Poprzednia część

Był także autorem wielu prac konstrukcyjnych, między innymi takich jak: „Tłoczniki i wykrojniki do części samochodu Star i motoroweru Komar” (1956), „Podwozie specjalne do jednostki pływającej” (1965), „Naczepa dłużycowa” (1966), przyczepa do transportu, konserwacji i transportu kabli o masie 15 ton, wyposażona we własny silnik i mechanizmy do rozwijania i zwijania kabli (1967), „Nowy sposób uruchamiania hamulca pomocniczego samochodu Star 660M1” (1969), „Urządzenie do badania przyczepności opon samochodów ciężarowych, o rozmiarach: 8.25¸12.00-20 do nawierzchni drogi, suchej lub mokrej” (1990).

Był również współautorem zespołowych konstrukcji, takich jak: „Redukcyjne przekładnie zębate” (1953), „Projekt odbudowy suwnicy w stoczni rzecznej w Głogowie” (1955), samochody specjalne (1951-1952 i 1957-1959), „Ruchoma stacja obsługi na bazie furgonu Nysa” (1961), „Podwozie wozu mieszkalnego” (1976), „Lekki wielozadaniowy transporter „Lewiatan” (2001).

Pełnił liczne funkcje organizacyjne i kierownicze: jako prodziekan Wydz. Budowy Maszyn (1973-1974), dyrektor Instytutu Mechaniki i Podstaw Konstrukcji Maszyn (1974-1981), Dziekan Wydz. Budowy Maszyn (1981-1987), kierownik Katedry Pojazdów i Maszyn Roboczych (1974-1991), pełnomocnik Rektora do spraw Współpracy z Zagranicą (1960-1966), pełnomocnik Rektora do spraw współpracy z Hochschule w Bremen (1981-1999).

Był wieloletnim członkiem rad naukowych: Instytutu Transportu Samochodowego w Warszawie, Ośrodka Badawczo Rozwojowego Przemysłu Oponiarskiego w Poznaniu, Rady programowej czaso­pisma „Technika Motoryzacyjna”. Był członkiem założycielem Polskiego Towarzystwa Naukowego Motoryzacji.

Został odznaczony Złotym Krzyżem Zasługi (1974), Krzyżem Kawalerskim Odrodzenia Polski (1983) i Medalem Komisji Edukacji Narodowej (1983). Od 1992 był Honorowym członkiem Senatu Hochschule w Bremen. Zmarł 27 lipca 2001 roku i został pochowany na cmentarzu komunalnym Srebrzysko.

Prof. Alfred Rachalski urodził się 12.12.1913 roku w Przemyślu w rodzinie nauczycielskiej. Studia inżynierskie odbył na Politechnice Warszawskiej. W czasie wojny przebywał w Warszawie, i brał udział w Powstaniu Warszawskim jako sanitariusz. W październiku 1945 r. rozpoczął pracę jako asystent w Katedrze Maszyn Dźwigowych i Przenośnikowych Politechniki Gdańskiej. W latach 1949-1951 został wysłany do Holandii i Węgier w celu odbioru dźwigów z importu. W 1955 roku jako adiunkt mgr inż. powołany został na stanowisko docenta. W roku akademickim 1956/57 otrzymał nominację na Kierownika Katedry Teorii Mechanizmów. Po odejściu na emeryturę prof. Łukasiewicza w 1959 r. został Kierownikiem Katedry Maszyn Przenośnikowych. Po otrzymaniu tytułu profesora nad­zwyczajnego w 1965 r. został kierownikiem nowo utworzonej Katedry Maszyn Dźwigowych i Budowlanych, która powstała z połączenia Katedry Maszyn Dźwigowych i Przenośnikowych z Katedrą Maszyn Budowlanych. Był promotorem prac doktorskich mgr. inż. Zygmunta Wierzchowskiego (obrona w 1963 roku) oraz mgr. inż. Jana Jura (obrona w 1967 roku). W lutym 1968 roku przerwał pracę w Katedrze z powodu skierowania go do pracy dydaktycznej w Narodowym Uniwersytecie Zairskim - Lovanium w Kinszasie, gdzie przebywał do końca września 1972 roku. W tym też roku po powrocie do kraju odszedł na emeryturę. Od 1966 roku był członkiem Gdańskiego Towarzystwa Naukowego. Był znanym i cenionym naukowcem i dydaktykiem.

W latach 80. prof. A. Rachalski utworzył największą na Wybrzeżu konspiracyjną bibliotekę zawierającą książki, czasopisma, ulotki, plakaty itp. - ukazujące się poza zasięgiem cenzury. Zbiory te udostępniał zainteresowanym. Po 1989 roku większość bogatego księgozbioru przekazał do bibliotek i zbiorów prywatnych, m.in. do Biblioteki PAN w Gdańsku. Dzięki staraniom Profesora w 1991 r. wyszło pierwsze polskie wydanie ”Opowiadań kołymskich” Warłama Szałamowa, w przekładzie Juliusza Baczyńskiego, a w rok później ukazał się pamiętnik polskiej Żydówki zatytułowany „Hana”. W ostatnich latach życia, Profesor napisał szereg szkiców literackich, wspomnieniowych, publicys­tycznych, które przekazywał pocztą internetową szerokiemu gronu swych przyjaciół. Można mieć nadzieję, że kiedyś ukażą się one drukiem. Szkice te oraz liczna korespondencja świadczą o niezwykle bogatej i wszechstronnej wiedzy Profesora. Zmarł 12.02.2003 roku i został pochowany na cmentarzu w Gdańsku-Oliwie.

Doc. dr inż. Jan Jur urodził się 05.02.1922 roku w Chojnicach. W roku akademickim 1951/52 rozpoczął pracę jako student Wydziału Mechanicznego w charakterze zastępcy asystenta w Katedrze Maszyn Dźwigowych i Przenośnikowych. Wykonywane wówczas przez Katedrę prace dla portów morskich nasunęły tematykę jego pracy doktorskiej, którą obronił w 1967 roku. Promotorem był prof. Alfred Rachalski. Na stanowisko docenta powołany został w 1972 roku. Jan Jur jest współautorem skryptu pt.: „Statyka ustrojów maszyn roboczych ciężkich”. Przez wiele lat współpracował z Ośrodkiem Badawczo-Rozwojowym Dźwignic i Urządzeń Transpor­towych w Bytomiu - Oddział w Gdańsku przy projektowaniu żurawi na rynek krajowy i na eksport, z Fabryką Urządzeń Okrętowych „Techmet” przy projektowaniu chwytni kontenerowych oraz z Polskim Rejestrem Statków przy opracowywaniu przepisów dotyczących żurawi pływających o dużym udźwigu. W 1991 roku odszedł na emeryturę jako zasłużony naukowiec i dydaktyk, cieszący się również uznaniem naukowców spoza uczelni. Zespół, w którym pracował, wyraźnie odczuł odejście swojego znakomitego Kolegi. Zmarł w sierpniu 2001 roku.

Następna część