Kierownik
dr hab. inż. Paweł Dymarski, prof. PG
Obszar zainteresowań badawczych
Dorobek pracowników zakładu w zakresie dynamiki płynów nieściśliwych, to badania oddziaływania morza na obiekty pływające (okręty, statki, jachty), jednostki specjalne (wodoloty, poduszkowce, ślizgi), pojazdy specjalne (helikoptery z pontonami, amfibie wojskowe) oraz stacjonarne obiekty oceanotechniczne (platformy wiertnicze, urządzenia energetyki wiatrowej), ich zachowanie się na morzu oraz zagadnienia bezpieczeństwa - niezatapialność oraz właściwości morskie. W tym obszarze znajdują się także charakterystyki hydrodynamiczne pędników, w tym w szczególności śrub napędowych i ich charakterystyk kawitacyjnych.

W zakładzie realizowane są również projekty badawcze w zakresie ściśliwym cieczy w zastosowaniu do badań pól akustycznych obiektów pływających. Między innymi opracowano i zbudowano demonstrator pól fizycznych okrętu, w zakresie pola akustycznego i hydrodynamicznego pracownicy zakładu głównymi wykonawcami.
Doświadczenie w badaniach i pomiarach zmian pól fizycznych środowiska morskiego oraz w zakresie wykrywania i identyfikacji przy pomocy sonarów, w tym bocznych i parametrycznych, obiektów podwodnych, wykorzystane zostało w projektach badawczych eksploracji morza.
Nowoczesne metody identyfikacji obiektów znajdują także zastosowanie w zakresie wykrywania zdarzeń i mogą być użyte m. in. w systemach ochrony przed zagrożeniami.
Baza Laboratoryjna
W Laboratorium Hydromechaniki znajduje się basen holowniczy o wymiarach: długość 40 m, szerokość 4.0 m, głębokość wody 3.0 m wyposażony w:
- urządzenie holowniczo-pomiarowe - pomost holowniczy o prędkości maksymalnej 2.5 m/s, bezzałogowy, zdanie sterowany;
- płytowy, segmentowy wytwarzacz fal regularnych oraz nieregularnych o maksymalnej wysokości fali 0.25 m i częstotliwości od 0.4 do 1.5 Hz;
- hybrydowa płytowa plaża umożliwiająca tłumienie wytworzonej fali.
Rozmiary basenu pośrednio wymuszają wielkość badanych modeli, których długość nie powinna przekraczać 3.0 m a masa 200 kg.
Przeprowadza się w nim pomiary na wodzie spokojnej i sfalowanej: oporu, kątów przechyłu i pochylenia, wynurzenia, przyspieszeń, 6-ciu składowych sił i momentów, prędkości badanego obiektu oraz profilu wytwarzanej fali.
Posiadana aparatura
- Dynamometr oporowy z trzema wymiennymi belkami pomiarowymi siły wzdłużnej: 100 N, 200 N i 500 N z maksymalnym zakresem nurzań ±200 mm.
- Dynamometr do badań modeli śrub okrętowych o maksymalnej średnicy 200 mm:
- Maksymalny moment na wałku pomiarowym M = ±5 Nm;
- Maksymalny napór na wałku pomiarowym T = ±200 N;
- Maksymalne obroty na wałku pomiarowym n = ±2000 obr/min.
- Waga trójskładnikowa z możliwością ustawiania kąta dryfu modelu:
- Maksymalna siła wzdłużna Fx = ±200 N;
- Maksymalna siła poprzeczna Fy = ±200 N;
- Moment wokół osi pionowej Mz = ±40 Nm;
- Moment wokół osi wzdłużnej Mx: wymuszony poprzez przesuwanie ciężaru na wyskalowanej prowadnicy, wynikowy pomiar kąta przechyłu.
- Sonda falowa: maksymalna wysokość fali 250 mm.
- System 6D f-my QUALISYS oparty na szybkich kamerach do określenia położenia badanego obiektu - do analizy w czasie rzeczywistym parametrów surge/sway/heave/roll/pitch/yaw
- 6-cio składnikowe czujniki sił i momentów:
- UDW3 (Fx, Fy do 1112 N; Fz do 2224 N; Mx, My do 56.5 Nm; Mz do 28.2 Nm) – wodoodporny z kompensacją ciśnienia;
- MC3A (Fx, Fy do 223 N; Fz do 445 N; Mx, My do 11.3 Nm; Mz do 5.7 Nm).
- 1 i 3-osiowe czujniki przyspieszeń w zakresie ±2g.
- Czujniki kątów jedno- i dwu-osiowe.
- Czujniki do pomiaru prędkości wody.
- Czujniki liniowe o różnym zastosowaniu.
- Czujniki ultradźwiękowe do pomiaru odległości.
Możliwe jest również przeprowadzenie badań modelowych w Ośrodku Doświadczalnym w Iławie, na wodach otwartych jeziora Jeziorak, przy wykorzystaniu katamaranu (pływającego stanowiska pomiarowego) gdzie prędkość badanych modeli może dochodzić do 7.5 m/s a ich długość może wynosić 3- 4 m.
Posiadamy również modelarnię, wyposażoną we frezarkę CNC 5D, w której możemy wykonać modele z drewna, materiałów drewnopochodnych (płyty wiórowe, MDF, sklejka, itp.), tworzyw sztucznych, materiałów kompozytowych na bazie tworzyw sztucznych oraz elementów wykonanych z aluminium i materiałów o podobnej twardości. Maksymalne wymiary wykonywanych modeli: długość 4 m, szerokość 1.7 m i wysokość 0.7 m.
Wybrane najważniejsze osiągnięcia z ostatnich lat
Organizowane konferencje
- IFA 2019 - International Symposium on Fluid Acoustics IFA2019, Sopot 20-22.05.2019 organizowane przez Wydział Oceanotechniki i Okrętownictwa PG wspólnie z Oddziałem Gdańskim Polskiej Akademii Nauk pod patronatem International Commission for Acoustics;
- HYDRONAV 2021
Wybrane najważniejsze publikacje
- Ciba E.: Heave Motion Of A Vertical Cylinder With Heave Plates// Polish Maritime Research -Vol. 28,iss. 1(109) (2021), s.42-47; http://www.bg.pg.gda.pl/pmr/pdf/PMRes_2021_1.pdf
- G. Grelowska, E. Kozaczka, Changes in conditions of acoustic wave propagation in the Gdansk deep as an effect of climate changes in the Baltic Sea region, Marine Pollution Bulletin, V. 160, 111660, DOI: 10.1016/j.marpolbul.2020.111660
- Niklas, Karol, Pruszko, Hanna. (2020). Improvement of ships seakeeping performance by application of the full-scale CFD simulations, -. https://doi.org/10.1201/9780367810085
- Pawel Dymarski, Ewelina Ciba. (2019). Parametric analysis of the three-column spar platform for 6MW offshore wind turbine. 22nd Numerical Towing Tank Symposium – NuTTS 2019, 29 September - 01 October 2019, Tomar, Portugal
- Dymarski, Paweł. (2019). Design of Jack-up Platform for 6 MW Wind Turbine: Parametric Analysis Based Dimensioning of Platform Legs. Polish Maritime Research, 26, 183-197. https://doi.org/10.2478/pomr-2019-0038
- Dymarski, Paweł, Dymarski, Czesław, Ciba, Ewelina. (2019). Stability Analysis of the Floating Offshore Wind Turbine Support Structure of Cell Spar Type During its Installation. Polish Maritime Research, 26, 109-116. https://doi.org/10.2478/pomr-2019-0072
- Karczewski, Artur, Malinowska, Katarzyna, Pruszko, Hanna. (2019). Rewizja przybliżonej metody szacowania oporu całkowitego kadłuba płynącego w przechyle. Mechanik, 1, 42-45. https://doi.org/10.17814/mechanik.2019.1.7
- E. Kozaczka, G. Grelowska, Autonomous Platform to Protect Maritime Infrastructure Facilities, Polish Maritime Research, V.26, 4, 101-108, 2019.
- Niklas, Karol, Pruszko, Hanna. (2019). Full-scale CFD simulations for the determination of ship resistance as a rational, alternative method to towing tank experiments. Ocean Engineering, 190, https://doi.org/10.1016/j.oceaneng.2019.106435
- Niklas, Karol, Pruszko, Hanna. (2019). Full scale CFD seakeeping simulations for case study ship redesigned from V-shaped bulbous bow to X-bow hull form. Applied Ocean Research, 89, 188-201. https://doi.org/10.1016/j.apor.2019.05.011
- Kazimierska O.: Simulation of Life Raft Motions on Irregular Wave - An Analysis of Situations Leading to Raft Capsizing// Polish Maritime Research. -Vol. 25, iss. S1 (2018), s.42-50
- Kniat A., Dymarski P.: Vertical motions damping model test of a lifeboat lowered onto a flat sea surface// Polish Maritime Research. -Vol. 25, iss. S1(97) (2018), s.51-55
- Dymarski C., Dymarski P., Żywicki J.: Technology Concept of TLP Platform Towing and Installation in Waters with Depth of 60 m// Polish Maritime Research. -Vol. 24, iss. s1 (2017), s.59-66
- Żywicki J., Dymarski P., Ciba E., Dymarski C.: Design of Structure of Tension Leg Platform for 6 MW Offshore Wind Turbine Based On Fem Analysis// Polish Maritime Research. -Vol. 24, iss. s1 (2017), s.230-241
- Dymarski C., Dymarski P., Kniat A.: Searching for Critical Conditions During Lifeboat Launching – Simulations// Polish Maritime Research. -Vol. 24, iss. S1(93) (2017), s.53-58
- Dymarski P., Ciba E., Marcinkowski T.: Effective method for determining environmental loads on supporting structures for offshore wind turbines// Polish Maritime Research. -Vol. 23, iss. 1(89) (2016), s.52-60
Patenty
- Mechanizm do blokady elastycznego połączenia urządzenia okrętowego z fundamentem na czas pracy. Zgłoszenie P 412773
- Patent PL 225694:System kotwiczenia pływającego obiektu, zwłaszcza do pozyskiwania energii fal morskich lub oceanicznych
- Mechanizm do blokady i zwalniania połączenia łańcucha kotwicznego z palem kotwicznym pływających konstrukcji wsporczych zwłaszcza typu TLP pod turbiny wiatrowe zgłoszenie P.421568
- Patent PL 225694:System kotwiczenia pływającego obiektu, zwłaszcza do pozyskiwania energii fal morskich lub oceanicznych
- Mechanizm do blokady i zwalniania połączenia łańcucha kotwicznego z palem kotwicznym pływających konstrukcji wsporczych zwłaszcza typu TLP pod turbiny wiatrowe zgłoszenie P.421568
- Urządzenie centrujące do instalowania w morzu konstrukcji wsporczych zwłaszcza typu TLP (Tension Leg Platform) pod morskie elektrownie wiatrowe, zgłoszenie P.421568
- Sposób instalowania w morzu platformy pływającej typu TLP pod elektrownie wiatrowe, zgłoszenie P.421562
- Sposób pozyskiwania energii fal morskich i ochrony wybrzeża, zgłoszenie P.418988
Wybrane realizowane ostatnio programy badawcze
2020 -2023
Twin-crp-pod ULCS - Zastosowanie hybrydowego napędu crp-pod na ultradużych dwuśrubowych kontenerowcach w celu zwiększenia sprawności napędowej, redukcji gazów cieplarnianych i poprawy bezpieczeństwa nawigacyjnego – projekt ERA-NET MarTERA Cofound finansowany przez NCBiR
2021-2022
Utworzenie w ramach prac badawczo-rozwojowych innowacyjnego i przyjaznego środowisku napędu opartego o hydrauliczne pędniki gondolowe umożliwiające sterowanie jednostką pływającą przez osoby niepełnosprawne
2013-2016
System monitorowania obszarów morskich w dolnej półsferze oraz analizy i archiwizowania danych rozpoznawczych projekt NCBiR umowa nr DOBR/0067/R/ID3/2013/03, kierownik części realizowanej przez PG prof. Eugeniusz Kozaczka
2020-
Zastosowanie hybrydowego napędu crp-pod na ultradużych dwuśrubowych kontenerowcach w celu zwiększenie sprawności napędowej, redukcji gazów cieplarnianych i poprawy bezpieczeństwa nawigacyjnego.
Projekt NCBiR umowa nr MARTERA-2/twin-crp-pod ULCS/1/2020
2013-2018
MARTECII/1/2014, akronim: WIND-TU-PLA, tytuł: „Design and analysis of the foundation and anchoring systems of offshore wind turbine platforms for the southern Baltic”, 2013-2018. Projekt z programu ERA-NET MARTECII, finansowany przez NCBR.
Konsorcjum: Politechnika Gdańska, Stocznia NAUTA, AADI - Aanderaa Data Instruments AS (Norwegia), NIVA - Norwegian Institute for Water Research.
Politechnika Gdańska pełniła funkcję lidera konsorcjum
2012-2015
PBS1/A6/8/2012, akronim AQUILO, tytuł: “Opracowanie metody doboru typu konstrukcji wsporczej morskiej turbiny wiatrowej w polskich obszarach morskich”, 2012-2015. Projekt z Programu Badań Stosowanych, finansowany przez NCBR.
Konsorcjum: Centrum Techniki Okrętowej S.A., BALTEX, Instytut Morski w Gdańsku, Instytut Maszyn Przepływowych PAN, Instytut Oceanologii PAN, Politechnika Gdańska.
2011-2015
N N524 469839 „Opracowanie metody modelowania dynamiki obiektów oceanotechnicznych (offshore) poddanych oddziaływaniu środowiska”, 2011-2015. Projekt badawczy MNiSW