Kierownik
dr hab. inż. Rafał Szłapczyński, prof. PG
Obszar zainteresowań badawczych
- Modelowanie doku pływającego
- Modelowanie za pomocą powierzchni NURBS
- Pogodowe prowadzenie statków (weather routing)
- statki motorowe i żaglowe
- metody deterministyczne lub metaheurystyki
- optymalizacja jedno i wielokryterialna
- Planowanie i wybór wielokryterialny manewrów antykolizyjnych statku konwencjonalnego lub autonomicznego (MASS)
- Zastosowanie sztucznych sieci neuronowych
- do monitoringu wymiany ciepła w elektrowni
- w systemach dynamicznego pozycjonowania statków
- Wielokryterialne algorytmy ewolucyjne i pokrewne metaheurystyki
Wybrane najważniejsze osiągnięcia z ostatnich lat
- Uzyskanie finansowania trzech projektów międzynarodowych
- wysokobudżetowego projektu DigiFloDock
- dwu niskobudżetowych projektów: Routing, CADMUSS
Wybrane najważniejsze publikacje
- Niksa-Rynkiewicz T., Szewczuk-Krypa N., Witkowska A., Cpałka K., Zalasiński M. and Cader A. Monitoring Regenerative Heat Exchanger in Steam Power Plant by Making Use of the Recurrent Neural Network. Journal of Artificial Intelligence and Soft Computing Research, Vol.11 (Issue 2), pp. 143-155, 2021. https://doi.org/10.2478/jaiscr-2021-0009
- Zalasiński M., Niksa-Rynkiewicz T., Cpałka K. Dynamic Signature Vertical Partitioning Using Selected Population-Based Algorithms. Lecture Notes in Computer Science, vol 12855. Springer, 2021. https://doi.org/10.1007/978-3-030-87897-9_45
- Szlapczynski R., Szlapczynska J.: W-dominance: Tradeoff-inspired dominance relation for preference-based evolutionary multi-objective optimization, Swarm and Evolutionary Computation Vol. 63, 2021 https://doi.org/10.1016/j.swevo.2021.100866
- Szlapczynski R., Szlapczynska J.: A ship domain-based model of collision risk for near-miss detection and Collision Alert Systems, Reliability Engineering & System Safety, Vol. 214, 2021. https://doi.org/10.1016/j.ress.2021.107766
- Szlapczynska J., Szlapczynski R., Preference-based evolutionary multi-objective optimization in ship weather routing, Applied Soft Computing, Volume 84, 2019. https://doi.org/10.1016/j.asoc.2019.105742
- Szłapczyński R., Krata P.: Determining and visualizing safe motion parameters of a ship navigating in severe weather conditions. Ocean Eng. 158, 2018. https://doi.org/10.1016/j.oceaneng.2018.03.092
- Szlapczynski R., Krata P., Szlapczynska J.: Ship domain applied to determining distances for collision avoidance manoeuvres in give-way situations. Ocean Eng. 165, 2018. https://doi.org/10.1016/j.oceaneng.2018.07.041
Wybrane realizowane ostatnio programy badawcze
- DigiFloDock - "A Floating Dock Digital Twin towards Efficient, Safer and Autonomous Docking Operations„; PolNor 2019 (Fundusze norweskie i EOG - Polski Program Badań Stosowanych), 2021-2024, kierownik: dr inż. Aleksander Kniat
- opracowanie modelu komputerowego do symulacji procesów automatycznego dokowania i oddziaływań pomiędzy dokiem pływającym a statkiem
- testowanie systemów automatycznego sterowania dokiem
- predykcja przebiegu dokowania (unikanie zagrożeń i wypadków)
- CADMUSS, „Collision Avoidance Domain-Method Used by Ships and aShore”; MarTERA (ERA-NET CO-FUND), 2020-2023, kierownik: dr hab. inż. Rafał Szłapczyński
- ROUTING, „Ship Routing Accounting for Changeable Sea Conditions”; MarTERA (ERA-NET CO-FUND), 2018-2021, kierownik: dr hab. inż. Rafał Szłapczyński