Baza Laboratoryjna
Wielomaszynowe stanowisko laboratoryjne
Składa się z czterech niezależnych zespołów:
- zespołu czterosuwowego silnika wysokoprężnego Andoria S320 z hamulcem umożliwiającym obciążenie silnika w całym zakresie pola jego osiągów z wbudowanym przetwornikiem momentu obrotowego oraz czujnikiem prędkości obrotowej.
Dedykowany system pomiarowo – sterujący hamulca umożliwia pełną automatyzację badań, czyli:
- programowanie cykli badawczych,
- programowe sterowanie silnikiem - tryby regulacji umożliwiające pracę ze stałą prędkością oraz stałym momentem kontrolowanym przez dawkę paliwa lub prędkość obrotową,
- akwizycję i archiwizację wyników badań.
- zespołu czterosuwowego silnika wysokoprężnego Faryman typ D10 obciążanego prądnicą prądu stałego, przystosowanego do pomiaru ciśnień wewnątrzcylindrowych z zastosowaniem standardowych indykatorów oraz optycznych czujników ciśnienia firmy Optrand.
- wirówki paliwa i oleju MAB104B-24 z osprzętem.
- stanowisko do testowania pomp i wymienników ciepła
Mobilny system diagnozujący
W skład systemu diagnozującego wchodzą następujące przyrządy pomiarowe:
- cyfrowy indykator ciśnienia w cylindrach typu LEMAG PREMET C firmy LEHMAN & MICHELS GmbH
- wideoendoskop pomiarowy typu XLG3 firmy EVEREST VIT - umożliwiający inspekcję przestrzeni wewnętrznych maszyn i urządzeń przemysłowych, zamkniętych profili konstrukcyjnych (np. zbiorników) itp., przez istniejące, lub specjalnie wykonane otwory technologiczne o średnicy powyżej 7 mm.
- cyfrowy rejestrator i analizator drgań typu SVAN 956 firmy SVANTEK
- wielokanałowy analizator stanu dynamicznego łożysk tocznych z wykorzystaniem metody impulsów udarowych SPM LEONOVA EMERALD
- analizator spalin TESTO 350 umożliwiający długookresowe pomiary skłądu chemicznego spalin wylotowych silników okrętowych
- termohigrometr TESTO 400
- kamera termowizyjna NEC THERMOGEAR G30
Laboratorium Paliw i Smarów
Zakres badań laboratoryjnych oferowanych przez Laboratorium Paliw i Smarów Katedry Siłowni Morskich i Lądowych:
- badania laboratoryjne własności fizyko-chemicznych olejów smarnych i paliw ciekłych
- identyfikacja stanu technicznego głównych układów funkcjonalnych silników spalinowych i sprężarek w oparciu o wyniki badań diagnostycznych
- ocena własności smarowych oraz badanie wpływu olejów i smarów na powierzchniowe zużycie zmęczeniowe tzw. spaling i pitting elementów pracujących na wysoko obciążonym styku smarowym. Badania wykonywane są na aparacie czterokulowym T-02 i T-03 wyprodukowanym przez Instytut Technologii i Eksploatacji Radom
- pomiary lepkości kinematycznej i dynamicznej paliw i olejów smarnych za pomocą lepkościomierza kinematycznego VC012 Visco Clock firmy SCHOTT GERATE GmbH i Lepkościomierza rotacyjnego (cyfrowego) DV-1P firmy Anton Paar GmbH
- pomiary liczby zasadowej TBN i zawartości wody za pomocą celki elektrochemicznej i zestawu do określania liczby kwasowej firmy Kittiwake Development Ltd.
- pomiary temperatury zapłonu i temperatury palenia za pomocą aparatu HFP 386 –Cleveland firmy WALTER HERZOG GmbH i aparatu HFP 380 – PENSKY-MARTENS firmy WALTER HERZOG GmbH
- określanie gęstości olejów i paliw za pomocą przenośnego aparatu DMA 35N PETROL firmy Anton Paar GmbH
- oznaczanie temperatury kroplenia smarów oraz separacji oleju ze smarów za pomocą aparatu firmy Petrotest Instruments GmbH & Co. KG
Stanowisko do badań energetycznych obrotowych układów mechanicznych
- Stanowisko zbudowane na podstawie maszyny wytrzymałościowej firmy SCHENCK, pierwotnie zaprojektowanej do przeprowadzania badań służących określeniu granicy zmęczenia materiałów konstrukcyjnych przy obustronnym zginaniu. Podstawową zaletą maszyny zmęczeniowej jest równomierne obciążanie próbki na całej jej długości czystym momentem skrętno-gnącym co może odpowiadać pracy wału napędowego w warunkach utraty współosiowości linii wałów. Podobnie jak w pełnowymiarowym układzie napędowym prędkość obrotowa maszyny Schenck'a jest stabilizowana. W czasie pracy modelu fizycznego obserwowane są następujące sygnały pomiarowe:
- prędkości obrotowa i moment obrotowy w miejscu jej pomiaru,
- przyspieszenia drgań, emisji akustycznej,
- ugięcia wałka napędowego,
- napięcie i natężenie prądu elektrycznego silnika napędowego,
- termogramy węzłów łożyskowych wraz z łączącym je wałkiem napędowym.
Pracownia Bezpieczeństwa, Niezawodności i Diagnostyki
Pracownia komputerowa stwarzająca w szerokie możliwości w zakresie jej wykorzystania zarówno do celów dydaktycznych jak i naukowo – badawczych.
Od strony sprzętowej jest to obecnie 15 stacji roboczych pracujących w sieci lokalnej oraz konsola operatorska (wraz z obsługującym ja komputerem) symulatora siłowni okrętowej MER/MEC firmy Unitest.
Wyposażenie sprzętowe umożliwiło ponadto instalację następujących pakietów symulatorów siłownianych firmy UNITEST:
- LER3D – symulator siłowni z wolnoobrotowym silnikiem napędu głównego
- MED3D – symulator siłowni ze średnioobrotowym silnikiem napędu głównego
- DE3D – symulator spalinowo – elektrycznego, okrętowego układu napędowego
- Autonomiczny pakiet oprogramowania pomocniczego „Marine Trening Software” umożliwiający interaktywne nauczanie zasad funkcjonowania podstawowych urządzeń i instalacji siłownianych oraz ogólnookrętowych
- Symulator diagnostyczny Turbo Diesel 5
Oprócz wymienionych wyżej na komputerach zainstalowane zostały elektroniczne wersje dokumentacji technicznej urządzeń i wyposażenia okrętowego.