Kierownik

prof. dr hab. inż. Zbigniew Korczewski

Obszar zainteresowań badawczych

Od 2021 roku Katedra Siłowni Morskich i Lądowych funkcjonuje pod zmienioną nazwą – Zakładu Siłowni Okrętowych. Podstawą infrastruktury naukowej i dydaktycznej zakładu są trzy laboratoria, w których realizowana jest większość prac naukowo-badawczych o charakterze eksperymentalnym: Laboratorium Paliw i Smarów, Laboratorium Diagnostyki Silników i Sprężarek Tłokowych oraz Laboratorium Maszyn i Systemów Okrętowych.

Obecnie w etatowej obsadzie zakładu znajduje się dziewięciu nauczycieli akademickich. Zespół nauczycielski stanowi profesor tytularny, doktor habilitowany, pięciu doktorów i dwóch magistrów z otwartymi przewodami doktorskimi. Każdy z nauczycieli specjalizuje się w zagadnieniach naukowych związanych z projektowaniem i eksploatacją maszyn i urządzeń złożonych systemów energetycznych siłowni okrętowych i różnego rodzaju obiektów oceanotechnicznych.

Katedra prowadzi zajęcia dydaktyczne i prace badawcze dotyczące projektowania siłowni okrętowych oraz ich systemów. Działalność ta obejmuje: projektowania siłowni okrętowych z uwzględnieniem niezawodności, diagnostyki i bezpieczeństwa ich funkcjonowania oraz decyzyjnego sterowania procesem eksploatacji okrętowych silników spalinowych z uwzględnieniem wybranych kryteriów optymalizacji.

W 2007 r. zakład wznowił wydawanie czasopisma naukowego Journal of Polish CIMEEAC, w którym zamieszczane są, po uzyskaniu pozytywnych recenzji, publikacje związane z tematyką cyklicznej Międzynarodowej Konferencji Naukowo-Technicznej EXPLO-DIESEL & GAS TURBINE - Utrzymanie w ruchu silników spalinowych o zapłonie samoczynnym i turbinowych silników spalinowych z uwzględnieniem ochrony środowiska.

Czasopismo to powstało w odpowiedzi na zapotrzebowanie środowiska naukowego biorącego udział we wspomnianej konferencji i nawiązuje do tematyki CIMAC (International Congress on Combustion Engines). Wszystkie artykuły są publikowane w języku angielskim.

Czasopismo jest rocznikiem składającym się z dwóch do czterech zeszytów.

http://www.polishcimeeac.pl/index.html

Baza Laboratoryjna

Wielomaszynowe stanowisko laboratoryjne

Składa się z czterech niezależnych zespołów:

  • zespołu czterosuwowego silnika wysokoprężnego Andoria S320 z hamulcem umożliwiającym obciążenie silnika w całym zakresie pola jego osiągów z wbudowanym przetwornikiem momentu obrotowego oraz czujnikiem prędkości obrotowej.

Dedykowany system pomiarowo – sterujący hamulca umożliwia pełną automatyzację badań, czyli:

  • programowanie cykli badawczych,
  • programowe sterowanie silnikiem - tryby regulacji umożliwiające pracę ze stałą prędkością oraz stałym momentem kontrolowanym przez dawkę paliwa lub prędkość obrotową,
  • akwizycję i archiwizację wyników badań.
  • zespołu czterosuwowego silnika wysokoprężnego Faryman typ D10 obciążanego prądnicą prądu stałego, przystosowanego do pomiaru ciśnień wewnątrzcylindrowych z zastosowaniem standardowych indykatorów oraz optycznych czujników ciśnienia firmy Optrand.
  • wirówki paliwa i oleju MAB104B-24 z osprzętem.
  • stanowisko do testowania pomp i wymienników ciepła
Mobilny system diagnozujący

W skład systemu diagnozującego wchodzą następujące przyrządy pomiarowe:

  • cyfrowy indykator ciśnienia w cylindrach typu LEMAG PREMET C firmy LEHMAN & MICHELS GmbH
  • wideoendoskop pomiarowy typu XLG3 firmy EVEREST VIT - umożliwiający inspekcję przestrzeni wewnętrznych maszyn i urządzeń przemysłowych, zamkniętych profili konstrukcyjnych (np. zbiorników) itp., przez istniejące, lub specjalnie wykonane otwory technologiczne o średnicy powyżej 7 mm.
  • cyfrowy rejestrator i analizator drgań typu SVAN 956 firmy SVANTEK
  • wielokanałowy analizator stanu dynamicznego łożysk tocznych z wykorzystaniem metody impulsów udarowych SPM LEONOVA EMERALD
  • analizator spalin TESTO 350 umożliwiający długookresowe pomiary skłądu chemicznego spalin wylotowych silników okrętowych
  • termohigrometr TESTO 400
  • kamera termowizyjna NEC THERMOGEAR G30
Laboratorium Paliw i Smarów

Zakres badań laboratoryjnych oferowanych przez Laboratorium Paliw i Smarów Katedry Siłowni Morskich i Lądowych:

  • badania laboratoryjne własności fizyko-chemicznych olejów smarnych i paliw ciekłych
  • identyfikacja stanu technicznego głównych układów funkcjonalnych silników spalinowych i sprężarek w oparciu o wyniki badań diagnostycznych
  • ocena własności smarowych oraz badanie wpływu olejów i smarów na powierzchniowe zużycie zmęczeniowe tzw. spaling i pitting elementów pracujących na wysoko obciążonym styku smarowym. Badania wykonywane są na aparacie czterokulowym T-02 i T-03 wyprodukowanym przez Instytut Technologii i Eksploatacji Radom
  • pomiary lepkości kinematycznej i dynamicznej paliw i olejów smarnych za pomocą lepkościomierza kinematycznego VC012 Visco Clock firmy SCHOTT GERATE GmbH i Lepkościomierza rotacyjnego (cyfrowego) DV-1P firmy Anton Paar GmbH
  • pomiary liczby zasadowej TBN i zawartości wody za pomocą celki elektrochemicznej i zestawu do określania liczby kwasowej firmy Kittiwake Development Ltd.
  • pomiary temperatury zapłonu i temperatury palenia za pomocą aparatu HFP 386 –Cleveland firmy WALTER HERZOG GmbH i aparatu HFP 380 – PENSKY-MARTENS firmy WALTER HERZOG GmbH
  • określanie gęstości olejów i paliw za pomocą przenośnego aparatu DMA 35N PETROL firmy Anton Paar GmbH
  • oznaczanie temperatury kroplenia smarów oraz separacji oleju ze smarów za pomocą aparatu firmy Petrotest Instruments GmbH & Co. KG
Stanowisko do badań energetycznych obrotowych układów mechanicznych
  • Stanowisko zbudowane na podstawie maszyny wytrzymałościowej firmy SCHENCK, pierwotnie zaprojektowanej do przeprowadzania badań służących określeniu granicy zmęczenia materiałów konstrukcyjnych przy obustronnym zginaniu. Podstawową zaletą maszyny zmęczeniowej jest równomierne obciążanie próbki na całej jej długości czystym momentem skrętno-gnącym co może odpowiadać pracy wału napędowego w warunkach utraty współosiowości linii wałów. Podobnie jak w pełnowymiarowym układzie napędowym prędkość obrotowa maszyny Schenck'a jest stabilizowana. W czasie pracy modelu fizycznego obserwowane są następujące sygnały pomiarowe:
    •  prędkości obrotowa i moment obrotowy w miejscu jej pomiaru,
    •  przyspieszenia drgań, emisji akustycznej,
    • ugięcia wałka napędowego,
    • napięcie i natężenie prądu elektrycznego silnika napędowego,
    • termogramy węzłów łożyskowych wraz z łączącym je wałkiem napędowym.
Pracownia Bezpieczeństwa, Niezawodności i Diagnostyki

Pracownia komputerowa stwarzająca w szerokie możliwości w zakresie jej wykorzystania zarówno do celów dydaktycznych jak i naukowo – badawczych.

Od strony sprzętowej jest to obecnie 15 stacji roboczych pracujących w sieci lokalnej oraz konsola operatorska (wraz z obsługującym ja komputerem) symulatora siłowni okrętowej MER/MEC firmy Unitest.

Wyposażenie sprzętowe umożliwiło ponadto instalację następujących pakietów symulatorów siłownianych firmy UNITEST:

  • LER3D – symulator siłowni z wolnoobrotowym silnikiem napędu głównego
  • MED3D – symulator siłowni ze średnioobrotowym silnikiem napędu głównego
  • DE3D – symulator spalinowo – elektrycznego, okrętowego układu napędowego
  • Autonomiczny pakiet oprogramowania pomocniczego „Marine Trening Software” umożliwiający interaktywne nauczanie zasad funkcjonowania podstawowych urządzeń i instalacji siłownianych oraz ogólnookrętowych
  • Symulator diagnostyczny Turbo Diesel 5

Oprócz wymienionych wyżej na komputerach zainstalowane zostały elektroniczne wersje dokumentacji technicznej urządzeń i wyposażenia okrętowego.

Wybrane najważniejsze osiągnięcia z ostatnich lat

Tutaj jeszcze coś napiszę (K. Marszałkowski)

Wybrane najważniejsze publikacje

  • Korczewski, Z. (2021). Methodology for determining the elemental composition, as well as energy and ignition properties of the low-sulfur marine fuels. Combustion Engines. https://doi.org/10.19206/ce-141573
  • Korczewski, Z. (2021). TEST METHOD FOR DETERMINING THE CHEMICAL EMISSIONS OF A MARINE DIESEL ENGINE EXHAUST IN OPERATION. Polish Maritime Research28, 76-87.
  • Korczewski, Z., & Marszałkowski, K. (2021). ENERGY ANALYSIS OF THE PROPULSION SHAFT FATIGUE PROCESS IN A ROTATING MECHANICAL SYSTEM PART III DIMENSIONAL ANALYSIS. Polish Maritime Research28, 72-77. https://doi.org/10.2478/pomr-2021-0023
  • Korczewski, Z., & Marszałkowski, K. (2020). ENERGY ANALYSIS OF THE PROPULSION SHAFT FATIGUE PROCESS IN A ROTATING MECHANICAL SYSTEM PART II IDENTIFICATION STUDIES – DEVELOPING THE FATIGUE DURABILITY MODEL OF A DRIVE SHAFT. Polish Maritime Research27, 120-124. https://doi.org/10.2478/pomr-2020-0033
  • Korczewski, Z., & Marszałkowski, K. (2018). ENERGY ANALYSIS OF PROPULSION SHAFT FATIGUE PROCESS IN ROTATING MECHANICAL SYSTEM PART I TESTING SIGNIFICANCE OF INFLUENCE OF SHAFT MATERIAL FATIGUE EXCITATION PARAMETERS. Polish Maritime Research25(S1(97), 211-217.
  • Korczewski, Z. (2017). Diagnostyka eksploatacyjna okrętowych silników spalinowych - tłokowych i turbinowych. 1-451.
  • Korczewski, Z. (2016). EXHAUST GAS TEMPERATURE MEASUREMENTS IN DIAGNOSTICS OF TURBOCHARGED MARINE INTERNAL COMBUSTION ENGINES PART II DYNAMIC MEASUREMENTS. Polish Maritime Research, 23(1(89), 68-76. https://doi.org/10.1515/pomr-2016-0010
  • Girtler, J., & Rudnicki, J. (2021). The Matter of Decision-Making Control Over Operation Processes of Marine Power Plant Systems with the Use of their Models in the form of Semi-Markov Decision-Making Processes. Polish Maritime Research, 28, 116-126. https://doi.org/10.2478/pomr-2021-0011
  • Rudnicki, J. (2020). Stanowisko laboratoryjne do badania procesów wibroakustycznych w rejonie głowicy cylindrowej silnika z zapłonem samoczynnym - wyniki badań pilotażowych. Journal of Polish CIMAC, 15, 102-115.
  • Tomporowski, A., Al - Zubiedy, A., Flizikowski, J., Kruszelnicka, W., Bałdowska-Witos, P., & Rudnicki, J. (2019). ANALYSIS OF THE PROJECT OF INNOVATIVE FLOATING TURBINE. Polish Maritime Research, 26, 124-133. https://doi.org/10.2478/pomr-2019-0074
  • Labeckas, G., Slavinskas, S., Rudnicki, J., & Zadrąg, R. (2018). The Effect of Oxygenated Diesel-N-Butanol Fuel Blends on Combustion, Performance, and Exhaust Emissions of a Turbocharged CRDI Diesel Engine. Polish Maritime Research, 25(1(97), 108-120. https://doi.org/10.2478/pomr-2018-0013
  • Puzdrowska, P. (2021). Application of the F-statistic of the Fisher-Snedecor distribution to analyze the significance of the effect of changes in the compression ratio of a diesel engine on the value of the specific enthalpy of the exhaust gas flow. Combustion Engines, 186, 80-88. https://doi.org/10.19206/ce-141346
  • Puzdrowska, P. (2020). Evaluation of the significance of the effect of the active cross-sectional area of the inlet air channel on the specific enthalpy of the exhaust gas of a diesel engine using statistics F of the Fisher-Snedecor distribution. Combustion Engines, 182, 10-15. https://doi.org/10.19206/ce-2020-302
  • Puzdrowska, P. (2019). Identification of damages in the inlet air duct of a diesel engine based on exhaust gas temperature measurements. Combustion Engines, 177, 108-112. https://doi.org/10.19206/ce-2019-219
  • Puzdrowska, P. (2018). Signal filtering method of the fast-varying diesel exhaust gas temperature. Combustion Engines, 175(4), 48-52. https://doi.org/10.19206/ce-2018-407

Wybrane realizowane ostatnio programy badawcze

Projekt naukowo-badawczy dofinansowany (50%) przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Morskiej w Gdańsku Nr RX-01/2015 + aktualizacja, Umowa nr WFOŚ/D/201/172/2015. pt: "Budowa stanowiska laboratoryjnego do badania innowacyjnej metody suchej odsiarczania spalin silnika zasilanego paliwem pozostałościowym".  Termin realizacji 1.03.2015-30.09.2016 r. Raport z realizacji projektu I i II część. Politechnika Gdańska, odpowiednio: ss. 39 i 38.

Projekt badawczy własny Nr N509494638 finansowany przez MNiSW pt.: „Decyzyjne sterowanie procesem eksploatacji układów korbowo-tłokowych silników napędu głównego statków morskich z zastosowaniem diagnostyki technicznej oraz uwzględnieniem bezpieczeństwa i ochrony środowiska.” Kierownik projektu: prof. dr hab. inż. Jerzy Girtler - Politechnika Gdańska, Wydział Oceanotechniki i Okrętownictwa, 2010-2013 r.

Projekt badawczy własny Nr N509494638 finansowany przez MNiSW pt.: „Identyfikacja stanu technicznego układów korbowo-tłokowych silników o zapłonie samoczynnym ze szczególnym uwzględnieniem emisji akustycznej jako sygnału diagnostycznego”. Kierownik projektu: prof. dr hab. inż. Jerzy Girtler - Politechnika Gdańska, Wydział Oceanotechniki i Okrętownictwa, 2006-2009 r.

Projekt badawczy własny Nr N509494638 finansowany przez MNiSW pt.: „Kształtowanie bezpieczeństwa działania systemów energetycznych środków transportowych na przykładzie systemów okrętowych”. Kierownik projektu: prof. dr hab. inż. Jerzy Girtler - Politechnika Gdańska, Wydział Oceanotechniki i Okrętownictwa, 2006-2009 r.