Obszar zainteresowań badawczych

Od 2021 roku Katedra Siłowni Morskich i Lądowych funkcjonuje pod zmienioną nazwą – Zakładu Siłowni Okrętowych. Podstawą infrastruktury naukowej i dydaktycznej zakładu są trzy laboratoria, w których realizowana jest większość prac naukowo-badawczych o charakterze eksperymentalnym: Laboratorium Paliw i Smarów, Laboratorium Diagnostyki Silników i Sprężarek Tłokowych oraz Laboratorium Maszyn i Systemów Okrętowych.

Obecnie w etatowej obsadzie zakładu znajduje się siedmiu nauczycieli akademickich. Zespół nauczycielski stanowi profesor tytularny, doktor habilitowany, trzech doktorów i dwóch magistrów z otwartymi przewodami doktorskimi. Każdy z nauczycieli specjalizuje się w zagadnieniach naukowych związanych z projektowaniem i eksploatacją maszyn i urządzeń złożonych systemów energetycznych siłowni okrętowych i różnego rodzaju obiektów oceanotechnicznych.

Katedra prowadzi zajęcia dydaktyczne i prace badawcze dotyczące projektowania siłowni okrętowych oraz ich systemów. Działalność ta obejmuje: projektowania siłowni okrętowych z uwzględnieniem niezawodności, diagnostyki i bezpieczeństwa ich funkcjonowania oraz decyzyjnego sterowania procesem eksploatacji okrętowych silników spalinowych z uwzględnieniem wybranych kryteriów optymalizacji.

W 2007 r. zakład wznowił wydawanie czasopisma naukowego Journal of Polish CIMEEAC, w którym zamieszczane są, po uzyskaniu pozytywnych recenzji, publikacje związane z tematyką cyklicznej Międzynarodowej Konferencji Naukowo-Technicznej EXPLO-DIESEL & GAS TURBINE - Utrzymanie w ruchu silników spalinowych o zapłonie samoczynnym i turbinowych silników spalinowych z uwzględnieniem ochrony środowiska.

Czasopismo to powstało w odpowiedzi na zapotrzebowanie środowiska naukowego biorącego udział we wspomnianej konferencji i nawiązuje do tematyki CIMAC (International Congress on Combustion Engines). Wszystkie artykuły są publikowane w języku angielskim.

Czasopismo jest rocznikiem składającym się z dwóch do czterech zeszytów.

http://www.polishcimeeac.pl/index.html

Wybrane realizowane ostatnio programy badawcze

Projekt naukowo-badawczy dofinansowany (50%) przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Morskiej w Gdańsku Nr RX-01/2015 + aktualizacja, Umowa nr WFOŚ/D/201/172/2015. pt: "Budowa stanowiska laboratoryjnego do badania innowacyjnej metody suchej odsiarczania spalin silnika zasilanego paliwem pozostałościowym".  Termin realizacji 1.03.2015-30.09.2016 r. Raport z realizacji projektu I i II część. Politechnika Gdańska, odpowiednio: ss. 39 i 38.

Projekt badawczy własny Nr N509494638 finansowany przez MNiSW pt.: „Decyzyjne sterowanie procesem eksploatacji układów korbowo-tłokowych silników napędu głównego statków morskich z zastosowaniem diagnostyki technicznej oraz uwzględnieniem bezpieczeństwa i ochrony środowiska.” Kierownik projektu: prof. dr hab. inż. Jerzy Girtler - Politechnika Gdańska, Wydział Oceanotechniki i Okrętownictwa, 2010-2013 r.

Projekt badawczy własny Nr N509494638 finansowany przez MNiSW pt.: „Identyfikacja stanu technicznego układów korbowo-tłokowych silników o zapłonie samoczynnym ze szczególnym uwzględnieniem emisji akustycznej jako sygnału diagnostycznego”. Kierownik projektu: prof. dr hab. inż. Jerzy Girtler - Politechnika Gdańska, Wydział Oceanotechniki i Okrętownictwa, 2006-2009 r.

Projekt badawczy własny Nr N509494638 finansowany przez MNiSW pt.: „Kształtowanie bezpieczeństwa działania systemów energetycznych środków transportowych na przykładzie systemów okrętowych”. Kierownik projektu: prof. dr hab. inż. Jerzy Girtler - Politechnika Gdańska, Wydział Oceanotechniki i Okrętownictwa, 2006-2009 r.