę w 1924 roku, po czym przez rok odbywał praktykę okrętową na statkach pełno­morskich jako asystent maszynowy. Studia na Wydziale Mechanicznym Politechniki Warszawskiej rozpoczął w roku 1925. W 1929 roku przeniósł się na identyczny wydział Politechniki Lwowskiej, który ukończył w 1932 roku.

W tym też roku podjął pracę w Związku Właścicieli Przedsiębiorstw Samochodowych w Warszawie, skąd przeszedł do firmy Auto-Service, na stano­wisko kierownika warszta­tów samochodowych, a następnie do biura technicznego Fabryki Silników Lotniczych Polskich Zakładów SKODA na Okęciu. W 1934 roku został konstruktorem w Biurze Studiów Państwowego Zakładu Inżynierii, gdzie pracował w dziale podwoziowym, którym kie­rował od 1937 roku. Pod kierownictwem prof. Dębickiego i przy jego współ­udziale opracowano wiele projektów podwozi samo­chodowych: samochodu osobowego typu 403 (1936), samochodu ciężarowego o ładowności 4 ton typu 703 (1937) i typu 713 (1938), auto­busu typu 723 z odmianą na gaz ssany typu 723G (1939), popularnego samochodu osobo­wego A W (1938), wózka akumulatoro­wego (1939). Od 1936 roku wykła­dał równocześnie budowę samochodów w Państwowej Lotniczo-Samochodowej Szkole Technicznej w Warszawie.

Podczas okupacji niemieckiej działał czynnie w AK pod pseudonimem "Zygmunt". Był żołnie­rzem Oddziału Dyspozycyjnego MOTOR, przemia­nowanego później na Brygadę Dywersyjną "Broda-53", w skład której wchodził batalion "Zośka". Zadaniem zespołu dywersyjnego AK, kie­rowanego przez Dębickiego, było przygotowanie kra­dzionych samochodów niemieckich do akcji dywersyj­nych przez zmianę ich wyglądu zewnętrznego i wyposa­żenie w nowe tablice rejestracyjne oraz dokumenty. Dla ludzi wskazanych przez dowództwo pro­wadzono naukę jazdy oraz transportowano broń i materiały wybuchowe na akcje bojowe.

W 1945 roku prof. Dębicki zorganizował Państwowe Przedsiębiorstwo Transportowe w Bydgoszczy i Gdańsku oraz w kwietniu tegoż roku przystąpił do orga­nizacji Politechniki Gdańskiej, w której objął kierownictwo Katedry Pojazdów Mechanicznych jako zastępca profesora. W 1949 roku otrzymał nominację na prof. nadzwyczajnego, a w 1962 roku – na prof. zwyczajnego. W latach 1951-54 był dziekanem Wydziału Mechanicznego, a w latach 1956-59 prorekto­rem ds. nauki.

W latach 1946-50 brał udział w opracowaniu podwozia samochodu ciężarowego o ładowności 3,5 tony – STAR 20. Za pracę tę w 1949 roku prof. Dębicki wraz z zespołem otrzymał Nagrodę Państwową II stopnia. Pod jego kierunkiem prowadzono szereg prac konstruktorskich i badawczych, m.in.: badania silnika ciągnikowego URSUS 45 przy za­stosowaniu surówki spirytusowej jako paliwa (1950), badania prototypu silnika kutrowego RENAG (1951), badania wpływu stosowanego ole­ju samochodowego na zużycie silnika ciągnika ZETOR (1952), projekt koncepcyjny transportera opancerzonego (nagroda Ministra Obrony Narodo­wej w 1952 r.), opracowanie metodyki badawczej oraz stanowiska badawczego dla układów wtryskowych do silników wysokoprężnych (1954), opracowanie i wdrożenie metodyki badawczej ogumienia samochodowego (1960).

Następna część