DZIAŁALNOŚĆ DYDAKTYCZNA
Katedra Pojazdów i Maszyn Roboczych prowadziła zajęcia dydaktyczne dla następujących kierunków dyplomowania:
- Mechaniki i Budowy Maszyn (studia I i II stopnia stacjonarne oraz I stopnia niestacjonarne),
- Mechatroniki (studia I stopnia stacjonarne),
- Energetyki (studia I stopnia stacjonarne, jest to kierunek międzywydziałowy realizowany przy współpracy Wydziału Elektrotechniki i Automatyki, Wydziału Mechanicznego oraz Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa),
- Inżynierii Mechaniczno-Medycznej (II stopnia stacjonarne, jest to kierunek międzyuczelniany realizowany przy współpracy Wydziału Mechanicznego Politechniki Gdańskiej i Wydziału Lekarskiego Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego),
- Transport (studia I stopnia stacjonarne prowadzone przez Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska).
Zespół Pojazdów Mechanicznych prowadził wykłady, ćwiczenia i laboratoria na studiach dziennych i zaocznych z następujących przedmiotów: Pojazdy mechaniczne I i II, Pojazdy samochodowe, Środki i urządzenia transportu, Diagnostyka pojazdów mechanicznych, Ciągniki rolnicze i pojazdy specjalne, Koła i ogumienie, Kierowalność i stateczność samochodów, Badania pojazdów samochodowych, Teoria ruchu pojazdów, Osprzęt i automatyka samochodów, Eksploatacja pojazdów, Balistyka i dynamika broni strzeleckiej, Obsługa techniczna samochodów, Elektrotechnika i elektronika samochodów, Mechatronika w pojazdach i maszynach roboczych, Samochód a ekologia, Bezpieczeństwo pojazdów samochodowych, Akustyka i ochrona przed hałasem, Akustyka i ochrona słuchu, Podstawy ergonomii technicznej, BHP i ergonomia, Ergonomia w transporcie.
Zespół Maszyn Roboczych prowadził zajęcia dydaktyczne (wykłady, ćwiczenia, laboratoria) z przedmiotów: Wprowadzenie do techniki, Podstawy ergonomii technicznej, Maszyny dźwigowe i przenośniki, Maszyny drogowe, Środki i urządzenia transportu, Napędy i sterowanie maszyn roboczych. Zespół ten organizuje także zajęcia na terenie trójmiejskich przedsiębiorstw, eksploatujących dźwignice i przenośniki. Pewna liczba prac dyplomowych została wykonana celująco i znalazła zastosowanie w przemyśle.
Oba zespoły prowadziły prace przejściowe, seminaria dyplomowe oraz prace dyplomowe.
W roku 2009 dyplomant Katedry student Marek Łosik za swoją pracę dyplomową na temat: „Projekt układu zawieszenia przedniego do samochodu sportowego” (obronioną w roku akademickim 2007/2008) otrzymał wyróżnienie I stopnia w IX Edycji Ogólnopolskiego Konkursu o Dyplom i Nagrodę Prezesa SIMP na najlepszą pracę dyplomową o profilu mechanicznym. Promotorem pracy dyplomowej był dr inż. Ryszard Woźniak.
Studenci realizowali swoje prace dyplomowe w Katedrze nie tylko w postaci projektów. Bywa, że ramach ich prac dyplomowych powstawały stanowiska wykorzystywane w procesie dydaktycznym Katedry. Dzięki temu baza dydaktyczna Katedry wzbogaciła się między innymi o:
- stanowisko do badania szczelności i ciśnienia sprężania silnika samochodowego,
- stanowisko do prezentacji procesu włączania i wyłączania sprzęgła głównego ciernego samochodowego,
- stanowisko do prezentacji budowy sprzęgła dwumasowego samochodowego,
- stanowisko do prezentacji sposobu działania automatycznej skrzyni biegów samochodu osobowego,
- stanowisko do prezentacji sposobu działania skrzyni biegów przeznaczonej do pracy w ciągniku siodłowym,
- stanowisko do badania alternatorów samochodowych.