Protoplastą Zakładu Siłowni Okrętowych była Katedra Zastosowania i Użytkowania Maszyn Okrętowych, którą powołano formalnie wraz z innymi katedrami Wydziału Budowy Okrętów w dniu 16 marca 1946 r. na mocy rozporządzenia Ministra Oświaty Nr 4 z dn. 16.03.1946 r. (z mocą obowiązującą od dnia 1.10.1945 r.).
Kierownikiem, organizatorem i wykładowcą katedry został prof. kontraktowy – mgr inż. Hilary Sipowicz, przed wojną dyrektor i wykładowca Wydziału Technicznego Szkoły Podchorążych Marynarki Wojennej w Toruniu, po wojnie współorganizator Wyższej Szkoły Oficerskiej Marynarki Wojennej w Gdyni i komandor-główny mechanik Floty Marynarki Wojennej w latach 1945–1947.
W grudniu 1949 r., po aresztowaniu prof. H. Sipowicza, haniebnie oskarżonego przez ówczesne władze o sabotaż przy remontach okrętów, wykłady przejmuje na okres przejściowy mgr inż. Roman Peszkowski, jako wykładowca dochodzący, a od września 1950 r. adiunkt katedry mgr inż. Janusz Staliński, który pełnił jednocześnie obowiązki kierownika katedry.
We wrześniu 1951 r. mgr inż. Janusz Staliński zostaje mianowany zastępcą profesora i powołany na stanowisko kierownika katedry.
Z dniem 1.09.1952 r. powołano Katedrę Siłowni Okrętowych, przy równoczesnym zlikwidowaniu Katedry Zastosowania i Użytkowania Maszyn Okrętowych. Pierwszym kierownikiem Katedry Siłowni Okrętowych został z-ca prof. mgr inż. Janusz Staliński powołany kolejno na stanowisko docenta w 1959 r. i profesora nadzwyczajnego w 1971 r.
W 1957 r. prof. Hilary Sipowicz został zrehabilitowany i zwolniony z więzienia. W tymże roku powrócił do pracy w Politechnice Gdańskiej, obejmując ponownie stanowisko kierownika katedry.
Od 1960 r. ponownie kierownikiem katedry został prof. Janusz Staliński, który na tym stanowisku był do 1977 r. Prof. Staliński funkcję kierownika pełnił jeszcze w latach 1983–1985.
W dniu 1.10.1969 r., wraz ze zmianami organizacyjnymi Uczelni i powołaniem Instytutu Okrętowego na prawach Wydziału, Katedra Siłowni Okrętowych została przekształcona w naukowo-dydaktyczny Zakład Siłowni Okrętowych.
W gronie nauczycieli pełniących obowiązki kierownika Zakładu Siłowni Okrętowych znajduje się doc. dr inż. Przemysław Urbański. Funkcję tę sprawował dwukrotnie: w latach 1977–1981 i 1985–1989.
W latach 1981–1983 funkcję kierownika zakładu pełnił  mgr inż. Augustyn Kubiak.
Następcą doc. Urbańskiego na stanowisku kierownika zakładu był prof. dr inż. Władysław Wojnowski, absolwent Wydziału Budowy Okrętów Politechniki Gdańskiej z 1952 r., który pełnił tę funkcję w latach 1989–1992. Działalność dydaktyczna profesora Wojnowskiego obejmowała 52 lata, z czego 35 lat w Akademii Marynarki Wojennej oraz 16 lat w Politechnice Gdańskiej, w tym 6 lat w obu uczelniach równocześnie
W roku 1990, wraz z powołaniem Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa, została przywrócona nazwa Katedra Siłowni Okrętowych. W 1992 r., po przejściu na emeryturę prof. Wojnowskiego, pełniącym obowiązki kierownika katedry został dr hab. inż. Andrzej Balcerski, absolwent Wydziału Budowy Okrętów z 1961 roku. Prof. Balcerski rok później przeszedł na Wydział Mechaniczny do Katedry Silników Spalinowych.
W latach  1993–1999 kierownikiem Katedry Siłowni Okrętowych był prof. dr inż. Alfred Brandowski. Prof. Brandowski był również absolwentem Wydziału Budowy Okrętów Politechniki Gdańskiej (w 1952 r. ukończył studia inżynierskie, a w 1957 r. studia magisterskie).
Od października 1999 r. do końca stycznia 2000 r. pełniącym obowiązki kierownika katedry był dr inż. Janusz Lemski.
Od lutego 2000 r. do lipca 2012 r. funkcję kierownika katedry sprawował prof. dr hab. inż. Jerzy Girtler, kmdr w stanie spoczynku. W tym okresie została rozszerzona aktywność naukowa katedry, która dotyczyła głównie takich obszarów wiedzy jak: projektowanie siłowni okrętowej z uwzględnieniem warunków ich eksploatacji w warunkach stochastycznych, eksploatację siłowni i ich urządzeń z uwzględnieniem ich trwałości, niezawodności, bezpieczeństwa i diagnostyki technicznej oraz sterowania procesami eksploatacji tych urządzeń z uwzględnieniem teorii decyzyjnych procesów semi-markowskich i statystycznej teorii decyzji.
1.10.2010 r. Katedrę Siłowni Okrętowych przemianowano na Katedrę Siłowni Morskich i Lądowych.
Od 1 lipca 2012 roku obowiązki kierownika Katedry Siłowni Morskich i Lądowych pełnił prof. dr hab. inż. Zbigniew Korczewski, absolwent Wydziału Mechaniczno-Elektrycznego Wyższej Szkoły Marynarki Wojennej (obecnie Akademii Marynarki Wojennej) w Gdyni. Podczas 30-letniej służby w MW zajmował, między innymi, stanowiska inżyniera mechanika okrętowego oraz metrologa flotylli okrętów. Doświadczenia eksploatacyjne zdobyte podczas służby na okrętach stały się inspiracją do podjęcia działalności naukowo-badawczej: początkowo (od 19.01.1991 r.) w Akademii Marynarki Wojennej, a od 1.10.2009 r. na Politechnice Gdańskiej.
Od stycznia 2021 r. rozpoczął działalność Wydział Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa, który powstał w wyniku połącznia Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa i Wydziału Mechanicznego. Dawny Wydział Oceanotechniki i Okrętownictwa stał się Instytutem Oceanotechniki i Okrętownictwa, zaś Katedra Siłowni Morskich i Lądowych została przemianowana na Zakład Siłowni Okrętowych.